Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2011 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); БЕЗПЕКА
ГЕНЕРАЛ-МАЙОР МІЛІЦІЇ ВАСИЛЬ ФАРИННИК:«РОБОТУ МІЛІЦІЇ ЛЮДИ ОЦІНЮЮТЬ ЗА ЇЇ КОНКРЕТНИМИ СПРАВАМИ...»
У МВС відбулася «гаряча лінія» із заступником міністра внутрішніх справ — начальником Головного слідчого управління генерал-майором міліції Василем Фаринником.

«Від діяльності кредитних спілок наразі більше шкоди, ніж користі...»
— Алло, доброго дня, Василю Івановичу, нині, як відомо, майже в усіх кредитних спілках людям пропонують більший відсоток за депозитними вкладами, ніж, скажімо, у престижному банку країни. Водночас чув чимало нарікань на діяльність цих фінансових установ: мовляв, тисячам вкладників не повертають їхні кревні. Тож яка насправді ситуація і як можна навести тут лад?
Юрій Данилов, м. Одеса

— Нині в Україні зареєстровано 634 кредитні спілки. Їхня діяльність регулюється трьома законами України: «Про кредитні спілки», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг України» і «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», двома розпорядженнями Держфінпослуг «Про внесення інформації про кредитні спілки до Державного реєстру фінансових установ» і «Про затвердження Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок з надання фінансових послуг».
Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України — єдиний регулятор діяльності цих фінансових установ, що передбачено Положенням про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженим указом Президента України.
Держфінпослуг — організація, яка має безпосередній стосунок до діяльності кредитних спілок. Вона здійснює їхню реєстрацію, видає ліцензії на їх провадження, перевіряє їхню діяльність, застосовує заходи впливу до них. Саме у Держфінпослуг можуть скласти припис про усунення порушень, якщо такі є, виписати штраф або анулювати ліцензію кредитній спілці.
Проте впродовж останніх двох років працівники міліції порушили понад 450 кримінальних справ, із яких більш ніж половину проти службових осіб кредитних спілок, які нахабно привласнили понад 700 мільйонів гривень наших співвітчизників. До суду відправлено десь двісті кримінальних справ. Це притому, що їх переважно порушено проти посадових осіб горезвісних кредитних спілок. Від повсякденної діяльності цих фінорганізацій постраждалими визнано десь 65 тисяч чоловік.
У Криму завершено розслідування у кримінальній справі щодо діяльності ще однієї з таких горе-спілок. У результаті заарештовано чотири особи, серед яких — депутат Верховної Ради АР Крим, його помічник і посібники злочину. Кримінальну справу щодо цих осіб скеровано до суду.
На жаль, випадків, коли люди стають жертвами шахраїв — організаторів кредитних спілок, немало. З огляду на це, МВС неодноразово інформувало Кабінет Міністрів і Держфінпослуг про необхідність внесення змін до чинного законодавства у цій сфері. Ми продовжуємо бити на сполох — відповідно до Закону України «Про кредитні спілки» ці фінансові організації є неприбутковими та звільнені від оподаткування, дієвого контролю з боку Державної податкової служби, насамперед за готівковими операціями. Це дає підстави посадовим особам кредитних спілок зловживати своїм службовим становищем.
— Що для вирішення проблеми пропонує МВС?
— Передовсім унести зміни до законодавства, що регулює діяльність кредитних спілок. З метою декриміналізації сфери кредитної кооперації вважаю за необхідне внести такі зміни до Закону України «Про кредитні спілки». По-перше, у ст. 1 поняття «кредитна спілка» викласти в такій редакції: «Кредитна спілка — це прибуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки у межах юридичної особи або територіальної одиниці — району».
Я цілком підтримую заборону внесення депозитних вкладів готівкою — доцільніше, на мій погляд, запровадити безготівковий обіг цих коштів із подальшим прискіпливим контролем з боку податкових органів і здійснювати чіткий фінансовий моніторинг за повсякденною діяльністю кредитних спілок. Потрібно створити фонд гарантування вкладів членів кредитних спілок без залучення державних коштів.

Відшкодування збитків державі та громадянам — пріоритетне завдання МВС
— Актуальною, на мій погляд, є проблема відшкодування збитків як державі, так і громадянам, завданих унаслідок злочинних посягань. Скажіть, що нині робить МВС у цьому напрямі?
Микола Кварцяний, м. Теребовля Тернопільської області

