КОЛИ НАВИСАЄ ДИМОВИЙ МЕЧ...
У Харкові й області чимало підприємств простоює або працює впівсили, а чистого повітря дедалі меншає. Чи не найголовнішим його забруднювачем є автотранспорт, особливо легковий, кількість якого постійно зростає.
Автобум
Нині в нас на тисячу городян припадає в середньому двісті автівок, які придбано нерідко за рахунок автозвалищ Європи. Люди купують такі порівняно недорогі машини, ремонтують їх — і вперед! Авто бігає, а за ним тягнеться шлейф диму, який складається з 200 шкідливих компонентів, забруднюючи довкілля. Із цих викидів найнебезпечніші для здоров'я людини окисли водню, азот, свинець, сірка, сажа. Жителі обласного центру, як мовиться, на власній шкурі відчувають «плоди» такої «цивілізації».
Особливо кепсько довелося минулого спекотного літа сердечникам, астматикам, старикам і дітям. З цього приводу надзвичайно тривожний факт: 2/3 школярів Харкова нездорові.
Як зазначають медики, частота виникнення в них багатьох недуг залежить від рівня забруднення повітря. Загальна первинна захворюваність на 13 відсотків вища, ніж у відносно чистих районах міста: Олексіївка, Салтівка, Нові будинки, житловий масив «Горизонт». Оце, власне, всі оази 1,5-мільйонного мегаполіса. А це ще й тому, що в Харкові й області продають забруднений етильований бензин. У більшості країн Європи, не говорячи вже про США, від такого пального відмовилися. Приплюсуйте сюди наші дороги, де на кожному кроці то вибоїна, то грудка. А це — додаткові викиди шкідливих речовин в атмосферу. А потім дивуємося, чого болить голова та дере в горлі.
Оце так сервіс!
«У нас украли чисте повітря». Так вважає харків'янка О. Пивовар. І має рацію: коли ставлять питання про увагу до пенсіонерів з боку міськвиконкому та інших організацій, то вони забувають про нас, а коли за рахунок нашого спокою, умов життя щось від нас забрати, обов'язково згадають. І заберуть. Донедавна на вулиці Танкопія повітря було чисте. У жителів поблизу були сади, городи. Цю територію не забудовували — по ній проходила високовольтна лінія. Проте в якогось високого міського начальника виникла «геніальна» ідея — замість садів-городів побудувати приватні гаражі для автомашин. Жильці були проти, але на них ніхто не зважав — з'явився квартал гаражів. Добрий початок — половина діла! Невдовзі поряд із гаражами виникла платна автостоянка.
Поруч був зручний Танкопійський ринок. Його теж, як сади-городи, ліквідували — на тому місці спорудили станцію техобслуговування авто. Та на цьому негаразди городян не закінчилися. Між зупинками тролейбуса, на вулиці Танкопія і Слинька, встановили бензозаправку. Згодом тій заправці стало тісно на своїй території. Тоді її хазяї, ні в кого не спитавши дозволу, вночі, як злодії, вирубали в сусідньому парку для розширення свого бізнесу чимало кущів і дерев. Ніде тепер старим прогулятися, побавитися дітворі. Тепер люди думають: може, скоро й наші хати знесуть, а нас поселять у курятниках задля розширення автосервісу?
Спритні фірмачі
Торішнього спекотного літа в області сталося чимало пожеж, загинуло кілька десятків сосняків та іншого цінного лісу. Завинили в цьому й байдужі автолюбителі, котрі, попри сувору заборону не заїжджати такої пори до лісу, не розводити там багаття, заїздили і розводили їх, смажили шашлики. Нерідко забували погасити кострища, які ставали причиною займання лісу.
Прокуратура тільки декого притягла до відповідальності: не так просто довести вину цих порушників. Уже тепер лісівники в Борівському, Ізюмському, Куп'янському та інших районах, де переважають сосняки, готуються до літніх протипожежних випробувань: оборюють лісові масиви, ставлять загати на в'їзди до лісу, щити з попереджувальними написами, ведуть роз'яснювальну роботу серед населення, автолюбителів.
На жаль, недбайливців вистачає. В екологічно чистому Коломацькому районі неждано-негадано з'явилася фірма автолюбителів, що вирішила... випалювати деревне вугілля, яке користується попитом на ринку. Без проекту відведення земельної ділянки, як передбачено Земельним кодексом, установили реторти. Порушники не мали навіть дозволу на ліміт і викиди шкідливих речовин у атмосферу під час спалювання деревини в ретортах, не відшкодували забруднення довкілля димом і відходами. Коли так звані фірмачі закіптюжили селище, жителі примусили Коломацьку райдержадміністрацію припинити діяльність «фірми», яка прикривалася вивіскою утилізації відходів і очищенням лісових масивів від сухостою.
Бульвар? Знести!
Досі в Харкові ніхто з винних не відповів за те, що торік під час прокладання асфальтівки до дач бізнесменів було знищено в лісопарку понад тисячу здорових дерев. І таке неподобство триває. Рубають дерева під автостоянки, гаражі, кіоски, кав'ярні на догоду комерційним та іншим меркантильним інтересам. Невдоволення харків'ян викликала спроба знищити бульвар на пожвавленому проспекті Леніна. Аналогічна ситуація і на Московському проспекті, де зелена оаза оберігала житло городян від автомобільних та інших шкідливих викидів. Покласти край беззаконню і невігласів вирішив депутат міськради, генеральний директор заводу «Південкабель» Володимир Золотарьов.
— Цю проблему я ініціював не випадково,— розповідає він.— Якщо в центрі міста сяк-так оберігають зелені насадження, то на околицях, у промислових зонах ніхто за цим не стежить. Добре, що існує зелена кілометрова смуга високорослих дерев із потужною кроною між підприємством і житловими будинками. Знищити її — означає довести район до екологічної катастрофи. За неповними даними, протягом кількох минулих років тут знищено кілька сот дерев. Ніхто за це неподобство не відповідає. До смішного доходить: за рік за самовільне вирубування деревостоїв 30 осіб оштрафовано на... 1800 грн. А порушників у кілька разів більше!
Найвищий ризик захворіти на недуги верхніх дихальних шляхів у жителів центральних районів Харкова. Оскільки архітектурні та геoграфічні особливості тут не сприяють швидкій евакуації диму. Піднявшись максимум на висоту десяти метрів, він висить на рівні вікон житлових будинків.
Чому б нам не скористатися досвідом, скажімо, вірменської столиці? Так, у Єревані мерія звернулася до водіїв особистого транспорту і таксі: «Не використовуйте свої автівки у вихідні й святкові дні для поїздок містом. Дайте змогу провентилювати його «легені»». Послухали, тому повітря в місті будь-якої пори року, навіть спекотного літа, більш-менш нормальне.
А в Харкові як авто, так і несвідомих водіїв більшає, чистого повітря меншає. Мало про це дбає мерія, і громадськість не б'є на сполох. А нам, крім усього іншого, незабаром потрібно буде належно зустріти гостей футбольного Євро-2012.
Віталій СТЕГНІЙ з Харкова
також у паперовій версії читайте:
- МИКОЛАЙЧУКОВІ ЛЕБЕДІ ПОВЕРНУЛИСЯ...
- 2010-й — ТЕМПЕРАТУРНИЙ РЕКОРДСМЕН
- ЗМІНА КЛІМАТУ ПОЗНАЧАЄТЬСЯ НА ЯКОСТІ ЧАЮ
назад »»»