Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЕКОНОМІКА
ОБНАДІЙЛИВІ ПЕРСПЕКТИВИ

Світовий банк зберіг свій прогноз зростання ВВП України на 2011 рік на рівні 4%, інфляцію його експерти очікують у 10,7%. Прогнози Світового банку дещо гірші за макроекономічні показники, закладені українським урядом у державний бюджет-2011,— зростання валового внутрішнього продукту в 4,5% та майже 9% інфляції.

Експерти Світового банку стверджують, що відновлення України у третьому кварталі 2010 року уповільнилося. Реальний ВВП зріс на 3,5% після зростання на 5,9% у другому кварталі. На скорочення динаміки ВВП вплинули менший врожай зерна та зниження зовнішнього попиту. Проте промислове виробництво продовжує розширюватися (+10,7% протягом десяти місяців), і внутрішній попит почав збільшуватися внаслідок зростання реальних доходів населення.
Зафіксовано дефіцит рахунку поточних операцій, тоді як інфляція споживчих цін повернулася до однозначних показників. Із середини 2010-го рахунок поточних операцій погіршився, що призвело до дефіциту в 1,8 млрд дол. за перші десять місяців 2010-го. Основними факторами цього експерти називають відновлення внутрішнього попиту та запровадження експортних квот на зерно. Водночас рівень рефінансування зовнішнього приватного боргу зріс до 102% у 2010-му, що підтримало чисті припливи за фінансовим рахунком. Після зростання через ціни продовольчих товарів у вересні, інфляція споживчих цін скоротилася до 9,2% у листопаді.
Експерти Світового банку звертають увагу на те, що ухвалений нещодавно Верховною Радою Податковий кодекс містить низку позитивних елементів. Проте окремі ключові проблеми податкової політики та адміністрування залишилися. Серед досягнень експерти відзначають оптимізацію місцевих податків, реформування податку на прибуток для страхових компаній та консолідацію окремих частин податкового законодавства у єдиний кодекс. Однак нові податкові пільги знижують податкову базу податку на прибуток підприємств і ПДВ. Тож зниження ставки прямих податків стає фіскально складнішим.
Розробники ПК не скористалися можливістю оцінити проблеми, пов'язані зі звільненнями від сплати ПДВ та спеціальними режимами оподаткування, що було неефективним у стимулюванні економічної діяльності чи зниженні цін на деяку продукцію. Більше того, нова схема ПДВ для зернової та деревообробної продукції діє як податок на експорт і може стримувати зростання в цих секторах. Відкладено реформу системи єдиного податку в напрямку охоплення дійсно малого бізнесу в усіх сферах діяльності та зниження ухилення від сплати податків і поліпшення рівності в системі. Також ПК майже не знижує складність та обтяжливість податкового адміністрування.

