Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЛЮДИНА І ПРАВО
НА СТОРОЖІ ІНТЕРЕСІВ СТЯГУВАЧА
Право наших співвітчизників на справедливий суд буде захищено краще. Верховна Рада ухвалила Закон «Про внесення змін до Закону України «Про виконавче провадження» та деяких інших нормативних актів щодо вдосконалення процедури примусового виконання рішень судів та інших органів.

Сімдесят відсотків судових вердиктів — на папері
Кількість невиконаних судових рішень у нашій державі збільшується кожного року. Це підтверджує сумна статистика: невиконаними залишаються 70% судових вердиктів, винесених іменем України, хоча над утіленням їх у життя працюють майже сім тисяч судових виконавців. Ще похмуріша ситуація у сфері господарського права — там до логічного завершення доходить лише 10–15% рішень, винесених служителями Феміди. Середній показник у державах Європи — 80–86%. Тож становище з виконанням рішень суду в нашій країні жахливе, воно дискредитує всі державні інститути — це неодноразово визнавали парламентарі.
Чому закріплений в Конституції принцип — кожне судове рішення підлягає обов'язковому виконанню на всій території України — залишається проігнорованим? Значною мірою це пояснюється недосконалістю законодавства. Чинні закони «Про державну виконавчу службу» (ухвалено 1998 р.) та «Про виконавче провадження» (1999) вичерпали свій потенціал, котрий було закладено як перехідний на шляху до створення дієвої європейської моделі примусового виконання рішень суду, стверджують експерти.
Закон «Про виконавче провадження» захищав інтереси не постраждалої сторони — стягувача, а боржника і дарував йому чимало легітимних можливостей для ухилення від виконання рішень суду. Боржникові була гарантована можливість активно протидіяти держвиконавцеві й не нести жодної відповідальності, адже на вчинення кожної процесуальної дії потрібна була згода боржника.
Одним із важливих здобутків нової редакції закону є те, що боржника позбавили можливості адміністративного оскарження дій держвиконавця і таким чином суттєво гальмувати весь процес. Відтепер це можна зробити тільки в суді, адже суд, який виносив рішення, може й далі вирішувати питання про можливість чи неможливість його виконання з огляду на докази боржника. Жодна інша посадова особа, в тому числі прокурор, не має права це робити.
Вилучено низку норм, які давали можливість державному виконавцю необґрунтовано на власний розсуд зупиняти провадження, проводити чи не проводити виконавчі дії.
Особливо важливе удосконалення процедури оцінки і реалізації арештованого майна, адже нерідко вона тривала роками, а тим часом майно переоцінювали, знижували його ринкову вартість. Спрощено також процедуру його реалізації, забезпечено її прозорість і доступність для всіх громадян. Передбачено новий механізм реалізації майна. Зокрема, винятково на прилюдних торгах (аукціонах) реалізовуватимуть лише нерухоме майно, транспортні засоби, повітряні, морські та річкові судна. В інших випадках це можна робити на комісійних засадах.

Спрощено доступ до інформації
Каменем спотикання тривалий час був доступ виконавця до інформації про боржника. Діяв такий порядок розшуку його майна: до відповідних органів відправляли запити і чекали відповідей. Це потребувало тривалого часу, призводило до зволікання через те, що виконавець не мав доступу до баз даних і реєстрів.
У новій редакції закону закріплено вимогу забезпечити умови для швидкого отримання інформації про боржника. Держвиконавцеві надано право безоплатно одержувати необхідні пояснення, довідки, іншу інформацію (у тому числі конфіденційну) від установ, посадових осіб, а також сторін і учасників виконавчого провадження, якщо це необхідно для захисту інтересів стягувача.
Виконавець може безперешкодно входити до приміщень чи сховищ, котрі належать боржникові або які він займає, проводити там огляд, а в разі потреби примусово відкривати їх та опечатувати. До компетенції цього службовця також входить накладати арешт на майно боржника, його кошти, зокрема ті, що перебувають на рахунках і вкладах у банках та інших фінансових установах, цінні папери, а також опечатувати каси і місця зберігання грошей. Держвиконавець може звертатися до суду з поданням про розшук боржника — фізичної особи або дитини, щодо якої складено виконавчий документ про її відібрання, а також із поданням про постановлення рішення про примусове проникнення до житла чи іншого володіння боржника, в якому перебуває його майно, кошти або дитина.
Законодавчо закріплено право в разі ухилення боржника від виконання своїх зобов'язань звертатися до суду за встановленням тимчасового обмеження права виїзду боржника — фізичної особи (якщо боржник — юридична особа, то її керівника) за межі України.
Передбачено адміністративну відповідальність фізичної особи за невиконання рішень суду.
Запропоновано заходи, що мають на меті змінити ставлення до державного виконавця як до представника влади. Зокрема, встановлено відповідальність за чинення йому перешкод, погрози його життю, здоров'ю, майну під час виконання ним службових обов'язків, а також підвищення його соціальної захищеності.
Зроблено необхідні кроки, щоб уникнути неузгодженості норм нової редакції Закону «Про виконавче провадження» з нормами інших законодавчих актів у частині організації примусового виконання судових рішень. Згаданим законом унесено зміни до Цивільного процесуального, Господарського процесуального, Кримінального, Кримінально-процесуального кодексів, Кодексу адміністративного судочинства та законів «Про державну виконавчу службу», «Про банки і банківську діяльність», «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».
Юристи-практики схвально оцінили новели згаданого закону. Деякі з них також пропонують запровадити норму, що виявилася ефективною в інших державах, приміром у Росії. Там стягувач, знаючи, в якому банку знаходяться рахунки боржника, може самостійно звернутися до цієї фінансової установи з виконавчим документом та заявою, і банк зобов'язаний виконати рішення суду й списати на користь стягувача присуджені йому суми.
Правозахисники висловлюють сподівання, що новий закон, який регулює процедуру виконання судових рішень, зменшить потік скарг наших громадян до Європейського суду з прав людини.

Ніна КЛИМКОВСЬКА
також у паперовій версії читайте:
  • ЗАРОБІТЧАН ВІДЛЯКУЄ КОРУПЦІЯ І ХАБАРНИЦТВО
  • ЗАПИТУВАЛИ — ВІДПОВІДАЄМО
  • ЯК ДОПИТУВАТИ ДИТИНУ
  • «ЛУКАВА» СТАТИСТИКА

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».