Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА УКРАЇНА ТУРИСТИЧНА
СТАРІ МАЄТКИ РОЗКРИВАЮТЬ ТАЄМНИЦІ...
Таємниця... Бажання відкрити її надихає письменників на написання романів, сценаристів — на створення кінострічок, а журналістів — на занурення в таємниці старих маєтків. Завдяки управлінню культури і туризму Сумської облдержадміністрації та Асоціації «Туристичний прес-клуб України» нам пощастило дещо дізнатися про життя-буття колись відомих меценатів. Ми побачили та почули таке, що спочатку хочеться враженнями поділитись, а потім знову гайнути туди, де «течуть води на чотири броди» — на мальовничу, романтичну, багату на старовину Сумщину.

Не хлібом єдиним
Знаєте, що таке Суми, звідки взялося місто і його назва? — частенько запитують сумчани. Самі й відповідають. Зазвичай легендами. Справжні, історичні розповіді почуєте від тих, хто присвячує себе вивченню й оспівуванню минувшини. Саме від них дізналася, що назва міста дуже непроста і має три варіанти походження.
Перший — розшукала Лада Сапухіна. Виявляється, «су» походить від тюркського слова «вода», «ма» — в перекладі з угро-фінського означає «земля». Другий варіант — під час походу три козаки знайшли мисливські сумки, котрі їм дуже знадобилися. В наш час ота знахідка стала своєрідним міським символом. Цій легенді поставлено пам’ятний знак. Тепер не лише приїжджі, а й молодята торкаються декоративних сумок, котрі мають гарантувати фінансове благополуччя. Деякі оптимісти рекомендують економістам пройти цю популярну процедуру. Дивись — і справи в державі поліпшаться. Третій варіант також козаків не обминув. Вони ж, зазвичай, якщо не воювали, то мандрували, тобто за дівчатами й жінками сумували. Саме цей сум ніби й породив назву.
Втім, коли потрапляєте в нинішнє 270-тисячне місто, то відчуваєте: дня не вистачить, аби надивитися на архітектуру й мистецьку спадщину, наслухатися розповідей гідів і... надихатися свіжим повітрям. Мабуть, завдяки чудовим природним принадам — річці Псел із притоками Сумки і Стрілки — ще в середині XVII ст. там зупинилися переселенці з містечка Ставище на Київщині. Привів їх отаман Герасим, син Кондратьєв. «Пришли с женишами и детишками»,— повідомив пілігрим Кондратьєв. У 1655 році цар надіслав указ про дозвіл оселятися на Суминому городищі. Прибульці оселилися та взялися за роботу — збудували справжню фортецю. Та не самі, а з воєводою Арсеньєвим і 52 служивими людьми. «И город, Государь, со всеми крепостями я, холоп твой, отделал...» — доповів воєвода. А ось таємницю, хто був автором проекту, відкрив київський учений В. Юркевич. Виявляється, це Яків Стандарний.
Без таємниці не обійшлося й зведення у Сумах мурованого храму — церкви Воскресіння Христового. Будували його на замовлення й коштом уже полковника Сумського слобідського полку Герасима Кондратьєва. За легендою, у цього благочестивого християнина була нечестива сестра — отаманша банди розбійників. Промишляли вони на шляхах-дорогах, аж поки брат не спіймав її й не замурував у стіну церкви. Так було чи ні — достеменно невідомо. От тільки, коли в 1970 році храм (уже як пам’ятку) реставрували, в стіні таки знайшли людські кістки. Хто то був — досі таїна. А ось те, що добудовував і освячував церкву 1702-го вже син Кондратьєва — Андрій — історичний факт. На першому поверсі — теплий храм Святого Андрія Первозваного. На другому — холодний, Воскресіння Христового. Будівля поєднала в собі стиль українського відродження та елементи московського церковного зодчества. Це позначилося й на дзвіниці, встановленій 1906-го.
Нині весь комплекс величають Свято-Воскресенським кафедральним собором. Його люблять і цінують. Історичні перипетії оспівують. Ось, наприклад: «Шведського року, нещасливого літа, не одна-то душа безневинно пішла з сього світу»... Все тому, що під час Північної війни наприкінці 1708 — на початку 1709-го в Сумській фортеці була ставка Петра I. Зафіксовано, що саме в цьому храмі він видав маніфест «О злодействах изменника гетьмана Мазепы во вред России». Нині ж, на користь України, в соборі посвячують у козаки та зберігають корогви Сумського полку.

У чому суперничали «цукрові королі»?
Знаєте, що можна побачити з будь-якої точки міста? 56-метрову дзвіницю, позолочену баню та триметрові чавунні статуї апостолів Петра, Івана, Якова та Андрія. Це Спасо-Преображенський собор. Він визнаний головним храмом і головною містобудівною домінантою Сум.
— «Біографія» святині сповнена драм і таємниць, — ділиться Ольга Аленич, науковий співробітник краєзнавчого музею й темпераментний екскурсовод в одній особі.
На вулиці Соборній, 31, де височіє храм, у давнину була фортеця. На цьому ж місці поставили дерев’яну соборну церкву Преображення Господнього. Після пожежі 1694-го на її місці виросла нова, також дерев’яна, котра теж згоріла. Тоді ж поряд зі згарищем поставили знову дерев’яну Апостола Матвія. Там збирались парафіяни, аж поки Я. Шуйський, Є. Парафієвська та Ф. Філоненко не презентували кошти на спорудження мурованого храму. Освятили його в 1788-му. Десять років ним опікувався купець, комерційний радник і водночас церковний староста Дмитро Суханов.
— Він не пошкодував грошей, запросив архітектора М. Ловцова і взявся за реконструкцію собору, його розширення й добудову знаменитої дзвіниці з англійськими курантами, — каже пані Ольга. — Інтер’єр споруди — справжня мистецька цінність із трьома різьбленими іконостасами з білого, світло-сірого, рожевого мармуру та червоного граніту. Шість колон головного іконостасу виготовлені з малахіту.
Наступними меценатами стали «цукрові королі» Симиренки, Терещенки, Харитоненки, Яхненки. Вони суперничали і в підприємництві, й у витратах на доброчинність. Найамбітнішим серед них виявився Павло Харитоненко. Очевидно, він наслідував свого батька Івана, котрий у Сумах збудував дитячий притулок, жіночу гімназію, реальне училище, кадетський корпус, будинок окружного суду, лікарню святої Зінаїди. Вдячні городяни в 1899-му поставили йому пам’ятник, котрий відновили в 1995-му. Отже, 1901 року Павло Харитоненко взявся зводити Троїцьку церкву за зразком Ісакіївського собору в Петербурзі. Доручив справу місцевому архітектору Карлу Шольцу, а до оформлення інтер’єру доклав руки знаменитий Олексій Щусєв. Розписи робили Михайло Нестеров і Гнат Нивинський.
Хрестилися і молилися в цій величній споруді до 1959-го, після чого компартійна влада «відлучила» народ від церкви. Нині все повернулося на круги своя: у храмі правлять службу божу.
— Повільно, але поступ у реставрації є, — констатував на прес-конференції Василь Деркач, перший заступник начальника управління культури і туризму облдержадміністрації. — Показуємо своїм і приїжджим усе, що треба цінувати, а не руйнувати. Один із прикладів — обласна філармонія. Понад сто років тому там було дворянське зібрання, потім будівля руйнувалася, фундаменту не було. Тепер — справжня мистецька оаза.

«Сезон гостей» у Чехова
Потрапивши до Сум, можна пройтися слідами знаменитостей. Там жили, бували, гостювали, мандрували, любили, творили філософ Григорій Сковорода, поети Іван Богданович, Пилип Морачевський, Олександр Олесь, живописці Костянтин Трутовський і Никанор Онацький (ім’я останнього носить художній музей), медики Іван Калениченко, Петро Симантовський, письменник і мовознавець Борис Грінченко.
Одна з яскравих сторінок історії міста — перебування Антона Чехова. Власне, він з родиною влітку 1888-го і 1889-го мешкав у флігелі маєтку дворянської сім’ї Линтварьових. Садиба досі стоїть на мальовничій околиці — Луці. Тепер там будинок-музей Чехова — відділ обласного краєзнавчого. Нині, уже на гостини до улюбленого письменника, а не до поміщика, приїздять звідусіль гості. Тож і нам пощастило «вписатись» у цей «сезон гостей». Саме так говорив Антон Павлович про тих, хто до нього навідувався.
«Милостивые государи, просим в дом», — щиро запросив до обителі один із чеховських героїв. Запросив і почав розповідати про свої перипетії й сімейні таємниці. Та так, що ми забули про справи, почали спілкуватися, співчувати... Це був заслужений артист України Валентин Бурий. Йому теж подобається бувати в Луці, де затишно і мальовничо. Недарма ж Чехов написав: «Живу я на берегу Псла во флигеле старой барской усадьбы...»
Музейники кажуть: лучанські враження відображені в оповіданнях «Именины», «Красавица». Там же дописувалась «Житейская мелочь», роман «Рассказы из жизни моих друзей», створювався водевіль «Трагик поневоле», а також «Страшная история».
На місці письменник і лікар не засиджувався — їздив селами, де лікував хворих, для себе підшукував хутір на березі Псла або Хоролу. Пізніше з Італії він написав: «Аббация и Адриатическое море великолепны, но Лука и Псел лучше». Тому й привіз на оздоровлення хворого брата Миколу, котрий був визнаним художником. Його роботи перебувають у музейній експозиції, чудово вписуються в обстановку затишних кімнат того часу. Там усе «дихає» літературою й мистецтвом: меблі, предмети побуту, картини, посуд, книги... Це все раритети, яких налічується близько трьох тисяч. Частину з них представлять у Москві на міжнародній виставці, присвяченій Чехову.

