ЛЮДИНА І ПРАВО

УБИТИ ДРАКОНА
Системну практику застосування катувань у діяльності правоохоронних органів назвав однією з ключових проблем у сфері прав людини співголова Харківської правозахисної групи Євген Захаров. Проте в її розв’язанні намічається поступ, свідчать правозахисники і представники МВС.

НАСИЛЬСТВО В МІЛІЦІЇ ДОПОМОЖУТЬ ЗДОЛАТИ РЕЄСТРАЦІЙНІ ТЕРМІНАЛИ, ВІДЕОСПОСТЕРЕЖЕННЯ І ПРОСВІТНИЦТВО
Жертв поменшало, скарг побільшало
Торік жертвами незаконного насильства в Україні стало понад 600 тисяч осіб — такими є результати соціологічних досліджень. Порівняння з 2004-м додає обережного оптимізму, адже тоді ця цифра становила майже мільйон. Водночас скарг громадян на протиправні дії міліції до прокуратури та правоохоронних органів побільшало. Такий парадокс, на думку помічника міністра внутрішніх справ з прав людини Юрія Чумака, не є свідченням того, що працівники міліції частіше припускаються порушень. Навпаки, люди побачили, що стало можливим відновлення порушених прав (показовим можна назвати засудження трьох оперуповноважених Червонозаводського райвідділу внутрішніх справ Харкова до позбавлення волі на три і шість років за катування, що призвели до смерті затриманого). Наприклад, у Харківській області цього року зафіксовано 75 звернень з приводу протиправних дій працівників міліції (2008-го — 45), за такі дії порушено 59 кримінальних справ (2008-го — 32).
Проте самим лише суворим покаранням винних проблеми насильства не вирішити. Як зазначив член Громадської ради при МВС України з питань забезпечення прав людини в діяльності органів внутрішніх справ, провідний експерт Харківського інституту соціальних досліджень Андрій Черноусов, суттєвим недоліком в діяльності міських і районних відділів міліції є слабка реєстраційна дисципліна стосовно осіб, які туди потрапляють. Такого висновку він дійшов після тривалого моніторингу діяльності цих установ. Найуразливішою категорією є ті, хто з’являється в ОВС на запрошення слідчого чи оперативного працівника, щоб надати якісь пояснення, інформацію або для опитування. Така особа в деяких випадках перетворюється на обвинуваченого.
Профілактичним заходом проти порушення прав цих та інших осіб є встановлення електронних терміналів. Так працює поліція Великої Британії, Німеччини, Польщі, США, Франції. Достатньо біля входу поставити прилад, який за допомогою сучасних технічних засобів фіксує відвідувачів без будь-якої їх оцінки. Важливим є прізвище людини, час входу і виходу, номер службового кабінету і прізвище посадової особи, до якої вона прийшла. До слова, електронний реєстраційний термінал, розроблений Харківським інститутом соціальних досліджень за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», встановлено в Жовтневому райвідділі міліції Харкова. Такий прилад виконуватиме, зокрема, дуже важливу функцію — підтверджуватиме, що той чи інший громадянин там перебував. Виходячи, відвідувач отримує талон, у якому зазначено згадану вище інформацію. Це важливо в разі можливих подальших претензій або скарг на незаконні методи поводження з ним. Одночасно ця система убезпечуватиме і працівників органів внутрішніх справ від безпідставних звинувачень у зловживаннях.
Нині в райвідділах міліції ведуть журнал обліку відвідувачів та журнал обліку осіб — учасників слідчих та оперативних дій. Завдяки помічникам міністра контроль за такою реєстрацією посилено. Нині вони наполягають, аби згадану реєстрацію прирівняли до реєстрації заяв про злочини.

Кругова порука спрацьовує не завжди
Незаконне насильство в міліції — це системна проблема, яка стосується діяльності всіх органів кримінального провадження. Такої думки дотримується член Громадської ради при МВС з питань забезпечення прав людини в діяльності ОВС, координатор офісів безоплатної правової допомоги в кримінальних справах Геннадій Токарєв. Таке насильство застосовують переважно органи дізнання. У разі оскарження їхніх дій у справу втручається прокуратура. Зазвичай її працівники дають стандартну відповідь: під час перевірки факти не підтвердилися — даються взнаки кругова порука, корупція.
На ситуацію із застосуванням так званих незаконних методів дізнання мали б вплинути й судові органи. Безперечно, на них не покладено обов’язок розслідувати такі випадки за скаргами громадян. Але якщо скарга підсудного або його захисника на застосування незаконних дій надійшла, то служитель Феміди має передати її до прокуратури для перевірки. Водночас відомою є позиція пленуму Верховного Суду України, згідно з якою результат такої перевірки не є визначальним для суду і підлягає оцінці разом з іншими доказами в справі. Заради справедливості слід зазначити, що трапляються випадки, коли судді висловлюють думку: незважаючи на результати прокурорської перевірки, є підстави вважати, що докази було отримано незаконним шляхом і згідно зі ст. 62 Конституції України їх не беруть до уваги, ухвалюючи вирок.
На переконання Геннадія Токарєва, керівник МВС та начальники регіональних управлінь міліції зацікавлені в тому, щоб змінити ситуацію з незаконним насильством. Але на найнижчому рівні все видається зовсім інакшим. Маємо суперечність між волею керівництва органів внутрішніх справ і діями працівників нижчої ланки в ситуації із застосуванням незаконних методів дізнання.

Розуміння проблеми і безгрошів’я
Наведення ладу в цій сфері не можна оцінювати за кількістю «відрубаних голів», наголошує помічник міністра, начальник управління з моніторингу прав людини в діяльності ОВС Олег Мартиненко. Потрібно здійснити системні перетворення, перепрограмувати діяльність міліції так, щоб для її працівників головним були не показники, а рівень захисту громадян.
Керівники МВС розуміють проблему і роблять кроки до її розв’язання. Свідченням цього є, серед іншого, наказ «Про забезпечення прав людини в діяльності органів внутрішніх справ України», ініційований згаданим управлінням. Зокрема, цим документом передбачено встановлення в усіх підрозділах міліції систем відеоспостереження, щоб фіксувати, у якому стані людина туди прийшла й у якому вийшла. На жаль, через фінансову кризу коштів на виконання наказу немає.
Під час громадських слухань про дотримання прав людини один з учасників нагадав, що всі слідчі дії повинні здійснюватися в спеціально обладнаних кімнатах (відповідне положення зареєстровано ще 2003 року). У Харкові в кожному райвідділі є лише одне таке приміщення, обладнати нові заважає безгрошів’я.
Не забуто і про користь просвітницької діяльності. У ВНЗ системи МВС тему прав людини розпорошено по різних навчальних курсах, тому видано наказ про включення цієї тематики до планів службової підготовки.
Українська громадськість поступово трансформує ставлення до органів внутрішніх справ та розуміння їхніх функцій у сучасному житті. Набирає ваги такий аспект діяльності цієї структури, як охорона прав і свобод громадян, а її рівень не повинен суперечити нинішнім вимогам суспільства.

Володимир БАЦУНОВ
також у паперовій версії читайте:
  • ЗАПИТУВАЛИ— ВІДПОВІДАЄМО
  • ПРОТЕСТ ПРОТИ НЕПРОБИВНОГО ШЕНГЕНСЬКОГО МУРУ