ЕКОНОМІКА

ВЕЛИКА ЕКОНОМІКА МАЛЕНЬКОЇ ШВЕЙЦАРІЇ

Як відомо, однією з найуспішніших і найкомфортніших країн для ведення бізнесу вважається Швейцарія. Успіх тамтешньої економіки не пов'язаний з розміром держави. Боротьба упродовж кількох віків за незалежність вільнолюбних маленьких областей і міст країни закінчилася творенням вольової нації з чітко вираженою федеральною структурою. В державі майже з семимільйонним населенням зустрічається кілька європейських культур і мов.

Завдяки своєму географічному розташуванню Швейцарія опинилася на перетині основних міжнародних торговельних шляхів. Вона знаходиться в центрі високотехнологічної області, яка стрімко розвивається в останні десятиліття — між південною Німеччиною, північною Італією та французьким регіоном навколо Ліона. Льодовики в Альпах і пальмові парки на півдні країни, пульсуюче життя міст і тиша сільських глибинок — це величезне розмаїття в межах маленької території знайшло своє відтворення у структурі економіки.
У країні економіка — одна з найбільш ліберальних і конкурентоспроможних у світі. Найважливіші фактори для ведення бізнесу — правові гарантії, стабільні умови для інвесторів, невелика кількість правових обмежень, гарантований захист власності, вільна конкуренція і таємниця банківських операцій. Високий ступінь розвитку економіки значною мірою зумовлений міцними зв'язками з економікою інших країн.
Швейцарія посідає третє місце у світі за розміром ВВП на душу населення і восьме — за рівнем купівельної спроможності. Високий ступінь мотивації робочої сили, тісні взаємозв'язки з економікою інших держав, особлива увага до розвитку сфери послуг — ключові чинники для досягнення ефективних економічних результатів. Номінальний ВВП — 48 тис. франків на одного жителя. Це значно більше від середньоєвропейського показника, а також на 47 і 33% суттєвіше, ніж у Німеччині й Австрії.
Майже 70% ВВП створюється у сфері послуг. Другий важливий сектор економіки — промисловість (десь 30% ВВП). Протягом багатьох років Швейцарія зберігає ключові позиції у хімічній промисловості, інвестиційній діяльності та банківському секторі. А в таких галузях як інформаційні технології й телекомунікації, що нині стрімко розвиваються, виграє за рахунок лібералізації ринку.
Успішно розвивається й фармацевтична промисловість, машинобудування та деякі напрями електронної галузі. Прибуток хімічних і фармацевтичних підприємств становить 25% ВВП.
Розвиток сфери послуг позитивно впливає на мале підприємництво, що є результатом зростаючого розподілу праці. Тут традиційно переважають малі й середні підприємства. Понад 99% тамтешніх компаній наймають менш ніж 250 працівників. Висока відповідальність роботодавців, а також висока мотивація праці — характерні риси економіки. Як у промисловості, так і у сфері послуг велика увага приділяється якості продукції й високому рівню обслуговування клієнтів.
Класичним прикладом успішно орієнтованої на експорт галузі є так звана секретна автоматична та авіаційна промисловість — маловідома мережа високоспеціалізованих фахівців, котрі забезпечують виробництво складових — від мікромеханіки до технологічних матеріалів. Ці провідні фахівці в інноваційній діяльності змогли позиціонувати себе не лише як постачальники якісної продукції, а й як надійні партнери, що вчасно виконують свої зобов'язання за поставками.

