Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЕКОНОМІКА
ЗАЧЕКАЄМО ПІВРОКУ?
Нещодавно Єврокомісія зробила прогноз економічного розвитку в країнах ЄС. У ньому німецьку економіку — найбільшу в Європі, визначено як локомотив економічного зростання. Тамтешній уряд стверджує, що економіка країни перебуває у чудовому стані. На думку експертів, це — результат реструктуризації, розпочатої ще в середині 90-х, а також зниження податків. На внутрішній попит припадає майже 50% економічного зростання. Очікується, що така сприятлива ситуація збережеться і найближчими роками. У свою чергу, збільшенню внутрішнього попиту сприяло зростання доходів населення.

Держава визначила кілька пріоритетів свого розвитку і тримає їх міцно у міжнародному розподілі праці. Йдеться про альтернативну енергетику, технології енергоефективності, високі технології у сфері екології, нанотехнології. Німеччина, як і Україна, енергозалежна, але, на відміну від нашої держави, диверсифікує джерела енергопостачання. До 2030 року вона запланувала досяти 40% використання альтернативної або диференційованої енергії.
Наша країна в цьому напрямі майже нічого не робить, вітчизняний ВВП енергоємний. На жаль, це стосується і експортно орієнтованих галузей, які є бюджетоутворюючими і останні десять років тримають наш бюджет і валютно-грошову систему. Експерти радять переходити у співпраці з Німеччиною від торгових до інвестиційних зв'язків. Та це потребує іншого інструментарію та підходів. Про це йшлося на одному з останніх інвестиційних форумів, що відбувся у Берліні. Там працювало багато юристів, представників адвокатських контор, які пояснювали німецьким бізнесменам законодавчі основи можливостей входження інвесторів в Україну, норми податкової реформи, зміни в інвестиційній та кредитній сферах. Та поки німецьких інвесторів не дуже радує наш інвестиційний клімат. Тож треба над ним попрацювати, як і над конкретними рамковими умовами проходження пілотних проектів.

Наш шлях
Україна — не Німеччина. І те, що в цій країні здійснюється чи давно завершилось, у нас тільки розпочинається. Треба зазначити, що кожен український президент, прем'єр і уряд намагалися щось змінити. Хтось обмежувався лише словами та заявами, комусь вдавалось зробити навіть перші реформаторські кроки, які потім знівельовували наступники. І не лише тому, що реформи — справа тонка. А тому, що реформи — річ непопулярна. Нинішня влада теж має право як на власну спробу, так і на загальний успіх. Тим більше, що стартові можливості у неї не найгірші. Їй не треба відволікатися на внутрішні конфлікти. Право ухвалення рішень не делеговано кільком органам, а сконцентровано, по суті, у руках Президента. І нарешті для реформ є час. Хтось вважає, що чотири роки — до президентських виборів, хтось каже, що два — до парламентських. Головне, що для проведення реформ є політична воля, точніше усвідомлення необхідності того, що без змін уже жити не можна.
Про це краще за МВФ нагадують дефіцит держбюджету та Пенсійного фонду, високий рівень корупції та зарегульованості бізнесової діяльності. Тож заявлені кілька місяців тому реформаторські наміри трансформувались у реальні дії. Почалося це з платників податків. Шлях Податкового кодексу був непростий — Верховна Рада ухвалила ПК із урахуванням поправок глави держави після того, як Президент ветував документ, ідучи назустріч вимогам підприємців.
Президент своїми пропозиціями значно поліпшив ПК, запевняють урядовці. Головний акцент — посилення прав платників податків і вирівнювання відносин між ними та контролюючими органами. Тож не буде безумовної сплати податків. Можна оскаржити у суді нарахування, які, на думку платника податків, були надмірні. Запроваджені цивілізовані форми податкової застави, дієві механізми компенсації збитків, які контролюючі органи завдали платникам, скорочено підстави для позапланових документальних перевірок із 13 до 11. Значно пом'якшено перехідний період запровадження ПК.
Свідченням того, що уряд дослухався до вимог підприємців, стало підписання меморандуму про узгодження спільних дій щодо внесення змін до ПК між урядовою робочою групою та представниками малого бізнесу, які працюють за спрощеною системою оподаткування. Переговори були непрості, та все ж удалося досягти компромісу. Урядовці кажуть, що ПК закриває велику кількість «тіньових» схем, які використовував великий і середній бізнес, аби не платити податків.

