ЄВРОПЕЙСЬКІ СТАНДАРТИ ОСВІТИ В ЖИТОМИРСЬКОМУ ІНСТИТУТІ МЕДСЕСТРИНСТВА
Без перебільшення можна сказати, що правою рукою кожного лікаря є медсестра. Саме на її плечі лягає завдання виходжувати недужого: ставити крапельниці, робити уколи, допомагати хірургам в операційних. Часто від професійності медсестри залежить життя і здоров’я хворого.
Де і як навчають стандартів медсестринської освіти, чуйності й людяності — про це розповідає наш давній автор Віктор Шатило, доктор медичних наук, заслужений лікар України, лауреат премії імені О. Гербачевського. Понад 30 років він працює в медичній галузі на Житомирщині. За цей час пройшов шлях від дитячого хірурга до заступника головного лікаря з лікувальної роботи в Житомирській обласній дитячій лікарні, заступника начальника обласного управління охорони здоров’я.
Починаючи з 2002 року, він очолює медичний коледж, на базі якого у 2007 році створено перший в Україні Інституту медсестринства. Це вищий навчальний заклад нового типу, основним завданням якого є запровадження ступеневої медсестринської освіти на рівні світових стандартів. Пройшовши шлях від Волинської губернської фельдшерської школи, він набув і зберіг найкращі традиції, має багату історію.
Як керівник навчального закладу Віктор Шатило спрямовує діяльність педагогічного колективу на впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що сприяють удосконаленню навчально-виховного процесу, доступності та ефективності освіти. Він успішно поєднує педагогічну діяльність з науковою роботою. Має 160 наукових праць, два патенти на винаходи, 20 навчально-методичних посібників і монографій. Про проблеми і здобутки очолюваного ним закладу Віктор Шатило розповідає кореспондентові «ДУ».
— Вікторе Йосиповичу, інституту, який Ви очолюєте, виповнюється 135 років. Які основні віхи пройшов навчальний заклад у своєму розвитку?
— Незабаром, у 2010 році, колектив закладу відзначатиме ювілей. Є привід осягнути минуле, замислитися над теперішнім, віддати данину шани тим, хто стояв біля витоків, хто присвятив своє життя його становленню в різні роки, хто працює в ньому нині, готуючи кваліфіковані кадри медиків.
Заснований навчальний заклад був далекого 1875 року як трикласна Волинська губернська фельдшерська школа (у 1897 році реформована в чотирикласну). Учні вивчали анатомію, фізіологію, фармацевтику, дитячі хвороби, хірургію, гігієну, внутрішні хвороби, фармакологію, загальну патологію, венеричні хвороби, масаж. Із 1904 року заклад дістав назву Волинської земської школи для фельдшерів, а з 1906-го — для фельдшерів та фельдшерів-акушерок. У 1930 році створено Житомирський медичний технікум. На початку Великої Вітчизняної війни він припинив свою діяльність, а відновив її 1944 року. Реорганізований у 1955-му в Житомирське медичне училище, заклад 2000 року набув нового статусу — Житомирського базового медичного коледжу. Є події, з якими ми робимо крок уперед на роки, а то й десятиліття. Саме такою подією в історії закладу стало перетворення у 2002 році медичного коледжу в Житомирський інститут медсестринства.
— Що змінилося в навчальному закладі з набуттям нового статусу?
— Добре відомо, що медичні сестри, фельдшери, акушерки — це ті медичні професії, які супроводжують людину протягом усього життя. Саме тому, безумовно, важливим є високоякісна підготовка кваліфікованих медичних спеціалістів сестринської справи. А отже, втілення затвердженої урядом концепції розвитку медичної освіти в державі та «Програми розвитку медсестринства в Україні», до яких увійшли питання ступеневої підготовки медичних сестер: від молодшого спеціаліста — до магістра сестринської справи.
Створений відповідно до концепції і програми МОЗ України, Інститут медсестринства дав змогу перейти від медичної моделі підготовки спеціалістів до ступеневої медсестринської — відповідно до міжнародних стандартів.
У 2007 році на державному рівні завершено законодавче оформлення триступеневої сестринської освіти в Україні: молодший спеціаліст — бакалавр — магістр сестринської справи.
Наказом МОЗ України саме наш ВНЗ визначено відповідальним за впровадження ступеневої медсестринської освіти в державі.
У 2008 році здійснено прийом перших студентів на навчання в магістратуру. Запровадження нової спеціальності дає можливість готувати висококваліфіковані управлінські, педагогічні та наукові кадри, що підносить престиж і науковість сестринської справи в державі, сприяє досить економічно ефективній підготовці педагогічних кадрів для медичних училищ, коледжів, інститутів медсестринства, позитивно впливає на вдосконалення організації і якості медичної допомоги населенню.
