Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2011 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); УКРАЇНА І СВІТ
ДИПЛОМАТИЧНІ ОЧІКУВАННЯ
Астрологічні прогнози свідчать, що новий, 2011-й, обіцяє бути роком дипломатії та посередницьких зусиль. Однак аналіз тенденцій, які домінують у сучасних міжнародних відносинах, не дає підстав для оптимістичного прогнозу. Певніше за все, більшість наявних міжнародних конфліктів залишатиметься неврегульованими.

Майже всі надії зникли в процесі безплідних переговорів щодо арабсько-ізраїльського врегулювання. Посередницьку роль США у цьому регіоні не буде поставлено під сумнів, але адміністрації Барака Обами доведеться більше уваги приділяти пошуку компромісів у зовнішній політиці з опозиційними республіканцями, які контролюють обидві палати Конгресу.
Тому, аби американське посередництво було ефективним, доведеться виробити позицію стосовно підходу демократів і республіканців до ключових питань примирення арабів та євреїв. Це зробити непросто, адже республіканці, на відміну від демократів, більше симпатизують позиції Ізраїлю.
Якщо ситуація погіршуватиметься, не можна виключати подальшого посилення позицій радикального ісламістського угруповання «Хамас», яке може поширити свій вплив не лише на сектор Газа, а й на Західний берег річки Йордан.

* * *
Новий рік обіцяє стати часом істини у трьох конфліктних зонах: Афганістані, Іраку та Ірані. Впродовж 2011 року ключові європейські союзники США (Італія, Німеччина, Франція) планують виведення військ із Афганістану. Коли це стане реальністю, НАТО доведеться шукати їм заміну. Це зробити буде важко. В афганській внутрішній політиці навряд чи провідною стане тенденція до примирення між різними племінними угрупованнями. Проте й Талібан, радше за все, не буде спроможний отримати вирішальну військову перемогу, адже разюча військово-технічна перевага Альянсу зберігатиметься. Чимало міжнародних аналітиків прогнозує: протягом 2011-го з високою вірогідністю може відбутися військовий переворот у Пакистані, де афганський фактор є потужним джерелом дестабілізації.
Натомість Сполучені Штати в 2011 р. мають намір суттєво скоротити свою військову присутність в Іраку. Цій країні, попри песимістичні прогнози, вдалося уникнути територіального розпаду. Проте, залишаючись найдемократичнішою мусульманською державою (якщо не брати до уваги члена НАТО Туреччину), Ірак водночас є епіцентром нестабільності та напруженості. Можливе скорочення американської військової присутності в Іраку навряд чи зменшить загальну суму (майже 280 млрд дол.), яку Конгрес виділив на ведення війни за межами США. Ці кошти збільшать бюджетний дефіцит Сполучених Штатів і не сприятимуть прискоренню процесу подолання наслідків світової економічної кризи.
Напевно, зберігатиметься дипломатична інтрига навколо Ірану. США та Ізраїль небезпідставно розраховують на те, що режим жорстких економічних санкцій підірве внутрішньополітичну стабільність в Ірані. Посилення опозиційних настроїв може відкрити шлях до антиклерикальної революції в Ірані, рушійними силами якої можуть стати студенти та всі прошарки суспільства, невдоволені режимом.
Однак через такий сценарій розгортання подій існує загроза громадянської війни в Ірані, яка буде ускладнена можливим територіальним розпадом країни. Внаслідок цього знову може активізуватися курдська проблема. Адже вона — міна сповільненої дії для Близького Сходу.

* * *
Новий 2011 рік стане показовим з точки зору відповіді на запитання «Хто з учасників тандема» — Володимир Путін чи Дмитро Медведєв — 2012-го балотуватиметься на посаду президента. Наприкінці 2011-го у Росії мають відбутися вибори до Державної думи. Політичну інтригу становить проблема подальшої ролі націоналістичних і радикальних ісламських угруповань, які спільними зусиллями здатні дестабілізувати ситуацію в Росії.
Внутрішньополітичні проблеми можуть ускладнити процес посилення російського впливу на інтеграційні тенденції в євразійському просторі. Певніше за все, у 2011 році Росія стане членом Світової організації торгівлі. Два інші члени Митного союзу (Білорусь і Казахстан) лише виходять на заключний етап відповідних перемовин. Унаслідок цього діятимуть «ножиці» суперечностей між нормами Митного союзу та правилами Світової організації торгівлі. Ці причини також ускладнять процес формування зони вільної торгівлі у форматі Співдружності незалежних держав. Утім, Україна так і залишиться у статусі спостерігача у Митному союзі та Організації договору колективної безпеки.

* * *
Існує ймовірність того, що українсько-російські відносини протягом 2011 р. зберігатимуть позитивний потенціал прагматичної взаємодії. Однак внутрішньополітичні процеси в обох країнах можуть уповільнити непростий переговорний процес щодо демаркації державного кордону та визначення умов поділу Керченської протоки.
Натомість рік обіцяє бути відносно спокійним з точки зору відсутності українсько-російських «газових» війн. Щоправда, настане час істини у питанні побудови «Південноєвропейського газопроводу» в обхід української газотранспортної системи. «Газпром» і «Нафтогаз України» створюватимуть спільні підприємства в окремих сферах газовидобутку. Водночас високий ступінь українсько-російської співпраці буде мішенню критики для українських опозиційних політичних сил, які вбачатимуть у цьому диспропорцію за рахунок зв'язків із НАТО та Євросоюзом.
Неабияку проблему для України може становити подальша ізоляція Білорусі від Заходу. За підсумками минулорічних президентських виборів, на яких учетверте поспіль переміг Олександр Лукашенко, таку ймовірність майже забезпечено. Додатковими викликами для вітчизняної дипломатії будуть придністровські проблеми та претензії Румунії на особливу роль у цьому питанні.

* * *
Відносини України зі США та Євросоюзом навряд чи зазнають радикального прориву. Порядок денний українсько-американських відносин може бути обтяжений проблемами демократії в Україні. Ці питання ускладнять відносини України з Євросоюзом. Обидві сторони визначили 2011 рік часом завершення перемовин про створення зони вільної торгівлі та підписання угоди про асоціацію.
Однак деяким галузям економіки України, відповідно до положень Податкового кодексу, надано додаткову державну підтримку. Це може стати приводом для ЄС відкласти процес створення зони вільної торгівлі з Україною. Певніше за все, Україна докладатиме зусилля, аби домогтися від Євросоюзу згоди на скасування візового режиму хоча б на час проведення чемпіонату Європу з футболу-2012. Щоб досягти цієї мети, доведеться добре попрацювати у сфері міграційної політики та гарантій внутрішньої безпеки.

* * *
Новий рік обіцяє бути суперечливим для Євросоюзу. Триватиме боротьба з наслідками світової економічної кризи. Це провокуватиме соціальне напруження та масові акції протесту як у «старих», так і «нових» країнах — членах Євросоюзу.
1 січня 2011-го Естонія розпочала процедуру заміни національної грошової одиниці крони на спільну європейську грошову одиницю євро. Під критикою в ЄС опинилася Угорщина. Вона протягом першого півріччя 2011 р. головуватиме в Євросоюзі, але партнерів стурбувало законодавство про «консолідацію» угорської діаспори, а також суворі правила щодо засобів масової інформації.
Отже, головування Угорщини в ЄС не обіцяє бути простим, особливо зважаючи на напружені угорсько-словацькі та угорсько-румунські відносини. Недостатня підтримка угорського головування з боку «старих» країн Євросоюзу може завадити добрим намірам Угорщини максимально просунути в Євросоюзі українські інтереси.
Упродовж наступного року триватимуть переговори з кандидатами на вступ до ЄС. Наразі їх визначено п'ять: Ісландія, Македонія, Туреччина, Хорватія та Чорногорія. Можливо, шостим кандидатом у разі просування у справі визнання Белградом незалежності Косова стане Сербія. Проте існує ймовірність того, що впродовж 2011-го це питання не буде вирішено.

* * *
У травні наступного року очікується проведення референдуму у Великій Британії. Громадянам запропонують визначитися з пропозицією переходу від пропорційної до пропорційно-мажоритарної системи виборів до палати громад. Принаймні на цьому наполягають «молодші» коаліційні партнери консерваторів — ліберальні демократи.
На думку їхнього лідера Ніла Клегга, це має забезпечити більше політичних шансів для представництва у парламенті малих партій. Через це проблеми коаліційного будівництва повернуться до порядку денного британської політики. Це викликає побоювання появи слабких урядів, які спиратимуться на хистку коаліційну більшість.
Водночас існують передумови для того, аби Європейський Союз «у робочому порядку» змінив положення Лісабонського договору та забезпечив додаткові механізми стабільності спільної європейської грошової одиниці євро. Протягом 2011 року навряд чи відбудуться радикальні зміни зі спільною зовнішньою й безпековою політикою Євросоюзу. Втім, можна очікувати на загострення відносин між НАТО та Євросоюзом. Адже наприкінці 2011 р. Німеччина планує розпочати виведення підрозділів бундесверу з Афганістану. Італія має намір зробити такий рішучий крок навесні 2011-го. Щоправда, в Італії існує вірогідність проведення позачергових парламентських виборів, які можуть перекреслити цей намір. Однак НАТО і Євросоюз повинні дати однозначну відповідь на питання доцільності подальшого збереження військової присутності в Афганістані.
У сенсі глобальної й європейської безпеки можна очікувати на відновлення перемовин про внесення змін до Договору про звичайні збройні сили в Європі. Але не гарантовано досягнення домовленостей з цього приводу між Росією та Організацією договору колективної безпеки, а з іншого боку — НАТО.

* * *
У лютому 2011 р. британська судова система вирішуватиме питання про видавання засновника сайта WikiLeaks Джуліана Ассанджа до США. Це може спровокувати чергове «виливання» компромату та протести прихильників ідеї свободи слова в Інтернеті. Можна очікувати на подальший розвиток законодавчої бази, яка обмежуватиме свободу слова в Інтернеті.
Нагадаємо: 11 вересня 2011-го прогресивне людство відзначить десяту річницю історичних терактів 11 вересня 2001 року у США. На превеликий жаль, впродовж наступного року не варто очікувати на зменшення терористичної активності. Навпаки, можна прогнозувати чергові атаки бойовиків у США та Європі. Адже наразі зберігаються передумови для високої терактивності. Можлива поява нових облич у терористичному інтернаціоналі.
Навряд чи буде врегульовано «піратську» проблему. Організація Об'єднаних Націй матиме нагоду збільшити свою миротворчу присутність у багатьох африканських країнах. Прогнозується погіршення здоров'я президента Єгипту Хосні Мубарака. Внаслідок цього не можна виключати посилення позицій ісламістів у Єгипті. На початку січня, певніше за все, більшість громадян Дарфуру проголосує за незалежність.
Це загрожуватиме черговою дестабілізацією становища у Судані. Продовжуватиме балансувати на межі громадянської війни Кот д'Івуар. Зате Південно-Африканська Республіка ймовірно стане членом об'єднання БРІК. А Китай продовжить посилювати свій вплив у африканських країнах, де загостриться конкуренція Пекіна та Вашингтона.

* * *
4 серпня 2011-го президентові США Бараку Обамі виповниться п'ятдесят років. Цей рік стане визначальним для його перспективи — бути або не бути обраним на другий президентський термін. Його реформаторські починання щодо запровадження широкого пакета страхової медицини, збільшення податків наштовхуватимуться на шалений спротив республіканців. Водночас у республіканському середовищі розпочнеться боротьба за висунення на наступні президентські вибори, які мають відбутися у листопаді 2012 р. Поки що основними конкурентами є Джон Маккейн і його колишня партнерка Сара Пейлін, котра претендувала на посаду віце-президента. Сполучені Штати будуть стурбовані збереженням єдності євроатлантичної спільноти за пошуком глобальних компромісів із Китаєм.

* * *
Немає підстав вважати, що новий рік обіцяє вирішити іранську проблему. Режим президента Махмуда Ахмадінежада будь-що намагатиметься втриматися при владі. Якщо задля цього знадобляться зовнішньополітичні провокації, він піде й на це. Напруження у Перській затоці поставить під сумнів реалізацію амбітних планів створення регіональної зони вільної торгівлі та запровадження спільної арабської грошової одиниці.

* * *
Можна очікувати продовження боротьби за королівський престол у Саудівській Аравії. Певний час зберігатиметься напруження із визначенням законного спадкоємця трону у еміраті Рас-ель-Хайма, який входить до складу Об'єднаних Арабських Еміратів. Така невизначеність нервуватиме ринок нафти і газу. Тенденція до виходу світової економіки з кризи провокуватиме зростання цін на енергоносії. Конкретних обрисів може набути ініційоване Росією створення картелю країн — експортерів газу. Тобто загострюватиметься глобальна енергетична конкуренція.

* * *
Напруженим залишатиметься становище у Північній Азії. Час від часу Китай та Японія з'ясовуватимуть відносини щодо спірних островів. Діалог «глухих» нагадуватимуть російсько-японські перемовини з приводу «північних територій». Проте основна лінія протистояння у цьому регіоні пролягатиме Корейським півостровом.
Ситуація у КНДР буде нестабільна. Адже країна продовжує потерпати від голоду. А в північнокорейській еліті загострюється конкуренція за успадкування влади Кім Чен Іра. Це змушує Пхеньян відволікати увагу громадян на конфронтацію із Республікою Корея.
Отже, у дипломатичному вимірі Рік кролика збереже основні тенденції, які не один рік характеризують сучасні міжнародні відносини. Водночас можна очікувати на різні сюрпризи. Якими вони будуть — покаже час.

Андрій МАРТИНОВ
також у паперовій версії читайте:

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».