Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЛІТЕРАТУРНІ ОБРІЇ
НА ВІСТРІ САТИРИЧНОГО ПЕРА
Неможливо уявити, що було б, якби перевелися ентузіасти гумору. На щастя, вони існують і навіть активно виступають у сучасному літературному процесі. А сміх — це сила, найвище виявлення людського розуму, сміх — це щастя, сміх — це ліки... Недарма знайомий лікар зазначав, що година сміху замінює сто грамів вершкового масла, сімдесят п’ять грамів цукру, крім того, ще й шматочок білого хліба. Тож смійтеся на здоров’я — і ви не помрете з голоду.

Поет Вадим Скомаровський культ правди, якщо можна так сказати, доводить до рівня віри. Він навчає читача сміливо дивитися в очі правди, яка б гірка вона не була. Митець викриває недоліки нашого суспільства, внутрішніх і зовнішніх недругів українського народу. Поет ще й дотепний гуморист і винахідливий сатирик. Його нещодавні книжки сатири та гумору «Трасти і контрасти», «Комп’ютер з характером», «Оподаткований папуга» запам’ятовуються досконалістю форми і завершеністю афористичної думки:

Запитував один добродій:
— Скажіть, чи правда, що тепер,
Хто гривню вкрав — той, значить, злодій,
А хто мільйон — той мільйонер?

Невеликі за обсягом мініатюри В. Скомаровського відзначаються простотою й мудрістю поетичного слова. Недарма за збірку «Трасти і контрасти» його було удостоєно літературної премії імені Степана Олійника.
Точність у викладенні фактів, здатність до їхнього аналізу дають змогу зосереджуватися на соціальних та історичних мотивах, у яких домінують почуття художника, його величезне емоційне напруження та веселий жарт. Кожен вірш або поема мають візуальний сюжет, тобто легко уявляються в читацькій підсвідомості. Сміливе викриття недоліків спостерігаємо у багатьох сатиричних і гумористичних творах. Викриття суспільних пороків і лаконічність висновків — ось чим визначається соціальний пафос творів поета:

Тримався посади, як воша кожуха,
Системі служив, прагнув бути взірцем,—
А нині «лапшу» нам чіпляє на вуха,
Бо став кон’юнктурно-свідомим борцем.

* * *

У суспільстві обірвалася інтелектуальна струна спадкових традицій, ми перестали вчитися у попередників. Про це з неабиякою силою наголошує у своїх сатиричних творах Петро Осадчук.
Мабуть, одеський період у біографії поета не минув дарма. Петро Ілліч постав перед читачем гострим сатириком і тонким гумористом. Від конкретного до типового й узагальненого — така логіка його оригінальної за змістом і простої за формою сатири, навіть якщо автор такого узагальнення не робить. Напевно, такий жанр неспроста отримав свій розвиток у творчості П. Осадчука після двох термінів його депутатської роботи в українському парламенті. До речі, в ті часи він писав:

Мікрофони, як звичні решета,
Воду слів поглинають до решти.
Тільки в тихі слова треба вміти
Підкладати думок динаміти.

Письменник часто вдається до маленьких сатиричних віршів, мініатюр і влучних катренів. Викриття нездар, вигаданих авторитетів, розвінчання політиків різного калібру, невігласів-плагіаторів — далеко не повний перелік тем його сатири у малому жанрі:

Творці молодої держави,
Як жебраки з перепою,
Ходять у пошуках слави
З простягнутою рукою.

Із останніх книжок П. Осадчука у жанрі малої сатири, як на мене, найцікавіша збірка «Чорні метаморфози». Авторові таланить передавати глибокий афористичний сенс, зберігаючи гумористичну та саркастичну інтонацію у своїх віршах та мініатюрах, які мають у своїй основі комізми. Для написання таких творів слід мати не лише поетичний талант, а й особливий дар гумориста, щоб дотепно будувати мініатюру. В цьому жанрі невеликих гумористичних і сатиричних віршів поет досяг успіхів. У П. Осадчука при всій його оригінальності неможливо не відчути елементів національної традиційної сатири та гумору. Хоча цей жанр, безумовно, дає однобоке уявлення про життя і культуру країни, його доповненням у творчому розвитку мають слугувати чудові ліричні твори та гостра публіцистична поезія Петра Осадчука.
Дивлячись на сучасних горе-патріотів, він влучно стверджує: «Сам по собі патріотизм із постійними освідченнями в любові й вірності та ритуальними танцями довкола святинь рано чи пізно призводить до національної шизофренії. Без розумної, цілеспрямованої, конкретної дії це, на жаль, неминуче». Тому з позицій патріотичного виховання та з погляду творчої віддачі він вважає жанр сатири й гумору наймобільнішим поетичним жанром у спілкуванні з аудиторією. Поет гостро картає недоліки, типові для суспільства, сучасних можновладців, соціального середовища:

Той Академік, той Лауреат,
А той Герой кустарної роботи, —
Як на балу, все видно в акурат,
Немов із феями танцюють бегемоти.

* * *

Торік у київському видавництві «Альтерпрес» побачила світ збірка гумористичних і сатиричних віршів відомого поета-гумориста Володимира Стрекаля «Забута заповідь»:

Переповнюй серця всі, тривого,
Бо пророк не простить нам того,
Що набрались по вінця чужого
І так мало надбали свого.

Ці рядки стали не лише епіграфом, а й лейтмотивом нової книжки «Забута заповідь», в якій автор у кращих традиціях українського гумору та сатири розповідає про сучасне життя.
Володимир Стрекаль належить до «мислячих гумористів» традиційної поетичної орієнтації, які дотепно, своєрідно висвітлюють негаразди суспільства, а також викривають суть негативних явищ:

Знайшли ми шлях.
Та висне сум над краєм,
І невідомо, що там, вдалині.
Один одному ніжки підставляєм,
Один одного топимо в багні.
Ми шлях знайшли.
Та стоїмо сердиті,
Не знаємо, як досягти мети.
З розумним, кажуть, краще загубити,
Аніж із дурнем хоч би що знайти.

Автор «Забутої заповіді» прагне до лаконічності, економії слова, зберігаючи глибину думки і афористичність рядка. Водночас він бачить своє завдання в тому, щоб надати окремому явищу виразності й художньої образності, аби його вірш став влучним сатиричним пострілом:

За що ж це, люди, така наруга —
У слуг народу — народ прислуга?

Жарти В. Стрекаля не можуть не викликати усмішку, навіть доброзичливий, іноді іронічний й саркастичний сміх. Варто зазначити, що поетична збірка «Забута заповідь» належить до різновиду комічної поезії, інакше кажучи, до поезії, розрахованої на те, щоб викликати у читача сміх:

Був Микола майже хворий,
Додалось йому сивин —
До начальника контори
На прийом зібрався він.
«Не тушуйся,— радять люди,—
Наступай і вимагай,
Сміливіш бери за груди,
Хай вирішує — і край».
Як почав за груди брати,
То усе владнав сповна,
Бо начальником була там
Мила жіночка одна.

У митця простежуються два різновиди комічної поезії — гумор у широкому розумінні слова, що має виявити смішне у реаліях, і дотепність — можливість давати несподівані визначення, поєднувати те, що, здавалося б, у слові не поєднується, виявляти контрасти у стосунках між людьми та предметами сатиричної уваги.
Суспільне життя — ось підґрунтя, на якому з’являються пагінці політичної сатири В. Стрекаля, спрямованої проти цинізму в політиці, вседозволеності у поводженні із законом:

Товстосуми в’ються, як вужі,
Заходились жалібно співати:
«Боже, Україну бережи!»
Й ангельські тягти на себе шати.
Ви ж її терзали, як могли,
Аж зомліла змучена небога.
На вітрах роззули, роздягли
І пустили немічну до Бога:
Не здіймайте руки до небес
І молитву не читайте всує —
Бог у ваших душах не воскрес
І прохань лукавих не почує...

Персонаж однієї з віршованих мініатюр Володимира Стрекаля засміченість своєї мови лайливими словами пояснює так: «Про політику не можна говорить без лайки». Сам же автор ненормативною лексикою не послуговується. Йому вистачає цивілізованого словникового запасу для написання гострих, злободенних сатиричних творів, дотепних гуморесок.

Олександр БАКУМЕНКО


також у паперовій версії читайте:
  • Гриць ГАЙОВИЙ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».