У кадровому потенціалі охорони здоров’я 85% становить середня ланка — медсестри, акушерки, фельдшери. Важливо, що нею керуватимуть високопрофесійні фахівці з певною вищою освітою — магістри. Заміна викладачів — лікарів клінічних дисциплін у клінічних та фармацевтичних закладах І–ІІ рівнів акредитації викладачами-бакалаврами та магістрами медсестринства дасть змогу суттєво зменшити дефіцит лікарських кадрів в Україні та заощадити значні кошти на оптимізації підготовки фахівців середньої медичної ланки.
Крім того, здійснено, згідно з міжнародними стандартами, перехід на трирічну навчальну програму підготовки медичних сестер. Плануємо розробити програму післядипломної освіти медичних сестер-бакалаврів; подбати про створення відповідних циклів спеціалізації та вдосконалення для медичних сестер-бакалаврів; запровадити цикл спеціалізації та вдосконалення для заступників головних лікарів з медсестринства та за спеціальністю «медична сестра-координатор у ЗОЗ».
— Ваш інститут унікальний, то як оцінюють діяльність інституту органи центральної влади?
— Маємо значну підтримку і кваліфіковану допомогу з боку керівництва і провідних фахівців МОЗ України, МОН України, інших відомств. Як комунальний заклад отримуємо всебічну підтримку від облдержадміністрації, обласної ради, управління охорони здоров’я.
За високі досягнення в педагогічній і науковій діяльності, вагомий внесок у модернізацію національної системи освіти навчальний заклад не раз був нагороджений грамотами Міністерства охорони здоров’я і ЦК профспілки медичних працівників.
У 2004 році Асамблея ділових кіл України визнала наш колектив лауреатом загальнонаціонального конкурсу «Вища проба» із врученням «Знака якості» за впровадження сучасних методик освіти та високу професійну підготовку молодших медичних спеціалістів.
У 2007-му інститут нагороджено дипломом за високі творчі досягнення в удосконаленні змісту навчально-виховного процесу та удостоєно почесного звання «Лідер сучасної освіти» за багаторічну науково-педагогічну діяльність у розвитку освіти України на X міжнародній виставці навчальних закладів «Сучасна освіта в Україні-2007». Інститут є кількаразовим дипломантом міжнародних виставок навчальних закладів «Сучасна освіта в Україні».
За час свого існування навчальний заклад підготував понад 30 тисяч фахівців середньої ланки системи охорони здоров’я та більш як 500 медсестер-бакалаврів. На відділенні післядипломної освіти підвищили свою кваліфікацію та пройшли курси спеціалізації 15 тисяч молодших медичних працівників.
Нині інститут проводить підготовку фахівців для потреб практичної охорони здоров’я області і держави за сімома акредитованими спеціальностями: лікувальна справа (фельдшер); сестринська справа (медична сестра); стоматологія (зубний гігієніст); акушерська справа (акушерка); стоматологія ортопедична (зубний технік); сестринська справа (медична сестра-бакалавр); сестринська справа (медична сестра-магістр).
Підготовку фахівців здійснюють 7 докторів медичних наук, 26 кандидатів медичних, педагогічних та біологічних наук, половина викладачів мають вищу та першу категорії, 32 викладачам надано звання викладача-методиста.
— На яких концептуальних засадах ґрунтується освітня діяльність інституту?
— У навчальному закладі створено умови для навчання, а також для творчої та наукової праці.
Концепція освітньої діяльності інституту ґрунтується на засадах національної доктрини розвитку освіти, законах України «Про освіту», «Про вищу освіту», інших чинних законодавчих актах, які регламентують діяльність вищих навчальних закладів. Нею передбачено поступове і неухильне підвищення рівня підготовки спеціалістів з ліцензованих напрямів і спеціальностей завдяки покращенню матеріально-технічної бази, кадрового забезпечення навчально-виховного процесу, удосконалення форм і методів навчальної роботи.
Уся освітня система інституту постійно модернізується відповідно до принципів гуманізації, демократизації, науковості, безперервності освіти, практичності, адаптивності.
Матеріально-технічна база повністю узгоджується з вимогами державних та галузевих стандартів підготовки фахівців. Її розширення (створення науково-методичної лабораторії, конгрес-центру на 600 місць, сучасних кабінетів інформаційних технологій, навчальних кабінетів невідкладних станів, тренажерних залів, мультимедійних комплексів тощо) дало можливість успішно впроваджувати інноваційні технології в навчальний процес.
Створення комп’ютерного дидактичного матеріалу, електронних підручників, відеофільмів, самонавчальних, навчально-ігрових, навчально-демонстраційних та контрольних комп’ютерних програм відбувається завдяки використанню і редагуванню готових програмних продуктів, а також завдяки авторським розробкам. Структура комп’ютерного дидактичного матеріалу на рівні найкращих зразків аналогічних продуктів, визнаних в Україні і світі. У програмних матеріалах з клінічних дисциплін дотримано принцип доказової медицини.
