ПОДАТКОВА «РЕВОЛЮЦІЯ». ДУБЛЬ ДВА
Новий урядовий варіант Податкового кодексу знову не сподобався парламентській меншості. Однак це не має великого значення з огляду на симпатії більшості й вимоги бюджетного процесу, зауважують експерти.
Перший крок Верховна Рада зробила — черговий урядовий проект Податкового кодексу ухвалено у першому читанні. Варіант опозиції, який, зокрема, передбачав до кінця 2016 року запровадити податкові канікули для фізичних осіб-підприємців, котрі самостійно здійснюють господарську діяльність без залучення найманих працівників, не підтримано. За нього проголосувало 143 депутати із 400 зареєстрованих у залі.
Деякі аналітики зазначають, що урядовий і опозиційний проект ПК не мають принципових відмінностей. Головна полягає у тому, що в опозиційному запропоновано інший варіант податку на додану вартість, так званий ПДВ односторонньої дії. Фактично це податок із продажу або обороту.
В урядовому законопроекті експерти побачили два суттєві недоліки, що стосуються податкового адміністрування. Перший — порядок автоматичного відшкодування ПДВ. Запропоновано різні критерії, за виконання яких платник податку може претендувати на його автоматичне повернення. Зокрема, заробітна плата найманих працівників має бути не менша, ніж подвійний рівень мінімальної зарплати. Проте немає головного критерію, котрий би передбачав, коли платник є сумлінний і своєю історією довів, що подає заяви на відшкодування ПДВ правильно, то у майбутньому може претендувати на його автоматичне повернення.
Другий недолік — дещо розширені права податкової адміністрації. Приміром, їй запропоновано надати право контролю за виконанням трудового законодавства. Вона перевірятиме правильність, своєчасність сплати нарахувань на заробітну плату. Але це не є функцією податківців, а адміністрації фондів соціального страхування та Пенсійного фонду.
Суттєвий недолік
Та ці недоліки не надто критичні, наголошують експерти. Їх можна усунути під час доопрацювання законопроекту. Суттєвим вони називають розширення податкових пільг. Так, нульову ставку на прибуток на десять років пропонується запровадити для підприємств легкої промисловості, судно-, літакобудування, суб'єктів господарювання, які надають готельні послуги. А також для приватних будинків людей похилого віку, приватних шкіл і дитсадків, аби поліпшити соціальну сферу та зменшити навантаження на бюджет. Проте чому ці сфери заслужили на пільги? Якщо дають пільги певним галузям, то консервується структура економіки, вона залишається неефективна. До того ж поширюється корупція у макроекономічній сфері.
Лунали наміри про можливість звільнення від ПДВ дитячих товарів. Але краще буде для держави надавати прямі субсидії підприємствам такого сектора або споживачам, тобто сім'ям із неповнолітніми дітьми, ніж поширювати звільнення від сплати податків на всі категорії споживачів. Адже тоді суттєвіші переваги отримають заможніші верстви населення і не буде досягнуто ефекту вирівнювання доходів через інструменти оподаткування.
Податок із обороту, запропонований в законопроекті опозиції, неприйнятний для нашої країни, якщо вона прагне до європейської інтеграції, переконують деякі експерти. Оскільки ПДВ є у наших торговельних партнерів. Крім цього, той податок становить загрозу для розвитку підприємництва, бо має ефект накопичення і робить неможливим виробництво наскрізних товарів, їх рух від виробника до кінцевого споживача, у якому задіяно торгові посередники, торговельні мережі. При запровадженні такого податку малий бізнес не зможе конкурувати з великими підприємствами.
Одначе є й інша точка зору. У корумпованій державі, якою є й Україна, ПДВ не працює. Тож необхідно його замінити податком із роздрібних продаж у п'ять–сім відсотків. Такий податок легко адмініструється, його неможливо приховати, не потрібно утримувати великий штат податківців, буде ліквідовано величезну «тіньову» систему в економіці, а бюджет отримає колосальні гроші.
Урядовий проект ПК пройшов перше читання у Верховній Раді й при усуненні несуттєвих недоліків може стати прийнятним для країни, кажуть експерти. Але за умов конфронтації між владою і опозицією мало надії на те, що влада дослухається до конструктивних пропозицій меншості. Передовсім з огляду на те, що урядова коаліція дала чіткий сигнал: урядовий проект ПК буде ухвалено, і наступного року в Україні діятимуть нові податкові правила.
На жаль, зауважують аналітики, процес підготовки ПК свідчить про те, що ухвалений документ не буде досконалий. Платникам податків доведеться відчути низку змін, модифікацій Податкового кодексу. Це негативно впливатиме на підприємців, адже правила оподаткування змінюватимуться і наступного року. Тому сподіватися на стабільність в податковій сфері не варто.