Відчутний потенціал
Нинішня економічна динаміка зумовила підвищення прогнозу Світового банку щодо зростання ВВП на 2010 рік до 4,3%. Однак експерти зберігають попередню оцінку в 4% зростання для 2011 року. Вони очікують, що зростання становитиме 4–5% протягом середньострокового періоду. Передбачається, що банківський сектор поступово відновить фінансування для підтримки приватного сектора. А от показники зростання експорту знизяться через ефект статистичної бази та уповільнення зовнішнього попиту. Існує значний потенціал для вищих показників економічного зростання і експорту в разі скасування експортних бар'єрів, зокрема експортних квот на зерно. І вчасної виплати відшкодувань з ПДВ. А також, якщо будуть прискорені структурні реформи, які зроблять експортні товари конкурентоспроможними протягом наступних 2–3 років.
Державне споживання, кажуть експерти, залишатиметься помірним із огляду на подальшу фіскальну консолідацію для забезпечення довгострокової стабільності держфінансів. Експерти очікують, що споживча інфляція залишатиметься близько 10% протягом 2011-го з огляду на подальше підвищення тарифів на енергоносії і послуги ЖКГ. Потім відновиться поступова дезінфляція, адже Нацбанк усе більше орієнтуватиметься на показники інфляції серед своїх пріоритетів. Дефіцит рахунку поточних операцій, за прогнозами експертів, поступово збільшуватиметься. Втім, може бути профінансованим припливами приватного капіталу за умови дотримання адекватної макроекономічної політики і продовження програми МВФ.
Важливим у структурних реформах експерти називають впровадження нового закону про держзакупівлі. Нова правова база, прийнята у липні 2010-го, значно покращує управління і ефективність у держзакупівлях. Наступним завданням є забезпечення повної функціональності закону з уникненням будь-яких заходів, що можуть зашкодити його основним принципам і положенням. Потрібні паралельні законодавчі акти для регулювання окремих видів економічної діяльності, зокрема природних монополій, що відповідатимуть міжнародній практиці і зроблять Антимонопольний комітет цілком функціональним як орган для розгляду скарг та перевірок. Крім того, необхідно створити моніторингову базу для оцінки діяльності системи.
Світовий банк окреслив три пріоритетні завдання для нашої країни. Першим із них є необхідність стабілізувати державні фінанси. Це завдання можна виконати за допомогою фіскальних реформ, які підвищать ефективність роботи економіки, раціоналізують систему трансфертів і субсидій та стимулюють державні інвестиції. Друге завдання полягає в необхідності стимулювання приватних інвестицій. Експерти зазначають, що протягом останнього десятиріччя Україні не вдалося провести технологічну модернізацію економіки. Країна перебуває на екстенсивному шляху економічного зростання, рушійною силою якого є кількісне збільшення випуску продукції, що підсилило нестабільність та обмежило зростання продуктивності праці. Україні вдасться стимулювати інвестиції в тому разі, якщо будуть вдосконалені механізми регулювання економіки та розвиватиметься цивілізована конкуренція.
Необхідність реструктуризувати фінансовий сектор є третім пріоритетним завданням для України. Насамперед потрібно підвищувати ефективність регулювання в цій сфері та рівень прозорості. Тільки чітка орієнтація України на проведення реформ знову приверне до неї увагу інвесторів і створить надійне підґрунтя для постійної міжнародної підтримки.
Окреслені завдання взаємопов'язані, наголошують експерти. Так, без фіскальної реформи неможливо буде досягти макроекономічної стабільності та стійкості відродження економіки, а інвестори залишатимуться в стані очікування. Без приватних інвестицій буде важко забезпечити фіскальну консолідацію, а банкам доведеться шукати нових клієнтів. Нарешті, без підвищення капіталізації банківського сектора і відновлення довіри вкладників банки не матимуть ресурсів та сил для підтримки приватних підприємств. Таким чином, взаємопов'язаність цих напрямків реформування викликає необхідність їх одночасного вирішення.