Головне— чесна конкуренція
Для зрілої економіки, яка є в Швейцарії, характерне помірне зростання потенціалу. Індустрія суттєво збільшила свою продуктивність зі скасуванням багатьох обмежень у певних сегментах ринку, загальна продуктивність збільшується. Загалом країна має тверду основу для успішної конкурентної боротьби на світовому ринку.
Держава пропонує відкрите, ліберальне, конкурентоспроможне ділове середовище, у якому успішно розвивається Shared Services Centers (SSC) — незалежні підрозділи транснаціональних корпорацій, які забезпечують підтримку філіям компаній, що знаходяться в інших країнах. SSC відповідають за оптимальну вартість і якість менеджменту в різних сферах послуг. Їхня роль у сучасному глобальному бізнесі постійно зростає.
Бізнес-середовище має велике значення у виборі розташування SSC. Порівняно з іншими європейськими країнами Швейцарія має значні переваги для цього — сприятливі податкові умови, кваліфіковану робочу силу, високий рівень життя і урядову підтримку. За останні десять років 57% європейських корпорацій обрали Швейцарію для розміщення своїх SSC.
Відносно невеликі SSC відіграють ключову роль у великих міжнародних компаніях. Створення таких центрів особливо характерне для компаній, які працюють у сфері електроніки, хімічної та фармацевтичної промисловості, займаються виробництвом програм комп'ютерного забезпечення, споживчих товарів і товарів класу «люкс», що працюють у галузі фінансових послуг, телекомунікацій, машинобудування.
Малий внутрішній ринок і обмежені природні ресурси змусили Швейцарію від моменту виникнення промислового виробництва шукати і розвивати ключові ринки за кордоном. У результаті країна стала важливим гравцем на світовому ринку. Нині вона серед 20 провідних держав за рівнем зовнішньої торгівлі (понад 40% ВВП). Швейцарія також займає провідні позиції з-поміж країн-експортерів за показником експорту товарів і послуг на душу населення.
Найважливішим партнером для Швейцарії є Європа — 4/5 імпорту та 3/5 експорту припадає на країни ЄС. Перше місце належить Німеччині, за нею йдуть Франція, Італія та США.
Швейцарія виступає за ліберальну торгівлю. Вона підписала угоду про вільну торгівлю в межах Європейської асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ) і уклала низку двосторонніх угод із ЄС. Результатом такої політики є те, що держава перетворилась на ефективний центр торгового і економічного впливу, отримала доступ до найважливіших ринків.
Країна має міцні зв'язки із зарубіжними ринками. Вона стала десятою за обсягом іноземних інвестицій у світі, входить до шістки найкрупніших інвесторів у США, інвестуючи більш як усі країни Латинської Америки, Африки і Азії (включаючи Японію) разом узяті. Але Швейцарія також є привабливою державою для закордонних інвесторів, особливо зі Сполучених Штатів і країн Європи.
Швейцарія завжди вважалась стабільною країною. Впродовж останніх років рівень інфляції там не перевищував 1%, це менш ніж в ЄС чи США. Традиційно у Швейцарії низький рівень відсоткових банківських ставок. Завдяки високій квоті заощаджень і припливу іноземних грошей країна є чимось на кшталт острова з низькими відсотковими ставками.
Там здорова фінансова система. Це стосується як федерального бюджету, так і бюджету кантонів і муніципалітетів. Сукупний бюджетний дефіцит усіх трьох рівнів менш як 2% ВВП. Квота державного дефіциту дорівнює 1%, це значно нижче від середніх показників держав — членів ЄС. Розмір державного боргу також нижчий, ніж у країн-конкурентів із Європи. Сукупна заборгованість державного сектора сягає 56% ВВП. Незважаючи на те, що ця цифра збільшилась за останні десять років, вона є меншою за середню у країнах ЄС і США. Тож Швейцарія лишається однією з країн з найнижчим державним боргом у Європі.

Без корупційних перепон
Для того щоб створити компанію, не потрібно спеціального дозволу (такий вимагається для створення банку, страхової та інвестиційної компанії). Немає необхідності бути членом якогось промислового або торгового об'єднання. Коли іноземець не має права на проживання і дозволу на роботу, він може передати управління своїм бізнесом громадянинові Швейцарії.
Приватним підприємцям, які є громадянами ЄС, видають дозвіл на шість— вісім місяців, що дає їм змогу розпочати тут бізнес. Якщо він розвивається успішно, дозвіл замінюють посвідкою на проживання на п'ять років.
Для іноземних інвестицій відкрито всі сектори економіки. Немає необхідності й в тому, аби певна частина капіталу знаходилась у Швейцарії. Деякі обмеження існують лише до державних монополій. Однак у рамках двосторонніх угод Швейцарії з ЄС повним ходом іде лібералізація і в таких традиційно монополістичних секторах, як залізниця і пошта.
Економіка все більше інтернаціоналізується. Тамтешні компанії збільшили кількість робочих місць за кордоном. Головна причина — стратегія безпосередньої присутності в країнах, де швидко розвивається ринок і висока купівельна спроможність, а також можливість надання якісного обслуговування на місцях. Тому швейцарська економіка зацікавлена у безперешкодній вільній конкуренції й торгівлі не лише у своїй країні, а й за її межами. Підписано 26 різних угод, що забезпечують вільну торгівлю, держава стала членом СОТ. Вона виступає за створення вигідних умов для торгівлі й за скасування торговельних обмежень у всьому світі.
Вступивши до СОТ, країна зобов'язалась скасувати більшість торгових бар'єрів. За деяким винятком (наприклад сільгосппродукти) скасовано політику протекціонізму. Антидемпінгового законодавства не існує, для оброблених продуктів практично немає обмежень для завезення. Завдяки угодам про вільну торгівлю з ЄС імпорт та експорт промислової продукції практично звільнено від митних обмежень.
Проте звільнення від мита і квот не означає відсутності митних формальностей. Завдяки комп'ютерам та Інтернет цей процес автоматизовано. Найважливіший документ для цього — митна декларація, до якої додається рахунок, вагові характеристики, свідоцтво про походження товару. Сертифікат про походження товару (про країну-виробника) вимагається, якщо застосовуються пільгові умови оподаткування, або коли товар передбачений для повторного експортування.
Держава має вагову систему мита, завдяки їй ставки там нижчі, ніж в інших країнах. Особливо це суттєво для високотехнологічних продуктів, які мають невелику вагу, але високу вартість.
Швейцарське благополуччя ґрунтується на принципах вільної ринкової економіки. Існуючі обмеження щодо вільної конкуренції поступово усувають. Закон про картелі підтримує вільну конкуренцію. Згідно з ним картелі не заборонено, але зловживання переслідуються у судовому порядку. З 1995 року законодавство про картелі було упорядковане відповідно до правил ЄС.
Закон про внутрішній ринок гарантує вільну конкуренцію і скасування протекціоністських заходів як на кантональному, так і локальному рівнях. Якщо є підозри у незаконному обмеженні конкуренції, у справу втручається спеціальна комісія. Крім того, вона вивчає можливі негативні наслідки, які може спричинити злиття кількох компаній на вільну конкуренцію, і дає адміністративним органам рекомендації з підтримки ефективної конкуренції.
Добре розвинутий у Швейцарії й захист інтелектуальної власності. Грамотна система патентів, захисту торгових марок, моделей і авторського права гарантує, що результати інновацій та творчості захищено на національному і міжнародному рівнях. Запатентувати відкриття чи зареєструвати нову торгову марку можна у федеральному інституті інтелектуальної власності. Для компаній, які працюють на міжнародному рівні, особливо важливо, що, зареєструвавши своє право у Швейцарії, вони отримують гарантії захисту на світовому ринку.