Плюси чи мінуси?
Дехто з урядовців заявляє, що в Податковому кодексі не буде жодних преференцій для малих підприємців. Мовляв, відмінностей і пільг у сплатах до держбюджету не повинно бути. Всі суб'єкти підприємницької діяльності, починаючи від гіпермаркету і закінчуючи бабусею на базарі, мають платити однакові податки. Інакше пануватиме недобросовісна конкуренція. Натомість опозиціонери стверджують, що ПК передбачає пільги та преференції для великого бізнесу.
Уряд планує зменшити кількість загальнонаціональних податків із 29 до 17, передбачає скасування десяти місцевих податків і зборів, а також поступове зниження податкового навантаження на прибуток підприємств із 25 до 17% у 2014 році. В урядовому ПК передбачено скасувати ринковий збір, комунальний податок, податок з реклами, збір за видавання дозволів на розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг, збір із власників собак, збір за видачу ордерів на квартиру. У Податковому кодексі, заявляють його розробники, враховано інтереси кожного громадянина, суттєво спрощується система адміністрування податків.
Транспортний збір у нинішньому вигляді власники автівок не платитимуть. З наступного року, якщо набере чинності ПК, цей платіж здійснюватиметься один раз — під час купівлі автомобіля. Сума буде така ж, як і нинішня щорічна. Для пільговиків, інвалідів передбачено дотації — 400–500 грн на рік. При цьому грошей на будівництво нових і реконструкцію старих доріг побільшає. Адже, крім одноразового внеску, власники машин платитимуть за дороги у вигляді нової надбавки на бензин, який від цього подорожчає не набагато, запевняють розробники ПК. Хто їздить більше, той і платитиме більше. В Україні зареєстровано 9,5 млн авто, цього достатньо, аби забезпечити будівництво інфраструктури 700 км нових доріг.
Згідно з урядовим законопроектом до 1 січня 2015 року передбачається звільнити від оподаткування прибутки видавництв та інших організацій, які вони отримують від діяльності з виготовлення на території України книжкової продукції (крім продукції еротичного характеру). Передбачено пільги для операцій з постачання паперу, картону, що не виробляють в Україні, але використовують для виготовлення книжкової продукції, учнівських зошитів, підручників, навчальних посібників.
Продовження пільгового оподаткування, на думку розробників ПК, сприятиме розвитку книжкового ринку в Україні. Гроші, вивільнені від оподаткування, мають спрямовувати на переоснащення видавничо-поліграфічної бази, запровадження нових технологій і розширення виробництва книжкової продукції в порядку, що визначатиме Кабмін.
Таким унікальним шансом треба скористатися, бо вічних пільг не буває. Проте книговидавці побоюються, що відведеного їм часу не вистачить, аби українське книгодрукування впевнено «зіп'ялося» на ноги. На більшість вітчизняних книжкових ринків продукцію завозять з-за кордону. За наступні чотири роки податкову пільгу треба підкріпити комплексом ефективних заходів, зокрема обмежити доступ імпортних книг на наш ринок. Аби українські книги могли конкурувати з іноземною продукцією, чи не єдиним джерелом фінансування вітчизняних книговидавців за умов скасування пільг є спонсорська підтримка та державне замовлення. Тоді із майже півтисячі видавництв, які працюють нині, залишиться десятка два.
Цьогоріч, як і торік, галузь скоротила обсяги виробництва на 30%. Кілька років тому були спроби скасувати податкові пільги для українських книговидавців. За їхньої відсутності галузь майже зупинилася. Тоді видавництвам пощастило відстояти свої позиції. Пільги їм було повернуто.
У проекті ПК передбачається десятиразове зменшення фінансових санкцій для покарання бізнесменів за незначні порушення, зокрема штрафів за порушення законодавства під час розрахункових операцій. Досі, якщо продавець не видав чек, то податковий інспектор мав право накласти на підприємця штраф у розмірі 500% вартості проданих товарів. Після ухвалення ПК розмір штрафу становитиме менш ніж 20 відсотків.
Знижено й фінансову відповідальність платників податків. Нинішній максимальний штраф (300%) зменшено до 75%. Заборонено вилучення документів в оригіналі поза рамками кримінального процесу. Без суду неможливе продовження арешту активів, припинення руху грошей по рахунках. Не йдеться й про безакцептне списання коштів. Податківцям заборонено безпідставно відмовляти в ухваленні податкової декларації. Закладено норму обов'язкового службового розслідування в разі неухвалення такої декларації працівником податкової служби і обов'язкове притягнення його до адміністративної відповідальності. Податкову заставу обмежено одним-двома розмірами податкового боргу. Замість податкових роз'яснень передбачено податкові консультації, які не впливають на юридичний та фінансовий аспект.
