Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2011 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); ВІЙСЬКО
І СЕБЕ ПОКАЗАЛИ, І В ІНШИХ ПОВЧИЛИСЯ

В УКРАЇНІ ПРОЙШЛИ НАВЧАННЯ «БЕЗПЕЧНЕ НЕБО-2011»,
У ХОДІ ЯКИХ ВІЙСЬКОВІ АВІАТОРИ УКРАЇНИ, США І ПОЛЬЩІ ВІДПРАЦЬОВУВАЛИ ПИТАННЯ, ПОВ'ЯЗАНІ
З ГАРАНТУВАННЯМ БЕЗПЕКИ В ПОВІТРІ ПІД ЧАС ЄВРО-2012

Усі надії на авіацію...
Саме так кажуть високопоставлені військові чиновники, коли йдеться про те, чи здатна наша держава адекватно відреагувати на можливі виклики сьогодення, що матимуть військове забарвлення. І це не дивно. Після того як Україна позбулася ракетних військ стратегічного призначення, єдиним видом Збройних Сил, який несе бойове чергування, залишилися Повітряні Сили.
Саме вони охороняють повітряні рубежі держави, їхні льотчики готові будь-якої хвилини піднятися в повітря, щоб будь-який порушник зрозумів: вони під надійним захистом. Звичайні громадяни мало про це знають, але до сфери військової авіації входять завдання, пов'язані з гарантуванням безпеки найважливіших промислових об'єктів країни, атомних станцій. Скажімо, якщо порушник повітряних кордонів спробує завдати по них удару, то на його шляху стануть наші винищувачі.
За словами командувача Повітряних Сил Збройних Сил України генерал-лейтенанта Сергія Онищенка, до охорони українського неба щодоби залучають понад три тисячі військовослужбовців та майже 400 одиниць військової техніки. Звісно, що головні функції покладають на льотчиків та їхні бойові машини. Щоб читач краще зрозумів, яке навантаження випадає на людей, у руках яких, образно кажучи,— ключі від нашого неба, скажу: щодоби чергові сили супроводжують близько 1,5 тисячі повітряних цілей.
Зважаючи на високу відповідальність, яку покладають на Повітряні Сили стосовно гарантування національної безпеки країни та її обороноздатності, їх час від часу перевіряють щодо придатності до дій за призначенням. Наприклад, лише торік їх перевіряли майже 90 разів, із них 19 разів — польотами контрольних цілей та 18 разів — імітованими цілями. Незважаючи на проблеми українського війська, які значною мірою стосуються і їх, ПС щоразу підтверджували спроможність виконати свої завдання.
Зауважимо, що повітряний простір, а також важливі стратегічні об'єкти охороняють за допомогою літаків 3-го і 4-го поколінь. Так, назвати їх надсучасною технікою навряд чи можна, але завдяки своїм тактико-технічним характеристикам вони здатні виконувати складні завдання, практично унеможливлюючи безкарне перетинання державного повітряного простору.
— Цього року нам удалося підвищити кількість технічно справної техніки і збільшити кількість екіпажів, задіяних у польотах,— говорить командувач Повітряних Сил генерал-лейтенант Сергій Онищенко.— Завдяки грамотному розподілу пального, інших ресурсів ми зберегли кількість підготовленого льотного складу, вирішено багато інших проблем, пов'язаних із забезпеченням боєздатності нашої військової авіації.
На жаль, нині Україна не може переозброїти ПС сучасними військовими літаками 5-го покоління: бракує коштів. Попри те, що така можливість найближчим часом не з'явиться, на деяких підприємствах військово-промислового комплексу, у науково-дослідних установах проводять роботи, спрямовані на створення новітніх зразків авіаційного озброєння, які мають підвищити бойову спроможність літаків.
Починаючи з 2012 року, вони візьмуться за створення універсального модуля керування для авіаційних бомб, а також розробки керованої авіаційної ракети з активною радіолокаційною головкою самонаведення. Ці роботи планується завершити протягом кількох років. У Концепції розвитку Повітряних Сил Збройних Сил України передбачається закупівля нових зразків озброєнь, модернізація авіаційного парку, що має підвищити їхні бойові можливості.