Не все так гладко
Одначе кодекс містить чимало проблемних питань, які потрібно вирішити найближчим часом, зауважують експерти. Зокрема, нечітко визначено терміни простроченої заборгованості з відшкодування ПДВ. Записано, що після завершення перевірок неповернутий ПДВ вважається заборгованістю, і на нього нараховують пеню. Це питання треба розв'язати конкретно, установивши терміни, після яких надмірно сплачені податки мають повертатись їхньому платникові.
Багато питань виникає щодо звільнення від оподаткування ПДВ окремих видів діяльності. Зокрема, зернотрейдерів, бізнесу, який експортує лісоматеріали, а імпортує будматеріали, енергозберігаюче обладнання тощо. Звільнення від оподаткування не має бути. Краще такий стимул для інвестицій замінити нормами прискореної амортизації. Не відповідає директивам ЄС і нормам СОТ система оподаткування сільського господарства, яка існувала раніше і перейшла до нового ПК. Проблемним залишається визначення податку на прибуток підприємств.
У ПК збережено спрощену систему оподаткування, але бізнесу, який платить звичайні податки, заборонено відносити на валові витрати придбання товарів і послуг у суб'єктів господарювання, котрі працюють за спрощеною системою. Головним наслідком такої норми стане поступова маргіналізація малого бізнесу, вважають експерти. «Спрощенці» зможуть працювати для приватних осіб чи таких же «спрощенців». Вони не матимуть змоги продавати свої товари, послуги, роботи тим, хто працює на загальній системі оподаткування. Вилучаючи «спрощенців» із великої економіки і відлучаючи від великих грошей, ПК заводить їх у штучно створене «гето».
Експерти зауважують, що такі новели вже почали призводити до підвищення цін, адже багато юросіб закладають у свої ціни випадання з виробничого і торгового ланцюга «спрощенців». Правильніше не обмежувати види діяльності, які можуть застосовувати спрощену систему оподаткування, а запровадити її для фізосіб-підприємців без права наймати додаткових працівників. При цьому урівноважити межі річного валового прибутку і граничні межі для реєстрації платників ПДВ. Це обмежить використання спрощеної системи для мінімізації податкових зобов'язань великим бізнесом. І водночас дасть змогу тим, хто прагне займатися підприємницькою діяльністю, увійти у бізнес і застосовувати спрощену систему оподаткування.
Опозиціонери кажуть, що парламент поквапився з ухваленням ПК. Бюджет-2011 можна було розробити на основі чинних податкових норм, а над текстом кодексу варто було ретельніше попрацювати. Філософія ПК спрямована на створення класу надбагатих і надбідних. Правки до кодексу були косметичні, тож документ треба докорінно переробити.
За останні три місяці вже закрито 30 тис. малих підприємств. Експерти прогнозують, що від власної справи можуть відмовитися два мільйони підприємців. Частково виправлений парламентом ПК умови ведення бізнесу кардинально не змінить. Кодекс писали чиновники, керуючись завданням посилити тиск податківців на бізнес.
Експерти допускають внесення змін до ПК на початку 2011 року. В Адміністрації Президента вже розробляють закон про податкові канікули для реального сектора економіки. Влада закликає не політизувати Податковий кодекс і запевняє, що поліпшення економічної ситуацій в країні дасть змогу послабити податковий тиск на бізнес.
Підприємці готуються до нових акцій протесту вже після Нового року, а уряд має намір розробити окремий законопроект, який по-новому врегулює систему спрощеного оподаткування. Аналітики переконані, що дрібний бізнес в Україні приречений на повільне вимирання.
Податковий кодекс також суттєво зачепив місцеві бюджети — велику кількість податків і зборів, які зараховували до них, було скасовано. Натомість ПК передбачив запровадження нових податків. Але, приміром, податок на нерухоме майно, який зараховується до місцевого бюджету, буде запроваджено лише з 2012 року.

Учитись ніколи не пізно
Тим часом Микола Азаров вимагає від членів уряду організувати інтерактивне вивчення посадовцями і підприємцями нового податкового законодавства. Глава уряду підписав розпорядження, яке зобов'язує міністерства і відомства розробити нормативні акти для запровадження ПК. Мінфін і Державна податкова служба повинні організувати навчання податківців і проводити широку роз'яснювальну роботу серед платників податків.
Податкова служба створить консультаційні центри, де роз'яснюватимуть нові податкові правила. ДПС має стати своєрідною сервісною службою, орієнтованою на надання послуг платникам податків. А функції проведення перевірок підприємців у ПК суттєво звужені, запевняють у ДПС. Сплачувати податки підприємці тепер зможуть без попередніх контактів із податківцями. Система електронного прийняття декларацій стане звичайною процедурою і дасть можливість підприємцям у прискореному темпі нараховувати ПДВ. Документи для автоматичного відшкодування ПДВ у ДПС уже готують. Організації, які підпадають під мінімальні ризики чи взагалі їх не мають, автоматично отримуватимуть відшкодування навіть без підтвердження відповідних сум.
Ухвалений ПК дещо звужує повноваження податкових органів, переконані у ДПС. Тепер податківці насамперед інформують, а потім контролюють підприємців. Щоб зменшити кількість перевірок, посилюється режим аналітичної роботи, опрацювання відповідної інформації, статистичних даних. Іншої думки дотримуються опозиціонери, які стверджують, що права податківців із наступного року будуть значно посилені. Тож вони матимуть можливість для зловживань.
Зокрема, запровадять метод хронометражного контролю. Така перевірка може тривати 10–15 днів, податківці фіксуватимуть кожну операцію підприємця. За її результатами контролери можуть застосувати право визначення грошових зобов'язань платника податків. Так можна легко усувати конкурентів. Фахівці очікують, що перші підсумки дії Податкового кодексу можна буде підбивати уже за півроку.

Олена КОСЕНКО
також у паперовій версії читайте:
  • ПРОЕКТ ДЕРЖБЮДЖЕТУ-2011

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».