— Пане Миколо, хочу, щоб люди знали — відшкодування збитків державі та громадянам, завданих унаслідок злочинних посягань, є одним із пріоритетних напрямів реалізації державної правової політики у галузі кримінальної юстиції. Нагадаю: відповідно до положень чинного кримінально-процесуального законодавства України (ст. 29 КПК) вживання заходів щодо забезпечення цивільного позову у кримінальних справах покладається на орган дізнання, слідчого, прокурора і суд.
Тепер стосовно інформації про те, які конкретні кроки зроблено МВС, і, зокрема, слідчими органами в цьому напрямі.
Лише минулого року слідчі МВС завершили розслідування 184 тисяч кримінальних справ. Збитки, завдані злочинцями, становили понад 1,486 мільярда гривень. Однак у процесі проведення досудового слідства забезпечено відшкодування на суму майже 668,5 мільйона гривень.
Для відшкодування завданих збитків накладено арешт на майно обвинувачених на суму 689,9 мільйона гривень.
Та хоч би як там було, відшкодуванню збитків, завданих злочинцями, неповною мірою, на жаль, сприяє й вітчизняне законодавство. Приміром, для отримання інформації з банків про належність підозрюваному чи звинуваченому банківських рахунків необхідний письмовий дозвіл власника такої інформації або рішення суду (ст. 178 КПК України).
Ще однією нагальною проблемою є неможливість накладення арешту на майно звинувачених, яким вони фактично володіють, але яке зареєстроване на інших осіб — родичів, близьких.
Ми спільно з фахівцями РНБО, провідними вітчизняними вченими-процесуалістами Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого», вищими навчальними закладами системи МВС підготували пропозиції до Кримінально-процесуального кодексу, у якому врахували недоліки чинного законодавства, котрі негативно впливають на діяльність правоохоронних органів, спрямованих на відшкодування збитків, завданих зловмисниками.
Особливо резонансні кримінальні справи, у тому числі у яких завдано значних матеріальних збитків, розслідує Головне слідче управління МВС. Приміром, управління з розслідування особливо важливих справ і особливо тяжких злочинів у сфері економіки та службової діяльності закінчило досудове слідство у 14 кримінальних справах зазначеної категорії, з яких десять відправлено з обвинувальними висновками до суду.
Кримінальному переслідуванню піддано понад 60 осіб, яких підозрюють у скоєнні майже 300 злочинів. Водночас ми домоглися забезпечення відшкодування збитків на суму більш ніж десять мільйонів гривень.
Найрезонанснішою, на мій погляд, є справа з шахрайським заволодінням коштів 272 жителів нашої держави на суму десь 63 мільйони гривень. Легалізацією коштів займалася злочинна група в складі дев'яти чоловік, очолювана громадянином США Робертом Флетчером. Наразі накладено арешт на майно звинувачених на суму понад вісім мільйонів гривень. Обвинуваченому іноземному громадянинові та ще трьом особам обрано запобіжний захід у вигляді взяття під варту.

Якість роботи слідчих залежить від їхньої професійної підготовки
— Василю Івановичу, розкажіть, будь ласка, за якими критеріями Ви оцінюєте роботу слідчих?
Микола Бодак, м. Луцьк

— Я щойно говорив про проблеми з відшкодування збитків державі та громадянам, завданих унаслідок злочинних посягань. Не відкрию таємниці, коли скажу, що ця ефективно виконана робота є одним із критеріїв оцінки діяльності слідчих.
Загалом якість роботи слідчих МВС, як і в інших галузях господарювання, залежить від їхньої професійної підготовки. Найважливішим у нашій роботі є якість ведення слідства. Далі прискіпливо дивимось, як справи проходять у судах. За скількома з них ухвалено позитивні рішенні, скільки повернуто суддями на дорозслідування. Порівнюємо показники роботи слідчих із минулими роками. З цього приводу можу сказати, що формально якість нашої роботи стала кращою — ми розслідуємо більше, якісніше, люди менше нарікають на роботу слідчих. Однак маємо, на жаль, певні прорахунки. Скажімо, впродовж минулого року 126 осіб було визнано судами як такі, що незаконно притягнуті до кримінальної відповідальності. Сищики вину людини не змогли довести. Найгірше, коли під час розслідування кримінальної справи людина перебувала за ґратами.
На моє переконання, ситуацію могли б виправити зміни до Кримінально-процесуального кодексу, які наразі активно обговорюють і, сподіваюся, будуть схвалені найближчим часом. Відповідно до них, розслідуючи кримінальну справу, слідчому потрібно буде лише зібрати всю інформацію про скоєне правопорушення. Погодивши з прокурором обвинувальний висновок, справу передаватимуть до суду. Суддя ж, який ухвалюватиме рішення, братиме на себе відповідальність — засудити чи виправдати особу.
— Із якою метою створюють Слідчий комітет при МВС?
— Понад вісім років тому я був одним з ініціаторів його створення. Тоді навіть на базі Донецької області, де був начальником слідчого управління МВС, провели відповідний експеримент. Головна мета заходу — надати слідчим більше процесуальної самостійності.
Для цього слідчих вивели з оперативного підпорядкування начальників міськрайлінорганів. Підпорядкованість слідчих підрозділів була організована чітко «по вертикалі». Керівник районного слідчого відділу підпорядковувався керівникові обласного рівня. Начальник слідчого управління області безпосередньо доповідав про результати роботи начальникові Головного слідчого управління МВС.
Можу констатувати, що експеримент мав успіх, оскільки слідчі стали більше процесуально самостійні. Зараз слідчий, з одного боку, начебто процесуально незалежний, з іншого — працює під безпосереднім керівництвом начальника райвідділу чи райуправління, стоїть, приміром, у нього на квартирному обліку, користується якимись іншими соціальними благами. Тому змушений «прислухатися до його порад», а подекуди повинен «подвоювати показники» розслідування злочинів.
Слідчий комітет при МВС забезпечуватиме неупереджене розслідування злочинів. Потрібно зазначити, що створювати його слід разом із реформуванням кримінально-процесуального законодавства. Незалежність слідчого має посилити й Закон України «Про статус слідчих».
— Чи вплинула на кадровий потенціал слідчих МВС майбутня пенсійна реформа? Скільки слідчих залишили ваші лави?
Олександр Ващенко, м. Київ