Небо під час чемпіонату буде безпечним
Наступного року в нашій Україні відбудеться чемпіонат Євро-2012. Вище керівництво держави приділяє цьому заходові підвищену увагу. І не лише щодо своєчасної здачі в експлуатацію спортивних об'єктів, доріг і готелів, а й безпеці. Особливо заходам, які повинні запобігати будь-яким терористичним актам. На землі за цим стежитимуть спецслужби, а ось гарантування безпеки з неба покладатиметься на військових авіаторів.
Щоб це було зроблено на найвищому рівні, Повітряні Сили проводять різні заходи, під час яких удосконалюється вишкіл льотчиків, вони відпрацьовують всі можливі ситуації, які можуть виникнути влітку наступного року. З цією метою нещодавно були проведені міжнародні навчання «Безпечне небо-2011», у яких, окрім українських, брали участь літаки США і Польщі. У цьому заході, зокрема, були задіяні кілька МіГ-29 із 204-ї авіаційної бригади, що дислокується в Криму, літаючий госпіталь «Віта»-26 та гелікоптер.
США представляли близько десяти легкомоторних багатоцільових винищувачів. Варто додати, що пальне для них було доставлене американськими транспортними літаками «Геркулес» із Америки. Однією з особливостей цих навчань є те, що українські та американські льотчики здійснювали польоти в одній кабіні як американського літака, так і українського, навчалися розуміти одне одного з півслова. Щоправда, українські соколи перед навчанням трохи «підтягли» свою англійську.
Серед питань, які відпрацьовували в українському небі, було відпрацювання організації бойового чергування у так званих повітряних зонах. Нагадаю: сучасний бойовий літак, навіть перебуваючи на бойовому чергуванні, здатний піднятися в небо лише через 20 хвилин після того, як буде отримано наказ про це. Цього часу достатньо, аби перехопити повітряного порушника, але недостатньо для перехоплення літака-терориста, який злетить з внутрішнього аеропорту України. Зважаючи на цю особливість, під час проведення футбольного чемпіонату пари винищувачів постійно перебуватимуть у повітрі, несучи бойове чергування у визначених зонах. Якщо станеться «НП», пов'язана із захопленням повітряного судна і намаганням вчинити терористичний акт, то стосовно нього будуть вжиті адекватні заходи. До речі, подібні заходи вживають останнім часом і на Заході. Зокрема, на різних міжнародних самітах, наприклад зустрічах президентів, прем'єр-міністрів країн — членів Європейського Союзу.
У ході навчань відпрацьовували питання протидії повітряним терористам: екіпажі МіГ-27 і Ф-16 перехоплювали в повітрі літаки, які (умовно) захопили терористи і змушували їх робити посадку на Миргородському аеродромі, що у Полтавській області.
Українські льотчики продемонстрували високий вишкіл, приємно здивувавши американців, які знають про проблеми із забезпеченням українських ПС пальним, що знижує наліт особового складу. Зокрема, генерал-лейтенант Василь Нікіфоров — виконувач обов'язків першого заступника командувача Повітряних Сил і керівник навчань на очах присутніх на аеродромі виконав надскладний комплекс пілотажних фігур на одномісному літаку. Потім він разом з американським генералом Брауном перебрався до двомісної машини і вони так почали «вишивати» у небі, що у присутніх, у тому числі льотчиків, дух перехопило.
Під час цього заходу відпрацьовували також завдання, пов'язані із взаємодією з повітряними силами Республіки Польща у прикордонних із цією країною районах. Так, кілька пар МіГ-29, які піднімалися в небо в Івано-Франківську, передавали «порушника» польським винищувачам, які повинні були примусити його до посадки на одному з польських аеродромів чи знищити у разі непідкорення. Авіатори також відпрацювали сценарій таких подій, коли у Польщі, скажімо, викрадають літак, він перелітає державний кордон, намагаючись прорватися до міст, на стадіонах яких проходитимуть футбольні матчі. При цьому «порушника» перехоплювали на українській території й примушували його до приземлення на Миргородському аеродромі.
Крім можливих терористів, неабияку загрозу становлять літаки, які втратили у повітряному просторі орієнтування чи мають проблеми з радіонавігаційним обладнанням: у таких випадках під загрозою опиняється життя пасажирів цих суден і людей на землі. Тож під час навчань «Безпечне небо-2011» училися надавати їм допомогу, зокрема виводячи на найближчі аеродроми.

Нам би їхню техніку...
Навчання, що відбулися, засвідчили високий професійний вишкіл українських соколів. Лише цей факт не може не викликати задоволення, бо умови, у яких вони перебувають, не йдуть у жодне порівняння з тими, за яких служать їхні закордонні колеги. Наприклад, наліт середньостатистичного польського льотчика перевищує наліт українського у три-чотири рази. Приблизно такий самий наліт мають льотчики Чехії, Словаччини, Румунії, інших країн колишнього соцтабору. Про американців, німців і французів я вже не кажу.
Українські льотчики, коли їх запитуєш про найбільш значущі для них проблеми, на перше місце ставлять не ті, що пов'язані з грошовим забезпеченням, відсутністю у багатьох власного даху над головою, а обмеженість у польотах.
— Нам би побільше пального,— так або приблизно так говорять вони.— Тоді б ми вважали себе щасливими людьми.
Не дивно, що вони не просто із зацікавленістю, а й із заздрістю (у кращому розумінні цього слова) спостерігали за діями своїх колег на нещодавніх навчаннях. Приміром, за тим, як вони роблять посадку на злітні смуги з будь-якого напрямку, злітають на форсажі — швидко і стрімко, чим зводять до мінімуму ризик можливого вогневого ураження з боку противника. Та й посадки вони здійснюють без використання гальмівних парашутів, які призначені для більш безпечних приземлень.
Усе це досягається в ході багаточасових польотів і тренувань, які поки що недоступні нашим льотчикам у тій кількості, яку мають їхні колеги.
Проте і українські льотчики не ликом шиті, що довели під час навчань. Вони продемонстрували високу майстерність при веденні ближнього бою, маневруваннях на малих висотах. Американці цього не навчені, бо здебільшого покладаються на сучасне оснащення своїх бойових машин, яке дає змогу уражати цілі на величезних відстанях. Наприклад, електронне бортове обладнання, встановлене на американських винищувачах останнього покоління, дозволяє пілотам не лише бачити цілі за кілька тисяч кілометрів, а й уражати їх, перебуваючи на відстані, безпечній для них.
Навчання «Безпечне небо-2011» засвідчили: українські пілоти, попри труднощі й негаразди, спроможні скласти здорову конкуренцію своїм закордонним колегам. Відсутність пального, надсучасного обладнання вони компенсують почуттям патріотизму, гордості за свою країну, працелюбністю.
Тому завдання, які ставили перед учасниками навчань, були виконані у повному обсязі. Хочеться вірити, що вони сприятимуть безпечному проведенню чемпіонату Європи, захисту українського неба.

Сергій ЗЯТЬЄВ
також у паперовій версії читайте:

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».