СКОРО ФУТБОЛЬНА ФЕЄРІЯ СУРМИТИМЕ ЗБІР ГОСТЕЙ
Фінальна частина чемпіонату Європи з футболу, що відбудеться в червні 2012-го, вперше водночас приверне велику увагу до двох держав Центральної та Східної Європи — Польщі й України. То буде справді історична подія, розмах якої надихне не один мільйон спортивних уболівальників побувати на матчах, а ще й подивитися на країни-господарки.
Звісно, без масштабної підготовки до демонстрації національних можливостей і цінностей — не обійтися. Наразі, в цьому лідирують наші сусіди-поляки.
«Польща не залишить тебе байдужим»
Рік тому, в січні 2011-го, Польська туристична організація (ПТО), що має 14 осередків у різних державах, підписала угоду про співпрацю з UEFА. Мета документа — просування, реклама принад своєї країни серед іноземців, тобто вболівальників і вояжерів. ПТО одержала дозвіл на використання ліцензованої символіки з логотипом UEFA Euro-2012, а також гасел турніру.
— Ми усвідомлюємо, що фінальні ігри чемпіонату Європи з футболу стануть вагомим фактором для підвищення туристичної привабливості міст, курортів і маршрутів, тобто для зростання доходів від в'їзного туризму,— розповів Адам Заборовський, радник голови ПТО, уповноважений з питань проведення Euro-2012.— Не лише наша організація — усі громадяни працюють над завоюванням інтересу до країни та її авторитетом у світі. Переймаємо досвід тих європейців, де подібні змагання вже були.
За прикладом далеко їхати не треба. В Німеччині 2006 року відбувалися фінальні ігри чемпіонату світу з футболу. Я тоді працював у Посольстві Республіки Польща в Берліні й спостерігав з якою радістю та симпатією німці сприймали вболівальників і туристів. Навіть рекламна кампанія проходила під гаслом «Світ гостює у приятелів». Це викликало підтримку світових мас-медіа.
Поляки підрахували, що за три тижні змагань їм удасться прийняти понад мільйон гостей. Тож ПОТ у тандемі зі спілкою РL-2012 підготувала програму «Польща не залишить тебе байдужим». Охоплені всі, однак головними в цій кампанії будуть Франція, Німеччина, Велика Британія. Не обминули й східний вектор — Україну та Росію.
На думку організаторів, це відчутно вплине на перетворення Польщі в один із центрів туризму з різким зростанням в'їзного. З цією метою удосконалено транспортну інфраструктуру, зведено багатоцільові арени, готелі, підготовлено екскурсійно-пізнавальні, розважальні програми. Старі й малі можуть спілкуватися розмовною англійською.
Авторитетна організація Raport Impact підрахувала: проведення Євро-2012 польській економіці дасть зростання ВВП від 2008 до 2020-го майже до семи мільярдів євро. На туризмі ж зароблять п'ять мільйонів євро.
Аби такі перспективи стали дійсністю, в Речі Посполитій зусилля зосереджено на пропаганді її престижу. Звісно, акцент — на Варшаві, Познані, Вроцлаві, Гданську — містах, де зведено суперстадіони і де відбуватимуться ігри чемпіонату. На семи мовах видано каталог і листівки «Польща — міста Євро-2012», презентовано 3D-фільм із представленням держави.
Наразі без гарантій безпеки, медичної допомоги, якісного обслуговування не обійтися. Завчасно створили Комітет UEFA Euro-2012, до якого увійшли керівники міських комітетів охорони здоров'я. Згодом до них приєднали відділ, що займається програмою контролю антидопінгу.
Не забуто і про обслуговування вболівальників. Ними всюди займатимуться волонтери міст — господарів змагань, а також ентузіасти з усіх теренів Польщі. Таких за підрахунками потрібно десь три тисячі чоловік. Охочих набирають до середини січня 2012-го. У цій акції можуть брати участь ті, кому до 30 квітня 2012 року виповниться вісімнадцять. Вони безплатно навчатимуться, тож зможуть надавати повну інформацію про все, пов'язане не лише з футболом, а й побутом, умовами, транспортом.
До речі, вояжери без проблем можуть самостійно їздити хоч на авто, хоч на велосипедах містами і селами, бо ще до вступу Польщі в євроспільноту на малих і великих дорогах установлено інформаційні знаки про архітектурні, історичні, мистецькі пам'ятки.