Урядовці схвалюють новий проект Податкового кодексу, запевняючи, що він стимулюватиме приватне підприємництво і бізнесову діяльність. В Україні буде створено найбільш лояльний клімат для бізнесу. Адже ідеологія Податкової конституції ґрунтується на Президентській Програмі реформ і полягає у створенні ліберальної системи оподаткування, зниженні податкового тиску і спрощенні системи оподаткування. Модернізоване законодавство буде стабільним і дасть змогу планувати розвиток бізнесу на багато років вперед. Отже, уможливить реалізацію в Україні стратегічних проектів. Однак не слід допускати скорочення доходів бюджету.
Податковий кодекс полегшить життя сумлінним платникам податків, запевняють його розробники. Натомість на злісних неплатників чекають суворі штрафні санкції. ПК не може задовольнити всіх, бо люди платять податки без особливого задоволення. А держава не зможе існувати, якщо не налагодить чітку систему надходження податків до бюджету. ПК має сприяти розвитку економіки країни, а чесні платники податків мають бути у привілейованому становищі, зазначають урядовці.
Рай і пекло
Податковий кодекс передбачає рай для великих олігархічних підприємств і податкове пекло для малого й середнього бізнесу, переконані опозиціонери. І додають — у ПК простежується лобіювання інтересів певних галузей економіки, його запровадження призведе до знищення національної економіки, погіршиться стан малих і середніх підприємств, чимало з них припинить своє існування. В урядовому проекті передбачається невиправдане розширення повноважень фіскальних органів (права податківців значаться у 42 пунктах, кожен — по два абзаци, їхні обов'язки прописано у 14 пунктах, по піврядка).
Урядовий законопроект створює умови для зростання безробіття та вимушеного приховування доходів. У результаті «тіньовий» сектор економіки до 2015 року зросте до 70%. Підприємцям простіше буде піти у «тінь» і платити інспекторові, який прийде з перевіркою, ніж сплачувати податки державі. За оцінками підприємців, якщо ПК ухвалити у нинішньому вигляді, оподаткування малого бізнесу збільшиться у 1,5–2 рази.
Невелике скорочення податкових ставок не призведе до змін структури економіки і зростання інвестицій. Критики урядового законопроекту порівнюють податкову реформу, яку намагається провести український уряд, із аналогічною реформою у Зімбабве. Після втілення податкових новацій та країна пережила найбільшу гіперінфляцію у кілька тисяч відсотків і врешті-решт утратила національну валюту.
Опозиціонери кажуть, що без ухвалення першочергових заходів не підтримають ПК. Вони пропонують ліквідувати податкову міліцію; заборонити будь-які перевірки підприємств у перші два роки їхнього існування; запровадити п'ятирічні податкові канікули для малого бізнесу; зберегти спрощену систему оподаткування.
До речі, підприємців хвилює зменшення ставки податку на прибуток. Адже вони розуміють: коли податкові ставки зменшуються, а бюджетні плани зростають, то нічого хорошого з цього не вийде. І податківці «викручуватимуть» їм не тільки руки. Дива не буває, економіка на 20% за рік не зросте, а гроші до бюджету треба десь брати. Варто згадати, що у Німеччині податок на прибуток становить 40%, у нас поки 25 відсотків.
У проекті ПК пропонують дві ставки податку з фізичних осіб — 15 і 17%. У європейських країнах — 40, 50, 60%. Проте там чисті вулиці, добротний громадський транспорт завдяки потужній економіці й високим податковим ставкам.
У Кабміні розуміють, що їхнє нове податкове дітище сподобалося не всім народним обранцям, підприємцям та експертам. І навіть знають, у чому криються причини супротиву опонентів реформування фіскальної системи. Революційні зміни, запропоновані ПК, ліквідують «пасовище» для тих, хто живе з корупційних зловживань, ухиляється від сплати податків. В Україні поширена оплата праці в «конвертах», тож внески до Пенсійного фонду не надходять. Це стримує процес підвищення пенсій в країні.
В уряді розраховують на те, що через ухвалення Податкового кодексу збільшаться надходження до бюджету. Адже буде закрито майже всі дірки, через які «витікали» гроші. Вже не можна буде вивести кошти завдяки роялті-перестрахуванню та іншим хитромудрим схемам. Податки знижуються, а податкова база розширюється.
Олена КОСЕНКО
також у паперовій версії читайте:
назад »»»