Банківські таємниці
Один із найважливіших секторів тамтешньої економіки — банківський, у ньому зайнято 3% працівників, які створюють десяту частину доданої вартості економіки. Банки управляють майном вартістю 3300 млрд франків, більше половини якого походить із закордонних країн. Швейцарія є найбільшим офшорним фінансовим центром у світі, вона випереджає Лондон, Нью-Йорк і Франкфурт.
Порівняно з іншими країнами швейцарська банківська система регулюється не так жорстко. Для відкриття банку, проведення угод з цінними паперами, управління інвестфондом, а також частково для управління майном необхідний дозвіл федеральної банківської комісії. Під її контролем понад 400 фінустанов. Найбільша організація в цій галузі — швейцарська асоціація банкірів.
Важливу роль у фінансово-інвестиційних проектах відіграють кантональні, регіональні банки й ощадні каси. Майже 30% фінансового ринку належить групі з 24 кантональних банків, які частково або повністю належать державі. Це майже 15% банків, розташованих у країні. Кантональні банки надають широкий спектр послуг, найважливішим напрямком є надання кредитів підприємствам малого й середнього бізнесу, роздрібні банківські послуги, іпотечне кредитування.
Крім того, у країні знаходиться 148 закордонних фінансово-кредитних установ (40% усіх банків). Вони переважно є філіями іноземних фінустанов. Спеціальний дозвіл на завезення і вивезення іноземної валюти не потрібний. Швейцарія — центр професійного управління доходами для приватних клієнтів та інституціональних інвесторів. Нині це світовий лідер у міжнародному бізнесі управління активами (35%).
Клієнти банків мають право на захист інформації. Таємниця вкладів означає, що фінустановам заборонено передавати інформацію про своїх клієнтів без попереднього погодження з ними (ст. 47 федерального закону про банки і ощадні каси). Таємниця банківських операцій поширюється на швейцарських та іноземних клієнтів.
Таємниця банківських вкладів припиняє свою дію, коли є підозри, що гроші, розміщені в швейцарському банку, отримано протиправним шляхом. Однак якщо йдеться про ухилення від сплати податків, прохання відхилять, бо податкова система ґрунтується на принципах самостійного декларування доходів.
Усупереч поширеній думці, у країні немає анонімних рахунків. Номерний рахунок — це звичайний банківський рахунок, який пропонує клієнтові вищий захист конфіденційності всередині фінустанови. У спілкуванні з банком власник рахунку ідентифікується лише номером, його ім'я відоме обмеженому колу працівників. Крім того, власники номерного рахунку не можуть перевести гроші за кордон, не зазначивши ім'я відправника.
Україна, як і Швейцарія, має сприятливе географічне розташування, до того ж багата природними ресурсами, корисними копалинами, родючими чорноземами, здібними, працелюбними людьми. Ми могли б жити не гірше, ніж у Швейцарії, але нам увесь час не щастить на керманичів. Якби вони дбали не лише про власні кишені, а й про народ, він створив би могутню комфортну державу.

Олена КОСЕНКО
також у паперовій версії читайте: