Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА КУЛЬТУРА
ЖИТТЯ, ВІДДАНЕ ТАНЦЮ
Кожна людина, котра хоча б раз у своєму житті спілкувалася з народним артистом України, балетмейстером Олександром Наумовичем Сегалем, неодмінно відчувала щире захоплення від його яскравої непересічної особистості, в якій дивовижно поєднувалися талант хореографа і танцюриста з добротою, чуйністю, щедрістю і дивовижним оптимізмом, справді кипучою енергією.

Ті, хто відвідував Київський академічний театр оперети, який торік набув статусу національного, добре пам’ятають його постать, доброзичливу усмішку і відкрите обличчя. З його ім’ям тісно пов’язаний творчий шлях столичної оперети, де він працював із 1980 року, а рік тому відзначили 90-ліття розкішним гала-концертом.
Саме на сцені цього театру Олександр Сегаль створив хореографічне оформлення понад 40 вистав — від класичних оперет до мюзиклів. Серед них — балетні номери вистав, що й нині є еталоном класичної оперети: «Сільва», «Маріца», «Баядера», «Містер Ікс», «Фіалка Монмартру» Імре Кальмана, «Весела вдова» Франца Легара, «Летюча миша» Йоганна Штрауса. Кожний з номерів, що були ним поставлені, вражає багатством фантазії, стилістичною вишуканістю, вони випромінюють позитивну енергетику.
А розпочав Олександр Наумович свій творчий шлях як соліст балету Київського театру опери і балету. У 1941 році його призвали до армії, де він служив на посаді балетмейстера і соліста балету в Ансамблі пісні й танцю. Пройшов героїчний шлях ветеранів Великої Вітчизняної війни. Ансамблю аплодували солдати і офіцери багатьох фронтів. Бачив героїзм і смерть, але щиро вірив у перемогу. У травні 1945-го Олександр Сегаль станцював знамениту лезгинку біля Бранденбурзьких воріт у Берліні.
Після війни повернувся до Києва, де продовжив роботу в Театрі опери і балету, а згодом — на посаді головного балетмейстера у Державному ансамблі танцю України імені Павла Вірського. Працював також у Польщі, Угорщині, Бельгії, Франції, Австрії, Іспанії, Португалії, США. Усюди глядачі із захопленням приймали поставлені ним танцювальні номери.
Головною нагородою були для нього повага і любов учнів, колег колективів, де він працював. Чимало його висловлювань актуальні й зараз, зокрема: «Я завжди за молодь. Нехай вчаться мати відповідальність, шукають нові форми. А якщо їм перекрити дихання — вони ж порозбігаються або втратять інтерес». І ще: «Без дисципліни творчості не може бути. Коли тобі підпорядковано багато людей, твоє перше завдання — організувати їх, щоб вони повірили твоєму авторитетові, твоєму талантові й досвіду... У балеті повинна бути пристрасть, нерв — тоді буде й елемент істини... Я все життя намагаюсь працювати як Павло Вірський, рівняюсь на його доробок. Я ретельно вбирав в себе його принципи роботи балетмейстера і користуюсь цим досі».
На жаль, Олександр Наумович цього року пішов із життя, але його творчий внесок у розвиток української хореографії унікальний. Особливо тепло про нього пам’ятають у Київському театрі оперети, де нещодавно відбувся концерт, присвячений його пам’яті.
У цьому концерті, який пройшов із аншлагом, було вперше виконано фрагменти з балету на музику Дмитра Шостаковича «Панночка і хуліган» (над цим балетом О. Сегаль працював останніми роками, але не встиг завершити). А ще глядачі побачили кращі хореографічні номери з різних вистав театру у постановці Олександра Наумовича, зокрема танці матросів із оперети «Голандочка» І. Кальмана, знамениті номери «Лотос», «Пантера» з «Баядери» та чимало інших. Танцювальні епізоди змінювалися вокальними у виконанні кращих солістів театру, а наприкінці концерту на сцену вийшли всі виконавці, диригенти і директор — художній керівник театру, заслужений діяч мистецтв України Богдан Струтинський.
На закінчення хочу навести слова народного артиста України, лауреата Національної премії України імені Т. Шевченка, режисера Театру оперети Сергія Сміяна: «Доля звела мене з Олександром Наумовичем у щасливу хвилину, бо більшої радості від років взаємної творчої праці я не отримував. Це найкращий балетмейстер України у нашому жанрі».

Сергій ПИРОГОВ
також у паперовій версії читайте:
  • ФУНДАТОР УКРАЇНСЬКОГО ПРОФЕСІЙНОГО ТЕАТРУ
  • УНІКУМ ІЗ КОЛОМИЇ
  • ЛІТНІ МОТИВИ
  • «ЧОРНИЙ ЛЕБІДЬ» ПОЧИНАЄ...

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».