— Упродовж минулого року звільнилося 700 слідчих. Це велика цифра, проте катастрофи в цьому не вбачаю. Відбувається планова ротація кадрів. На вільні місця прийдуть нові люди. Мені приємно повідомити, що понад 40% моїх підлеглих у Головному слідчому управлінні МВС спочатку написали рапорти про звільнення, а потім їх забрали і продовжують працювати. Однією з основних причин цього є те, що люди переконалися: держава має наміри щодо збереження достатніх стимулів для заохочення людей. Я переконаний, що передбачені пільги для працівників силових відомств буде збережено. Слідчі, як професійні, відповідальні люди, винятком не стануть.
— Чимало друкованих видань цитує Генеральну прокуратуру, яка «оголосила війну корупціонерам у вищих ешелонах влади». Чи фіксували факти, коли слідчі зважувалися брати хабарі?
— Скажу чесно: і зважувалися, і брали. Лише протягом минулого року 27 слідчих притягнуто до відповідальності за отримання хабарів. Найбільше фактів, пов'язаних із цим видом злочину, зафіксовано в Києві — тут п'ять слідчих «попалися» на хабарах.
Ще навесні минулого року міністр Анатолій Могильов підписав наказ, у якому виписано відповідальність працівників міліції за скоєння правопорушення. Одначе деякі керівники приховують від нас випадки проступків своїх підлеглих. Чому? Поясню. Коли слідчого спіймають на хабарі, посаду автоматично втратить і його безпосередній керівник — начальник слідчого відділу.
Це питання — на особливому контролі керівництва МВС. Так, упродовж 2010 року у зв'язку з безконтрольністю за слідчими, що призвело до скоєння ними правопорушень, до різних видів дисциплінарної відповідальності притягнуто понад сто керівників усіх рівнів.

Як і мій батько, хочу працювати в міліції
— Василю Івановичу, цьогоріч закінчую навчання у Київському національному фінансово-економічному університеті. Попри обраний фах економіста, в майбутньому, як і мій батько, хотів би працювати в міліції, й зокрема слідчим. Чи можу претендувати на зарахування у резерв МВС для можливого призначення на цю посаду?
Олексій Змієвський, м. Київ

— Мене тішить, що молоді люди цікавляться службою в міліції. Вітаю й спадкоємність поколінь. Водночас повідомляю: конкурс на посаду слідчого вже з цього року може стати суттєво більшим, бо ми не маємо намірів готувати «цілу армію» слідчих, як практикували дотепер. Цього року держзамовлення для Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого» — триста осіб і ще сто слідчих готуватиме Одеська національна юридична академія. Приблизно така потреба в слідчих на рік.
Наразі ми відмовляємося від практики, коли кілька відомчих ВНЗ готують тисячну армію слідчих. Адже повинна бути конкуренція й поки що лідирують цивільні навчальні заклади. Однією з основних причин такого становища є відсутність у деяких навчальних закладах МВС відповідної навчально-матеріальної бази для підготовки слідчих.
До речі, на базі Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого», що в Харкові, вже у найближчій перспективі планують створити окремий інститут із підготовки слідчих.
Узагалі у перспективі маємо намір перейти на європейську практику комплектування наших підрозділів. Нам потрібний спеціаліст із розслідування економічних злочинів. Звісно, на цій справі краще за економіста ніхто не розуміється. Тож чи не логічно для цього брати на роботу людину з економічною освітою. Ви, Олексію, нам цілком підходите. Єдине, що коли прийдете до нас, ми впродовж року «озброїмо» Вас знаннями в галузі права.

Підготував Іван КУЛЕХА
також у паперовій версії читайте:

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».