Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2011 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); ПРОБЛЕМА
КОД ЖИТТЯ І ПОРЯТУНКУ
Указом Президента України від 6 квітня 2011 р. № 402 затверджено положення, згідно з яким за Міністерством з надзвичайних ситуацій закріплено функцію впровадження та функціонування системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером «112».

Довкола цієї теми точиться чимало суперечок. Аргументи «за» — система «112» надасть екстрену допомогу населенню у разі загрози здоров'ю, життю, майну або навколишньому середовищу. Аргументи «проти» — навіщо скасовувати звичні номери «101», «102», «103», за якими звикли викликати «швидку», міліцію, пожежників? Хіба лише для того, щоб виконати вимоги Євросоюзу під час проведення чемпіонату Євро-2012?

Коли «швидка» запізнюється...
«Упровадження системи «112» дасть змогу зменшити економічні витрати та втрати людського життя,— ідеться у пояснювальній записці до проекту Закону України «Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112».— Упровадження єдиного телефонного номера «112» відбуватиметься паралельно з існуючими номерами «101», «102», «103», «104». Для збалансування чинного законодавства передбачено внесення відповідних змін до законів «Про правові засади цивільного захисту», «Про пожежну безпеку», «Про телекомунікації».
«Непросто було узгодити інтереси всіх міністерств і відомств,— зізнається директор ДП «Центр громадської безпеки 112» Ростислав Валіхновський.— До системи «112» входять центри екстреної допомоги населенню, утворені в складі територіальних органів спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту; оперативно-диспетчерські служби — відповідні служби органів державної влади та органів місцевого самоврядування, що приймають екстрені виклики та інформацію про них, а також здійснюють інформаційну підтримку і координацію дій підрозділів екстреної допомоги населенню; підрозділи екстреної допомоги населенню — підрозділи аварійно-рятувальних і аварійних служб, правоохоронних органів, центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф; служби швидкої медичної допомоги, які працюють у цілодобовому режимі.
Незаперечним аргументом на користь служби «112» є те, що коли надходить дзвінок, його бачать усі служби екстреного реагування. Немає такого, щоб людина почула: «Зачекайте, вас з'єднають з оператором». Оператор приймає дзвінок, а диспетчер керує ситуацією, дає команди певним службам, які розташовані ближче до місця пригоди. Всі ми знаємо, як «вчасно» прибуває «швидка» на місце пригоди. Тому головне у критичних ситуаціях — блискавична реакція. Наприклад, у США на приїзд екстрених служб відводиться 5 хв, в Україні — 20 хв. Хоч цю норму теж порушують. У селах склалася неприпустима ситуація, коли «швидка допомога» не приїздить на виклик. Часто можна почути: «Приїдемо, якщо заплатите за бензин».
Тож не дивно, що в Україні 70% людей гине на місці аварії, у Європі — 30%. Натомість 70% потерпілих довозять до лікарні й надають допомогу.
«У червні цього року відбулося засідання Міжвідомчої робочої групи з питань створення та впровадження системи «112». Членами групи підтримано пропозицію щодо співробітництва з урядом США,— веде далі Ростислав Валіхновський. — Агентством торгівлі та розвитку уряду США надано грант на розробку техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) зі створення системи «112» в Україні. Переможцем конкурсних торгів на розробку ТЕО стала компанія Winbourne Consulting (США)».
Довідка. Компанія Winbourne Consulting є одним із лідерів на світовому рівні серед компаній-інтеграторів зі створення систем екстреної допомоги населенню. Серед упроваджених проектів — створення центрів «911» у Нью-Йорку, Вашингтоні, системи «112» у Болгарії та інші (всього понад 250 проектів).

