Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2011 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); БЕЗПЕКА
КРИВАВІ «ЖНИВА» НА УКРАЇНСЬКИХ ДОРОГАХ

Щороку в світі від дорожньо-транспортних пригод гинуть понад мільйон 300 тис. осіб, отримують травми близько 500 млн. Україна за рівнем смертності від цієї причини посідає п'яте місце в Європі. За офіційною статистикою, торік у аваріях загинуло 4709, травмовано 38917 людей.
Кожен третій загиблий — молода людина віком до 29 років. Крім непоправних людських трагедій, ДТП завдають значних матеріальних збитків.
За оцінками Світового банку, втрати української економіки від дорожньо-транспортних пригод щороку сягають п'ять мільярдів доларів.

Дорога без пригод: світовий досвід
Як прогнозують експерти ВООЗ, коли не вжити термінових заходів, до 2020 р. аварії на дорогах спричинять більше смертей, ніж серцево-судинні захворювання та СНІД. Зважаючи на такі загрозливі тенденції, другого березня 2010 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила резолюцію, якою проголосила 2011–2020 рр. «Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху». Дорожньо-транспортний травматизм належить до трьох основних причин смерті осіб віком від п'яти до 44 років.
Експерти застерігають: якщо не переломити ситуацію, цей вид травматизму стане п'ятою причиною смерті у світі, яка щорічно забирає 2,4 млн життів. Це пов'язано з тенденцією до «суцільної автомобілізації», котра не супроводжується належним гарантуванням безпеки. Крім того, у світі стурбовані збільшенням негативного впливу автомобілів на довкілля.
Оскільки чимало країн уже потерпає від наслідків кліматичних змін, саме дорожній транспорт (який залежить від нафти) генерує до 14% глобальних викидів парникового газу. Ці викиди безпосередньо впливають на здоров'я людини через забруднення повітря. На наше здоров'я негативно впливає також зменшення фізичної активності внаслідок користування автомобілями.
Над цими питаннями давно працюють світові експерти, адже зменшення автотранспорту приведе до скорочення викидів парникового газу. Висновок очевидний: це корисно і для довкілля, і людського здоров'я. Крім того, що європейські країни опікуються глобальною безпекою, там активно розробляють ефективні заходи дотримання безпеки на дорогах.
Приміром, проектують траси з поліпшеними елементами безпеки; усіляко заохочують розвиток міського транспорту (агов, вітчизняні трамваї!); швидкість регулює поліція за допомогою засобів «зменшення дорожнього руху»; суворо дотримують правила використання пасків, шоломів і засобів безпеки для дітей; вимоги щодо недопущення керування автомобілем у стані алкогольного сп'яніння.
Оскільки виконання цих заходів потребує значних фінансових витрат, то дорожні управління планують їх заздалегідь. За попередніми оцінками, вони в світі щороку використовують на дорожню інфраструктуру близько 500 млрд доларів США. Глобальний план ООН «Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху» рекомендує, зокрема, зосередити зусилля на п'яти складових: управління безпекою дорожнього руху; безпечних дорогах і мобільності; безпечних транспортних засобах; безпечній поведінці користувачів доріг; надання медичної допомоги в ДТП (служба порятунку на дорогах).

Діти-пасажири під захистом держави?
За інформацією головного дитячого травматолога МОЗ Анатолія Левицького, від травм, отриманих у ДТП, щороку помирає близько 2,5 тис. дітей віком від одного до 18 років. Саме політравми, одержані внаслідок ДТП, є в нашій країні головною причиною смерті серед 15–18-річних підлітків і другою причиною смертності 5–14-річних дітей. Дорожньо-транспортні травми різного ступеня тяжкості призводять до госпіталізації близько 135 тис. дітей за рік.
Статистика вражає: у кожній десятій дорожньо-транспортній пригоді потерпають маленькі пасажири. При цьому 15% дітей гинуть в аваріях, а 35% отримують травми різного ступеня тяжкості. Чому жертвами ДТП найчастіше стають малята віком до семи років? Адже українськими правилами дорожнього руху передбачено норму, відповідно до якої дітей віком до 12 років треба перевозити «з використанням відповідних засобів, що забезпечують їхнє життя і здоров'я».
«Ми вийшли з кількома ініціативами щодо обов'язкового запровадження використання дитячих автокрісел,— розповідає заступник начальника відділу Центру безпеки дорожнього руху МВС України Олексій Балдін.— Передбачається, що до порушників вживатимуть заходів адміністративного впливу».
Чому законодавство поблажливо ставиться до батьків, які нехтують правилами дорожнього руху? «Законодавство достатньо не регулює питання безпечного перевезення дітей віком до 12 років у спеціально обладнаних кріслах,— зазначає Олексій Балдін.— Батьки мають пам'ятати, що автомобіль — небезпечний транспорт для дитини. Гірка статистика цього року підтверджує, що відповідальність за безпеку руху покладається на батьків маленьких пасажирів. Так, загинуло двоє малюків у віці одного року, травмовано 15; віком від двох до п'яти років 12 дітей загинуло і 58 травмовано; віком від шести до 12 років загинуло 19 маленьких пасажирів, а 155 травмовано». То невже надалі дорослі лише констатуватимуть смертельні випадки серед дітей?
«До факторів, які зменшують кількість випадків травматизму, належать наявність таких засобів, як автомобільні дитячі крісла і люльки,— розповідає заступник голови координаційної ради Асоціації безпеки дорожнього руху Юрій Лазуто.— Їхнє використання зменшує смертність внаслідок ДТП серед немовлят на 71%, серед дворічних і старших малят — на 54%. Паски безпеки також можуть знизити ризик одержаної травми на 40–50%, ризик летального кінця — на 40–60%».
Головний дитячий травматолог МОЗ Анатолій Левицький зазначає, що існує «золота година» для надання медичної допомоги постраждалим, під час якої застосування терапевтичних і хірургічних маніпуляцій дає змогу зменшити кількість смертельних випадків.
Потрібна спеціальна служба, що надає допомогу в першу годину після аварії. Поки між відомствами немає розуміння того, що трагедії на дорогах — спільне лихо, в Україні з'явився міжнародний проект, спрямований на використання засобів, що захищають дітей.
«Проект водночас запускають в трьох країнах — Польщі, Угорщині та Україні,— прокоментував директор компанії «Рабен Груп» Борис Хруслов. — Для впровадження проекту створюють освітній веб-портал, на якому розміщуватимуть інформацію про необхідність використання дитячих крісел, а також їх правильне встановлення. Останнє зауваження особливо важливе, оскільки чимало батьків скаржиться на брак потрібної інформації щодо використання дитячого крісла (або автолюльки). Тому експерти наголошують, що, купуючи автокрісло, слід попросити продавця, аби він навчив ним користуватися.
До речі, майже 70% автокрісел для дітей монтують неправильно. Щоб гарантувати дитині безпечне перевезення, обізнаними мають бути насамперед батьки. Та чи кожен знає, що немовлят вагової групи 0–13 кг перевозять в автокріслах обличчям проти руху? Чи вміють дорослі правильно застебнути дитину? Чому деякі автокрісла не гарантують безпечного перевезення? В межах інтернет-тренінгу «Перше автокрісло», який впроваджується компанією «Рабен», Всеукраїнською громадською організацією «Асоціація безпеки дорожнього руху», батьки одержать відповіді на ці запитання.

Береженого Бог береже...
Та чи здатні держава або бізнес захистити громадянина, який не лише сам відверто зневажає правила дорожнього руху, а й наражає на небезпеку пішоходів, тих самих дітей? Про яку відповідальність може йтися, якщо водій-пияк безкарно кермує автомобілем? Або розвиває таку швидкість, що позаздрив би Шумахер? Тому пішоходам і сумлінним водіям не завадить самостійно дбати про власну безпеку.
Проаналізувавши ситуацію, фахівці зазначили, що аварійно небезпечними місцями Києва є великі перехрестя, з магістралей і мостів — там, де автомобілісти починають активно маневрувати.
Вранці найнебезпечнішими є заїзди на Московський міст; на міст Патона на лівому березі; розв'язка поблизу станції метро «Осокорки» перед Південним мостом. До речі, найчастіше аварії трапляються у вечірні години пік, а не вранці.
За інформацією столичного ДАІ, найбільш уважними слід бути на вулицях Заболотного, Бальзака, Маяковського, Братиславській, проспекті Бажана та Харківському шосе. Крім того, водіям і пішоходам треба бути особливо уважними на мосту метро, Броварському, Московському та Повітрофлотському проспектах, на проспектах Перемоги, Палладіна, на площі Шевченка, вулицях Вишгородській, Фрунзе, Глибочицькій. Значною є небезпека потрапити в ДТП на бульварах Перова, І. Лепсе, Т. Шевченка та Кільцевій дорозі.

Наталія ОСИПЧУК
також у паперовій версії читайте:
  • КОРИСТЬ ВІД ЧИТАННЯ ЕТИКЕТОК

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».