Сприятиме іноземцям і карта Polish Pass. Вона значно полегшить уболівальникам користування багатьма послугами, бо охоплює медичне страхування, ночівлю, міський транспорт, переїзди й перельоти між містами Euro-2012, а також між Польщею та Україною.
Хто не бачив стадіону — той не бачив Вроцлава
Їздити й літати на матчі, котрі відбуватимуться від 8 червня до 1 липня, можна і варто. Навіть у тих містах, де футболісти змагатимуться, стільки принад, що часу на знайомство з ними треба чимало.
Приміром, Вроцлав. Його ще з глибокої давнини називають святою квіткою Європи. Один із аргументів визнання — Ганзейський союз, укладений 1387 року з потужними польськими, німецькими, шведськими містами та Орденом хрестоносців. Це монополізувало торгівлю й політичну могутність. Ось тоді, через високу якість і любов до місцевого пива, народилася приказка: «Хто не був у пивниці — той не був у Вроцлаві». Нині вже можна говорити: «Хто не був на стадіоні — той не був у Вроцлаві».
Про це особливо подбали автори проекту JSKArschitekci. Нова споруда, що вписалася в одну з центральних вулиць, уже внесена до класу «Еліт». Вона шестиповерхова, вміщує 42 тисячі глядачів, у тому числі є 204 місця для інвалідів, 1738 бізнес-класу, 218 — у ложах. Прозоре покриття корпусу із скловолокна надає відчуття легкості й романтичності. Окрім спортивних змагань, там влаштовуватимуть концерти, різноманітні акції. Тут є конференц-зали, бізнес-клуб, бар уболівальників, дискотека, казино, пункти харчування, тренажерний зал, сувенірні магазини.
Не забули й про фан-зону. Під неї прилаштували Пляц Сольни. Кільканадцять тисяч уболівальників можуть в оточенні старовинних кам'яниць спостерігати за матчами на телебімах, куштувати страви регіональної кухні, слухати концерти. У вільний час, не відходячи далеко від фан-зони, можна відвідати музеї — міський, архітектурний, національний, сходити до експериментального театру Єжи Гротовського, піднятися на вежу середньовіччя — готичну Ратушу, де працює Музей міщанського мистецтва.
Вроцлав має 30 тисяч нічліжних місць у три- чотири- п'ятизіркових готелях, апартаментах, хостелах, кемпінгах, гуртожитках, студмістечках. Ще є 23 тисячі у готелях і центрах відпочинку за містом — не далі, ніж за дві години їзди.
Як відомо, «компанію» Вроцлаву в чемпіонаті Європи з футболу складають престижні Варшава, про яку наша газета вже розповідала, місто свободи — Гданськ і місто, з якого почалася польська держава,— Познань. Про них окремо інформуватимемо, бо вони того варті. А як готується до Євро-2012 українська столиця?
Краєвид з орнаментом України
Нещодавно заступник голови Київміськдержадміністрації Анатолій Голубченко повідомив, що до початку чемпіонату в столиці встановлять 23 довідкові центри, 115 туристично-інформаційних стендів та 90 вказівників для визначних об'єктів. Фахівці кажуть, що подібне вже мало б працювати як мінімум рік тому. Ще у 2003-му було прийнято та ухвалено Київрадою Концепцію розвитку туризму в столиці до 2010 року. Невдовзі її «удосконалила» нова редакція програми розвитку туризму в Києві, мета якої — задоволення інтересів мандрівників і збільшення надходжень до бюджету.
Дотримуючись цих документів, планували створити ринок високоякісних послуг для закордонних і вітчизняних гостей, адже до нас їдуть звідусіль. Для них, окрім справ бізнесу, участі в мистецьких фестивалях, своєрідним магнітом стають наші історичні й художні раритети. На київських теренах розташовано 2148 пам'яток (тридцять дев'ять із них — міжнародного значення).
До реєстру національного надбання увійшло 280 архітектурних, 23 археологічні, 25 історичних, дев'ять пам'яток монументального мистецтва. Ще до послуг гостей — сотні музеїв. Утім, досі отримати там повну інформацію, як, між іншим, на вулицях і в транспорті, англійською мовою — не реально. Це притому, що міська влада планувала до кінця 2006-го (!) створити мережі туристично-інформаційних центрів та екскурсійних пунктів. Спільно з Євросоюзом за проектом ТАSIS-Twinning «Розвиток туристично-інформаційних центрів в Україні».
У готелях щодо цього справи трохи ліпші. Щоправда, про ціни та якість обслуговування поки не йдеться. Подейкують, ніби новенькі державні «скай-таксі», котрі почали працювати в Бориспільському аеропорту 26 грудня 2011-го, будуть по-справжньому європейські. Перший десяток автомобілів обладнаний усім необхідним і найсучаснішим. Головне: водії з хорошою репутацією та знанням англійської. Встановлено вже стандарт оплати — 6,5 гривні за кілометр. У середньому за дорогу — від Борисполя до центру столиці треба заплатити 200–300 гривень. Однак це зараз. Коли ж розпочнуться футбольні змагання, проїхати до центру можна буде тільки за наявності спеціальної перепустки. В списку претендентів на неї — переважно автобуси й автомашини з футболістами та уболівальниками. На період матчів майже місяць екскурсійному транспорту не можна буде перетинати умовно окреслену межу між центром і довкіллям.
— За кордоном наші колеги характеризують Україну, особливо Київ, як один із осередків, що лежить на Шовковому шляху,— каже Валентина Котлярова, президент турбюро «Краєвид».— Той, хто вперше потрапляє в стольний град, намагається побачити усі святині. Корективи вносить Євро-2012: старовинними центральними кварталами можна буде лише гуляти й розважатися. Це нас надихнуло прокласти нові екскурсійні маршрути з відвідуванням Видубицького чоловічого монастиря. Там, до речі, в Михайлівській церкві, збереглися унікальні, майже тисячолітні фрески із зображеннями апостолів і янгола-охоронця. Поряд зі святинею — чудовий Ботанічний сад.
Ми також підготували екскурсійну програму для любителів футболу та історії. У цьому нам допомагають дослідники «Стародавнього Києва». Розташувався цей заклад на Подолі, куди з величезним сентиментом їдуть колишні його мешканці — теперішні громадяни Ізраїлю, США, Німеччини. Для них Євро-2012 — слушна нагода побувати на батьківщині.
— Прославлений ще від часів Київської Русі Поділ нині «начинений» археологічними скарбами, котрі досі знаходять дослідники старовини,— ділиться Володимир Собцов, директор заповідника «Стародавній Київ».— А наземні багатства! Що не споруда — то пам'ятка. Усе дихає старовиною. Багато чого ще й перегукується зі «Словом о полку Ігоревім». Щоб мешканцям столиці та її гостям не заважали автомобілі, головну подільську магістраль — вулицю Сагайдачного — на вихідні зробили пішохідною. Думаю, саме на нашій території «Краєвиду» буде зручно демонструвати старожитності.
До компаній-ентузіастів належить і «Орнамент України». Його співробітники працюють на Київ і його престиж. Темпи і розмах — на рівні європейського чемпіонату, як і проблеми. Одна з найболючіших — окрім гідів і співробітників турфірм фактично ніхто в місті не володіє англійською мовою. Це позначається й на недостатності вказівників на вулицях, у транспорті, на роботі медиків, працівників торгівлі. Тож «орнаментники» всіх своїх гостей беруть під опіку.
Уже надійшли замовлення від турецьких, англійських, французьких любителів футболу й мандрів. Аби враження у пілігримів були позитивними, «Орнамент України» на перехресті туристичних маршрутів — неподалік Софіївської та Михайлівської площ відкрив інформаційний центр. Там можна безплатно одержати довідково-консультаційну інформацію про столицю та країну українською, російською, англійською мовами, а також карти Києва, довідники, передбачено й знижки на туроб'єкти (Міnicards). Поки що інфоцентр працює в будні з 10-ї до 19-ї години, а у вихідні — з 11.00 до 18.00.
— Ми вже «обкатуємо» різноманітні турпрограми по місту,— розповідає Олена Казьміна, директор компанії.— Є одноденні автобусні тури по Київській, Чернігівській, Черкаській, Вінницькій, Житомирській областях. Пропонуємо пішохідний, гірський, водний, велотуризм. Узяли на себе бронювання готелів, хостелів, апартаментів, проживання в садибах зеленого туризму. Звісно ж, придбання авіа, залізничних квитків, а також відвідання театрів і концертів. Сподіваємося, що майстер-класи з народного мистецтва, сувеніри не залишатимуть байдужими іноземних гостей.
Р. S. Якщо співставляти українські масштаби підготовки до Євро-2012 з польськими, то вони надто скромні. Це ще м'яко сказано та й не про все. Незабаром чітко вималюється, хто до нас їде, а хто ні і чому...
Олена СЕДИК
також у паперовій версії читайте:
назад »»»