Службу «911» придумали пожежники
У США щоденно надходять 200 млн. дзвінків до операторів служби «911». За статистикою, 99% американців мають можливість користуватися номером екстреної допомоги. Зрештою, ця ідея належить не американцям. У 1937 р. Велика Британія стала першою країною, яка створила і почала використовувати універсальний номер для аварійних ситуацій. Єдину телефонну систему «999» використовували поліція, пожежники, медики. Вперше номер «999» було використано у Лондоні жінкою, яка повідомила, що двері її квартири зламано. Грабіжника заарештували кількома хвилинами пізніше. Випадок засвідчив: оперативність вирішує все! Подібні служби почали виникати в інших країнах. У Бельгії набирали «900», у Данії та Австралії — «000», Швеції — «800», Японії — «119», Новій Зеландії — «111». У 1959 р. Канада також зрозуміла користь одного універсального номера для негайної допомоги і почала використовувати британський варіант («999»).
У США ідея створити універсальний номер допомоги з'явилася у 1957-му. Ініціатором виступила Національна асоціація пожежників, яка запропонувала створити єдиний номер на всій території країни, котрий об'єднав пожежні, поліцейські та медичні служби і був доступний для всіх жителів США.
«Цікаво, що американці номер «911» обрали невипадково,— пояснює Ростислав Валіхновський.— З'ясувалося, що при наборі цього номера люди не помилялися і легко його запам'ятовували. Подібну комбінацію цифр раніше не використовували, тому технологічна адаптація номера відбулася легко».
Конгрес США ухвалив закон, згідно з яким коду «911» надавали статус стандартного національного телефонного номера для всіх екстрених викликів. 16 лютого 1958 р. оператор американської служби «911» прийняв перший дзвінок. До речі, уряд Канади також визнав переваги номера «911», фактично надавши йому міжнародний статус. Що б не сталося: чи то серцевий напад або зникнення автомобіля, ДТП, унаслідок якої потерпіли люди, американець набирає «911». Коли дзвінок надходить до відділення, одразу відображається на дисплеї оператора, що дозволяє діяти оперативно. Коли оператор називає свій персональний номер, його рекомендують запам'ятати для запобігання можливим непорозумінням. Оператор повинен класифікувати дзвінок залежно від обставин надзвичайної ситуації. На місце події вирушають поліцейська машина, пожежна, медична служби.
За допомогою системи можна оперативно стежити за всім, що відбувається. Притому система має функції, які реагують не лише на телефонний дзвінок, а також на SМS-повідомлення та інтернет-повідомлення із соціальних мереж. До речі, чому виникла ідея приймати не лише телефонні дзвінки, а також SMS-повідомлення? Річ у тім, що 70% дзвінків надходить до служби «911» із мобільних телефонів і людині, яка потрапила в біду, легше надіслати SMS, ніж розмовляти з оператором. Часто трагічні випадки спонукають до реформування і пошуку нових форм роботи. Так, у квітні 2007-го у Вірджинському політехнічному інституті один зі студентів застрелив 30 осіб. Багато студентів тоді намагалося потайки надіслати до служби порятунку текстові повідомлення, але вони не доходили. А під час урагану на Гаїті прохання про допомогу надходили через соціальні мережі. Коли за допомогою сайта рятували людей, популярність мережі Twitter зросла у кілька разів.
За якими ж критеріями кодифікують дзвінки, які надходять до служби «911»? На першому місці — надання допомоги за поліцейським запитом; на другому — інформація про злочин; а також проблеми, пов'язані зі здоров'ям, що загрожує життю; акти вандалізму та жорстоке поводження з тваринами. Оператори служби «911» проходять спеціальну підготовку, а диспетчерські служби оснащено спеціальною технікою для глухонімих.

Європа— за безпеку громадян
У країнах Євросоюзу однією з основних цінностей є високий рівень безпеки громадян, захист особистого і державного майна. Починаючи з 1991 р., у Європі було ухвалено закони і розроблено стандарти побудови єдиної служби порятунку «112». Наявність такої служби в державі необхідна для вступу до Євросоюзу. Нові члени ЄС (Словаччина, Румунія, Польща, Угорщина, Чехія, Литва, Латвія) створили національні служби «112» і тепер інтегруються в єдину систему. Приміром, у Болгарії створено шість центрів, у яких протягом півроку приймають близько чотирьох мільйонів викликів. Найчастіше звертаються потерпілі внаслідок автокатастроф, пожеж, стихійного лиха. Відтепер до цього процесу приєдналася Україна.
Спочатку єдиний номер екстреної допомоги має запрацювати у Києві, Харкові, Львові, Донецьку — містах, які прийматимуть Євро-2012. Тож іноземці, котрі приїдуть на чемпіонат, не матимуть незручностей, адже такий же номер функціонує в їхніх країнах. За інформацією МНС, до 2015 року система повинна запрацювати в усіх містах України, єдиний номер «112» поліпшить координацію дій рятівників. Це підтверджують пілотні проекти у Харкові та Львові (там роботу служби «112» перевірили на практиці). Хоч у Львові пілотний проект стосувався лише пожежної охорони, але довів, що значно скорочується час реагування на надзвичайні ситуації. На 2012 р. передбачається фінансування у розмірі 461 млн грн (на нинішній — 40 млн).
«Важливо, щоб держава фінансувала проект, бо створення єдиної служби порятунку кардинально змінює ситуацію в країні,— переконаний Ростислав Валіхновський.— Ідеться насамперед про нові підходи до безпеки громадян, тож про нову філософію і якість життя».

Наталія ОСИПЧУК
також у паперовій версії читайте:
  • 20:80— НЕ НА НАШУ КОРИСТЬ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».