Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА
ВІД БАЗОВОГО ПЕНСІЙНОГО ЗАКОНУ ДО РЕФОРМИ
Нинішнє пенсійне законодавство в Україні діє з 2004 р. На жаль, із самого початку у формулі обчислення пенсій закладено низький розмір коефіцієнта страхового стажу та низькі гарантії щорічного підвищення пенсій, що й призвело в подальшому до значних соціальних перекосів.

У 2008 році ситуацію дещо виправили: вартість одного року наднормового страхового стажу підвищили з 1,0 до 1,2, а згодом до 1,35 відсотка, тому пенсії, перераховані за новим показником середньої заробітної плати в Україні, стали вищими — 928,81 грн. Проте у 2009–2010 рр. пенсії практично не перераховувалися, внаслідок чого раніше призначені пенсії знову відстають від новопризначених майже удвічі.
Практика застосування Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (базовий пенсійний закон) виявила багато прогалин у правовому полі та несправедливий підхід до обчислення пенсій різним категоріям працівників. Однак за час, що минув, не було внесено необхідних змін до закону з метою його вдосконалення щодо обчислення страхового стажу, заробітку, перерахунку пенсій та їх підвищення у сфері пільгового пенсійного забезпечення.
З іншого боку, за неповні місяці роботи зарплата враховувалася як за повні, а от при обчисленні коефіцієнта заробітку за періоди отримання допомоги по безробіттю, перебування на інвалідності, внаслідок нещасного випадку на виробництві по базі обліку — суцільні нулі. А це призводить до зниження розміру пенсій.
Щоправда, у зв'язку з тим, що з 2004 року обчислення страхового стажу було тісно пов'язано зі сплатою страхових внесків, спостерігалася тенденція до легалізації заробітної плати. Люди розуміли, що вигідніше сплачувати внески до Пенсійного фонду з усього заробітку. Проте з 2008 року, за рішенням Кабінету Міністрів (постанова «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян») до всіх пенсій, розмір яких не досягав прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, було встановлено щомісячну державну адресну допомогу з коштів ПФУ в сумі, якої не вистачає до прожиткового мінімуму такий собі подарунок десь в 300 грн. Тобто виходило, що часом однакову пенсію — мінімальну — одержували люди, які мали страховий (трудовий) стаж 20–50 років, і ті, хто пропрацював... п'ять років. Цим суспільству, громадянам було подано предметний урок: можна не напружуватися, щоб здобути страховий стаж, можна одержувати зарплату в конвертах, бо все одно мінімум дадуть.
Таким чином, ми знову повернулися до зрівнялівки. Більше того, не було вжито ефективних кроків із наповнення бюджету ПФУ (не ліквідовано пільги зі сплати страхових внесків, не вирішено питання про сплату внесків «спрощенцями», не вжито реальних заходів для виведення зарплати з тіні, не було розмежовано джерела фінансування. Неврегульованість правового поля призвела до масових звернень «дітей війни», постраждалих від Чорнобильської катастрофи, працюючих пенсіонерів та інших до судів з метою захисту своїх пенсійних прав. Ішлося про додержання законів про «дітей війни», чорнобильців, працюючих пенсіонерів.
І хоч Комітетом з економічних реформ при Президентові України підготовлено пропозиції щодо подальших дій у проведенні пенсійної реформи в Україні (і які враховано в проект закону), вони, на думку експертів, не торкаються глибинних проблем пенсійного забезпечення, не дають повної картини, зокрема, про те, що треба зробити, щоб пенсійна система стала ефективною, справедливою, прозорішою, відповідала інтересам громадян.
Більш досконалою є Концепція подальшого проведення пенсійної реформи, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів від 14 жовтня 2009 року. Йдеться про наведення елементарного порядку в солідарній системі (розв'язання проблемних питань обчислення стажу, заробітку та розмірів пенсій, їх перерахунку, підвищення, індексації та виплати пенсій, сплати страхових пенсій та інших питань наповнення бюджету Пенсійного фонду, управління пенсійним забезпеченням тощо), удосконалення системи недержавного пенсійного забезпечення та розв'язання питань, пов'язаних із підготовкою до запровадження обов'язкової державної накопичувальної системи. На жаль, ця робота була припинена.
Щодо програми економічних реформ на 2010–2014 роки, то зміст її, на думку заступника керівника департаменту з питань соціального захисту ФПУ Володимира Максимчука, не охоплює всі існуючі проблеми в пенсійному забезпеченні і кроки, які належить зробити для їх розв'язання.
Отже, за шість років ми не спромоглися довести до пуття базовий пенсійний закон. А тепер хочемо все зробити негайно, шляхом кавалерійського наступу. Причому багато що зводиться до того, аби так чи інакше щось забрати у пенсіонера, щось урізати: половину пенсії, податок на неї, доплати за особливі заслуги, один відсоток за «зайвий» рік стажу. Тоді що — бюджет Пенсійного фонду вийде в повному ажурі?
Якщо експерти погоджуються з підвищенням страхового стажу для призначення пенсії за віком, мінімального страхового стажу, бо треба і бюджет ПФУ наповнювати, і заохочувати людей до праці, чого ми десятиріччя не робили, то ставлення їх до підвищення пенсійного віку для жінок неоднозначне: захід фінансово маломісткий, а його резонанс у суспільстві — великий.
Так само й щодо обмеження пенсій працюючих пенсіонерів (це ж добре, що вони працюють, а не йдуть до держави з простягнутою рукою, сплачують внески, рятують економіку, спецпенсіонерів (тут треба виходити з того, зароблена пенсія чи ні. І якщо зароблена, то вона має виплачуватися в розмірах, хто який заробив). Зазвичай, останні, після призначення пенсій, звільняються з роботи, яка надала їм право на таку пенсію, і влаштовуються на менш престижні посади. Позбавляти їх цих пенсій навряд чи справедливо і законно.
З іншого боку, пенсії за спеціальними законами є, на думку науковців, різновидом пенсій за вислугу років: підставою для призначення є наявність спеціального стажу роботи, і призначаються вони переважно при звільненні з роботи, яка дає право на цей вид пенсії. Тому тут, якщо законодавець бажає встановити певні обмеження, логічно було б застосувати норми, які діють при виплаті пенсій за вислугу років.
У будь-якому разі пропоновані зміни до законодавчих актів потребують широкого обговорення в парламенті. Адже, скажімо, обмеження в 2008–2009 роках високих пенсій 12-ма мінімумами для непрацездатних Конституційний Суд визнав неконституційним (ст. 22 Конституції України) і, починаючи з вересня 2009 року, пенсії виплачують, як і раніше.
Отож слід ретельно, виважено вивчати всі питання пенсійного забезпечення, щоб, приймаючи закон, не зашкодити. Як мовиться, сім разів відміряй, а потім уже ріж. Кавалерійські наступи тут не проходять. Хоча... складається враження, що наші керманичі налаштовані покласти нам під новорічну ялинку далекий від досконалості й справжньої підтримки суспільства закон. Без потрібного вивчення й обговорення.
також у паперовій версії читайте:
  • БОРГАМ — БІЙ, або САТИСФАКЦІЯ ЗА НЕВИПЛАТУ ЗАРПЛАТИ
  • АДВОКАТИ НА СЛУЖБІ У... «ДІТЕЙ ВІЙНИ»!

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».