На часі — прагматизм
Експерти Світового банку рекомендують затвердити прагматичну бюджетну політику, що дало б поштовх до запровадження ефективних фіскальних механізмів, не завдаючи шкоди перспективам економічного зростання. Бюджет завжди має спиратися на реалістичні параметри щодо макроекономіки та доходів. Дефіцит необхідно знижувати за рахунок скорочення витрат.
Основними джерелами фіскальних заощаджень є коригування пенсійної системи; істотне підвищення тарифів на енергоносії та опалення, вдосконалення механізмів відшкодування ПДВ та мінімізація податків. Також, кажуть експерти, доцільно переглянути схеми житлово-комунальних субсидій, перерозподіл зекономлених коштів на цільові програми соціальної допомоги та забезпечити базовий рівень витрат на інфраструктурні проекти.
Важливим завданням є відновлення довіри до управління державними фінансами. Цьому сприятиме нещодавно ухвалений закон про державні закупівлі, а також розв'язання проблеми заборгованості з відшкодування ПДВ. На державні закупівлі припадає 8% ВВП. Раніше ця система не була захищена від зловживань і становила основне джерело неефективного використання державних ресурсів. Новий закон про державні закупівлі допоможе досягти економії бюджетних коштів та продемонструє міжнародному співтовариству, що Україна бере на себе зобов'язання у сфері реформування. Прозорий і реалістичний план скорочення заборгованості з відшкодування ПДВ дозволив би посилити довіру до бюджету та стимулювати експорт.
Експерти радять владі приділяти увагу реформам, які передбачатимуть цивілізовані механізми входження компаній у бізнес. Як свідчить зарубіжний досвід, такі реформи можна проводити досить швидко. Потужними кроками у цій сфері можуть стати скорочення видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, на 30% та гармонізація вітчизняного законодвства із законодавством ЄС.
Серйозних змін потребує банківський сектор, особливо в сфері регулювання. Нині Нацбанк має основні інструменти для швидкого вирішення проблем із неплатоспроможними банками. Експерти Світового банку рекомендують забезпечити відкритий доступ до основної інформації про фінансовий стан комерційних банків і переглянути положення про банківську таємницю з метою приведення їх у відповідність до міжнародних стандартів. Необхідно також удосконалити управління Нацбанком, щоб уникнути конфлікту інтересів та відновити довіру з боку ринку.
Одним із основних завдань для України Світовий банк визначає подальше здійснення пенсійної реформи. Пенсійну реформу експерти Світового банку називають критично важливою для забезпечення фіскальної стабільності і добробуту нинішніх і майбутніх пенсіонерів. Демографічні тиски зростають — за десять років на кожного платника внесків у системі припадатиме один пенсіонер. І це співвідношення надалі стрімко зростатиме. Видатки на пенсії вже становлять рекордні 18% ВВП, а високі ставки пенсійного внеску змушують занижувати офіційні доходи. Більше того, вартість пенсій значної частки пенсіонерів була розмита інфляцією. Планове підвищення пенсійного віку для жінок і продовжений період внесків експерти називають основними заходами, що допоможуть відновити баланс пенсійної системи і таким чином забезпечити адекватний рівень пенсійних виплат протягом середньострокового періоду.
Пенсійна реформа має передбачати заходи, покликані допомогти подолати короткострокові дисбаланси в пенсійній системі та поступово відновити її дієздатність, не зачіпаючи інтересів найбідніших пенсіонерів. Експерти Світового банку пропонують обмежити виплати працюючим пенсіонерам, чия пенсія є вищою за прожитковий мінімум, а також обмежити максимальні пенсії в абсолютному виразі. Наблизити формулу розрахунку спеціальних пенсій до формули розрахунку загальних пенсій. Віднести виплати спеціальних пенсій до досягнення встановленого законодавством віку виходу на пенсію. Заморозити спеціальні та привілейовані пенсії, які виплачуються з держбюджету. Крім того, пропонується поетапне збільшення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років (у короткостроковій перспективі заощадження будуть невеликі, однак це єдиний найважливіший захід, який може зробити пенсійну систему дієздатною в середньо- та довгостроковій перспективі).
Експерти радять запровадити чіткі правила індексації для всіх пенсій з метою забезпечення сталості пенсійних виплат. А також поступово збільшити період усереднення зарплат, які дають право на пенсію, для деяких категорій пільговиків, що отримують спеціальні пенсії.
Головною метою реформування фінансового сектора України експерти називають забезпечення стабільності та стимулювання його розвитку. Важливе значення для відродження економіки країни має банківський сектор, який зазнав найбільшого негативного впливу фінансової кризи. Криза загострила у цій сфері проблеми, які виникли внаслідок неефективного кредитного аналізу під час швидкого зростання обсягів кредитування, а також необхідності виконання зобов'язань за зовнішніми запозиченнями. Наявність таких проблем призвела до системної кризи ліквідності та платоспроможності, в тому числі відплив депозитів наприкінці 2008-го та на початку 2009-го. У докризовий період державне регулювання та нагляд за комбанками були недостатніми. Отже, валютні ризики та ризики непогашення кредитів збільшилися в поєднанні з украй низькими обсягами резервів на покриття можливих збитків.
Попри деякі успіхи, досягнуті впродовж останнього року, приміром, започаткування процесу рекапіталізації банків, забезпечення регулятора інструментами реорганізації банківських установ, нині банківська система України стикається зі значними проблемами та ризиками. Обсяг проблемних кредитів може зрости, здійснюючи тиск на рівень достатності капіталу в банківському секторі.
У банківській системі країни й у фінансовому секторі в цілому існує низка інших важливих проблем. Банківський сектор, на думку експертів Світового банку, потребує консолідації для більш ефективної реалізації посередницьких послуг на внутрішньому ринку заощаджень. Відсутність прозорості в питаннях реальних власників банків знижує довіру до них і ускладнює ефективний нагляд за діяльністю фінансових конгломератів, посилюючи ризики.
У короткостроковій перспективі реформи банківського сектора стануть позитивним сигналом міжнародним ринкам капіталу. Разом із ефективною фіскальною політикою це стане дієвим інструментом для відновлення кредитування економіки України. У середньостроковій перспективі реформи мають допомогти фінансовому сектору стати більш стійким до потрясінь, причому він має залишатися надійним джерелом фінансування для зростання економіки.
Експерти радять забезпечити виконання усіма банками планів капіталізації. Необхідно швидко і з найменшими витратами для держави реструктуризувати, зокрема шляхом запровадження адекватних механізмів контролю управління, реорганізувати банки, рекапіталізовані державою. Невеликі банки треба реорганізувати за допомогою інструментів, передбачених новим законодавством. Водночас треба зміцнити Фонд гарантування вкладів фізичних осіб для виконання ним функцій щодо реорганізації проблемних банків.

Олена КОСЕНКО


також у паперовій версії читайте:

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».