Красиве і корисне — з рук у руки
Подавшись на північ, через двадцять кілометрів опинилися там, де «усе лужком та все бережком білесенькі квіти». Це слова однієї з пісень, якими зустрічають гостей жінки в народних костюмах. Після цього можна перетнути умовну межу їхнього села Кияниця з ландшафтним парком, що міститься на 56 гектарах.
— Природою, архітектурою, таємничими пригодами колишніх власників Кияниця привертає увагу мандрівників,— поділилася Наталя Цибульська, начальник відділу культури і туризму Сумської міськради.— Сюди на екскурсії хочуть їздити не лише сумчани, а й харків’яни, сусіди-росіяни. Ми з колегою, Холодьоном Юрієм Миколайовичем — начальником відділу культури і туризму Сумської районної облдержадміністрації — сподіваємось, що незабаром цю справжню оазу відкриють для себе й кияни.
Побачивши те, що створено в Кияниці, переконалася: вона гідна уваги, любові й охорони. Не марно ж нею опікувався Іван Харитоненко. Коли він помер, залишився спадок: цукровий завод, цехи з виготовлення вина, вапна, цегельня, ну і, звісно ж, маєток. Дісталося все його племінниці Ліщинській, бо дітей у Харитоненка не було. Вона з чоловіком закінчила розбудову палацу, котрий нині майже зруйнований та все одно викликає захоплення. Величний, у стилі раннього Ренесансу, в парку неподалік дзеркального озера, він і досі виділяється незвичністю. Стіни, наприклад, всередині порожні, аби по них міг проходити гарячий дим із печей, які опалювали приміщення. Ще в палаці є два підземні поверхи. На одному з них працював спеціальний локомобіль. Знаєте, що він виробляв? Електроенергію, тобто перше електричне освітлення в районі.
Потім грянула революція, все змінилося. Перед війною у споруді був склад, який згорів. Нині палац належить аграрному інституту. Установа може опікуватися лише парком, який є пам’яткою садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.
Пишається минулим і селище Хотінь. Воно розташоване на березі Олешні, теж у парку, і є одним із найдавніших поселень. Як воно називалося раніше — невідомо. А ось те, що заснував і обживав його згадуваний полковник Сумського слобідського полку Герасим Кондратьєв, — факт. Знаєте, чим ще прославилась Хотінь? Строганівським маєтком. Зводили садибу за проектом славнозвісного Джакомо Кваренгі. Парком опікувався англійський садівник.
На жаль, уцілів лише флігель із чотириколонним портиком. У вестибюлі побачите колони, пілястри, арку з кесонами, міцні перекриття й стіни з... автографами сучасних «поцінуновувачів» прекрасного.
Наразі є бажання відродити вітчизняну перлину. Цього хочуть і туристи, котрі люблять пізнавати рідний край. Можливо, серед них знайдеться і благородний спонсор-меценат.
Трохи легше Тростянцю. Заснували його в 1660 році переселенці з Правобережжя. Згодом на затишне містечко «поклав око» Петро І і в 1720-му подарував своєму духівникові, протоієрею Тимофію Надаржинському. Цю своєрідну естафету перейняла цариця Анна Іоанівна. Вона видала жалувану грамоту Надаржинським на володіння Тростянцем. Один із них, Йосип, узявся за втілення своєї мрії — зведення незвичного «Круглого двору». Споруду називають унікальною. Тепер вона ще й зарахована до Семи чудес Сумщини. Бувати там приємно: все дихає відновленням і красою.
Тож сидіти вдома не варто. Україну треба пізнавати. Сумщина ж — одна з її перлин.

Олена СЕДИК, Київ — Сумщина
також у паперовій версії читайте:

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».