Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА БЕЗПЕКА
ОБЕРЕЖНО: «ЛІТАЮЧІ ЛОМИ» НА ГІРСЬКОЛИЖНИХ ТРАСАХ!

Розпочався сезон масового зимового відпочинку в горах. Гостей цього року очікують багато, адже зимовий відпочинок у горах стає дедалі популярніший. Для власників гірськолижних курортів завдання номер один — гарантувати безпеку туристів. Це стосується насамперед курортів, де функціонують канатно-крісельні та бугельні витяги.
На території Івано-Франківщини — 18 підвісних пасажирських канатно-крісельних доріг і 22 бугельні витяги. Напередодні масового зимового відпочинку людей усі вони проходять планові перевірки.

I.
Олег Масляк, перший заступник начальника Головного управління з питань державного нагляду у сфері пожежної безпеки і державного нагляду у сфері цивільного захисту та техногенної безпеки ГУ МНС в Івано-Франківській області:
«Така пильність до витягів з боку відповідних служб пояснюється тим, що це об'єкти підвищеного ризику. Найменша несправність такого витягу, халатність чи недостатня кваліфікованість його обслуговуючого персоналу можуть призвести до непередбачуваних наслідків. Планова перевірка підвісних пасажирських канатно-крісельних доріг на території готельно-туристичного комплексу «Буковель» засвідчила, що вони перебувають у задовільному технічному стані, вимоги безпеки під час їх експлуатації дотримуються. Більшість з витягів тут нові.
Практично завершено весь обсяг технічних оглядів, регламентних робіт, які проводить ремонтно-механічна служба готельно-туристичного комплексу «Буковель». Фахівці МНС мають інформувати відпочивальників про їхні дії у разі надзвичайної ситуації. Потребують також оновлення запаси медикаментів у аптечках безпосередньо в операторній витягу, необхідно доопрацювати номенклатуру матеріального резерву на випадок надзвичайної ситуації».
За словами О. Масляка, перевірено аварійно-рятувальну службу ТзОВ «Парктур», котра відповідає за безпеку відпочивальників у ГТК «Буковель». Головне завдання працівників служби — допомога тим, хто травмувався на гірськолижних схилах під час катання на лижах і сноубордах. Однак, за потреби, ця служба має бути готова до того, щоб за надзвичайної ситуації евакуювати людей з підвісної канатної дороги у безпечне місце й надати допомогу потерпілим. Як довела перевірка, працівники аварійно-рятувальної служби туркомплексу «Буковель» готові до дій за призначенням. За результатами перевірки начальникові аварійно-рятувальної служби ТзОВ «Парктур» Ігореві Купцю було вручено відповідний акт. Наразі в області за невиконання приписів до адмінвідповідальності притягнено двох осіб.
Щороку напередодні відкриття сезону зимового масового відпочинку у горах на території курорту «Буковель» проходять відповідні навчання, під час яких рятувальники Івано-Франківського гірського пошуково-рятувального загону та аварійно-рятувальної служби об'єкта відпрацьовують спільні дії у разі надзвичайної ситуації на канатно-крісельних дорогах.
На цих навчаннях відпрацьовують ситуацію, коли несподівано зупиняється витяг, а в кріслах на висоті понад 10 м сидять люди, яких потрібно швидше евакуювати. Рятувальник за допомогою спеціального блока-ролика по тросу наближається до «постраждалого», одягає на пасажира, котрого необхідно евакуювати, спеціальну «косинку» та за допомогою рятувальної мотузки спускає потерпілого додолу. Все потрібно робити швидко і вправно, але спокійно, без зайвого поспіху.
Спільні навчання рятувальників Івано-Франківського гірського пошуково-рятувального загону та аварійно-рятувальної служби ГТК «Буковель» засвідчили: служби готові до виконання своїх обов'язків.

II.
Володимир Шевлюк, технічний експерт Карпатського експертно-технічного центру:
«Зараз активно удосконалюються системи безпеки та контролю ППКД (підвісних пасажирських канатних доріг). Сучасне комп'ютерне обладнання дає змогу контролювати та регулювати десятки параметрів, у тому числі гармонізацію швидкостей рухомого складу та конвеєрної стрічки посадки, швидкість рухомого складу на лінії, відстань між кріслами або кабінами, силу затиску канатного затискача, параметри приводу, електричних та гідравлічних систем, гальм, швидкість і напрямок вітру на лінії. При виникненні несправностей або відхиленні параметрів за межі допустимих значень система безпеки автоматично зупиняє канатну дорогу.
Окремо хочеться спинитися на системі безпеки RPD (Rope Position Detector) фірми Doppelmayr, яка за допомогою електромагнітних датчиків контролює положення несуче-тягового канату на балансирах ППКД, автоматично зменшує швидкість при відхиленні канату від канавки ролика і робить автоматичну зупинку канатної дороги у разі відхилення положення канату за межі допустимих значень.
Використання RPD дасть змогу попередити сходження канату з ролика та відновити працездатність дороги за допомогою нескладного механічного регулювання.
Із появою сучасних гірськолижних комплексів кількість зимових курортників зросла у сотні разів. Гірські лижі та сноуборди стали популярні й загальнодоступні. Та, на жаль, від цього не стали менш небезпечні. Велика швидкість, втрата керування, недостатні навички катання, небезпечні ділянки схилу, погодні фактори, несправне та непідготовлене спорядження, нехтування правилами безпеки — ось неповний перелік чинників, які часто призводять до нещасних випадків на гірськолижній трасі.
Відходять, на жаль, у минуле старі добрі традиції катання. Сучасні новачки часом не мають ані найменшого уявлення про елементарні правила безпеки та поведінки на схилах, почастішали випадки появи нетверезих гірськолижників, грубощів і зневажання оточуючих. Так звані літаючі ломи — лижники чи бордери, які, достатньо не оволодівши технікою спуску, поворотів і зупинки, некеровано несуться на великій швидкості й становлять неабияку небезпеку. Підготовка трас до катання на деяких гірськолижних комплексах і в місцях масового катання також бажає бути кращою.
У результаті сотні гірськолижників щороку потрапляють до лікарень з травмами. Ситуацію намагаються виправити працівники рятувальних служб, але за відсутності в Україні відповідної нормативної бази вони часто не мають законних підстав для впливу на порушників.
Спеціалісти Карпатського експертно-технічного центру взялися за вирішення цієї проблеми, розробили проект Правил безпеки з улаштування, безпечної експлуатації та утримання гірськолижних трас. Документ містить не тільки правила поведінки на гірськолижних трасах, а й перелік вимог до проектування та підготовки гірськолижних трас, догляду за гірськолижними трасами у міжсезоння, інформаційного забезпечення трас і огородження, а також порядок розслідування нещасних випадків, професійних захворювань і аварій, відповідальність за порушення правил згідно з чинним законодавством. Окремі розділи присвячено вимогам до аварійно-рятувальної служби та лавинної безпеки».
Як наголошує В. Шевлюк, для України безпека на гірськолижних курортах — серйозна проблема. Дається взнаки принцип: заплатив — роби, що заманеться. На жаль, і тут гаманець випереджає свідомість.
Спочатку «ломів» виловлює рятувальна служба. Проте головна проблема в тому, що в Україні поки немає правил і профілактичних норм, яких мали б у законодавчому порядку дотримуватися гірськолижники на наших трасах. Не діють адаптовані до українського законодавства правила безпечної поведінки на гірськолижній трасі.

Сергій ЛИЗАНЧУК, м. Івано-Франківськ
також у паперовій версії читайте:
  • ОЩАДЛИВІ, АЛЕ ПІДСТУПНІ
  • ЗАГРОЗА НАСТУПАЄ...
  • ЗА ПСЕВДОРЕКЛАМУ— ДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ!

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».