В інституті впроваджено систему комп’ютерного забезпечення та використання програм контролю «Залік», «Іспит», «Державний іспит», програма самоконтролю до ліцензованого інтегрованого іспиту «Крок-М».
— Високий статус навчального закладу спонукає до науково-дослідницької, пошукової роботи, чи не так?
— Безумовно, пріоритетним напрямом діяльності ВНЗ є підготовка науково-педагогічних кадрів та науково-дослідницька, видавнича діяльність. Тому керівництво інституту дбає про умови для реалізації творчих планів викладачів.
— Які нові дорадчі органи і функціональні підрозділи створено в закладі нового типу? Як долучається колектив інституту до загальнодержавної наукової діяльності?
— Відповідно до статутних повноважень обрано Вчену раду інституту, до якої ввійшло 7 докторів медичних наук, викладачі з науковими ступенями, провідні організатори охорони здоров’я області. Створено випускову кафедру «Сестринська справа», яка забезпечує підготовку магістрів з медсестринства. У Міністерстві юстиції зареєстровано новий загальнодержавний журнал «Магістр медсестринства», засновником якого є Житомирський інститут медсестринства.
На базі інституту проведено IV Міжнародний з’їзд фахівців з соціальної медицини та організації охорони здоров’я, Всеукраїнську нараду з питань розвитку медсестринства, сім міжрегіональних конференцій з проблем сімейної медицини, ІІІ Всеукраїнський конкурс фахової майстерності для медсестер-практиків «Ескулап — професіонал».
— Чи співпрацюєте з іншими вищими навчальними і науковими закладами?
— З метою подальшого розвитку науково-дослідної роботи, опрацювання нових науково-педагогічних підходів в освіті, підвищення педагогічної майстерності, покращення впровадження наукових досліджень, передового вітчизняного та зарубіжного досвіду, інноваційних технологій та забезпечення інтеграції навчального процесу, науки і практики в підготовці науково-педагогічних кадрів співпрацюємо з Національним медичним університетом імені О. Богомольця, Вінницьким національним медичним університетом імені М. Пирогова, Інститутом стратегічних досліджень МОЗ України, Харківським інститутом мікробіології та імунології імені І. Мечникова, Національною академією післядипломної освіти імені П. Шупика, Тернопільським державним медичним університетом, Житомирським державним університетом імені І. Франка та іншими ВНЗ держави.
За допомогою магістрів медсестринства та фахівців навчальних інформаційних програм університету Теннессі (США) Житомирський інститут медсестринства набув досвіду в питаннях підготовки медичних сестер, медичних сестер-бакалаврів, магістрів сестринської справи. Під час здійснення міжнародного пілотного проекту впроваджено програму підготовки медичних сестер з використанням найкращого світового досвіду.
Інститут — учасник міжнародних проектів з різних напрямів охорони здоров’я й розвитку освіти: програми «Тасіс» під егідою ВООЗ, реформування охорони здоров’я під патронатом Євросоюзу. Навчальний заклад співпрацює з компанією «Кембридж стафінг солюшнз», Київським молодіжним центром праці. В інституті відкрито міжнародний відділ, метою якого є створення привабливого іміджу нашого закладу для іноземних партнерів; систематична інформаційно-рекламна робота для поширення за межами України позитивної репутації інституту.
— Яка увага приділяється в колективі студентам з особливими потребами?
— Колектив інституту плідно співпрацює із закладами, які опікуються реабілітацією дітей з особливими потребами. Розроблено комплексний план соціального захисту та реабілітації студентів-сиріт й адаптації до соціуму студентів з особливими потребами.
Починаючи з 2003 р., у навчальному закладі в межах програми реабілітації дітей з особливими потребами проводиться підготовка фахівців за спеціальністю «стоматологія ортопедична» з числа молоді з вадами слуху.
Під час відвідування інституту голова наглядової ради Міжнародного благодійного фонду «Україна-3000» Катерина Ющенко високо оцінила роботу нашого колективу, який одним з перших в Україні розпочав реалізацію програми соціальної адаптації, професійної й трудової реабілітації молоді з порушеннями мови і слуху, готуючи їх до медичної діяльності за фахом «стоматологія ортопедична», що має важливий соціальний характер.
— Які плани на майбутнє маєте як керівник?
— Колектив інституту з надією та оптимізмом дивиться в майбутнє. У 2010 році навчально-виховна, науково-дослідна робота проводитиметься під знаком 135-ї річниці заснування навчального закладу. Незворотними стали позитивні зміни в системі медичної освіти — її безперервність та ступеневість, що загалом сприятиме інтеграції медицини України в міжнародну систему освіти і праці. Це дає перспективу науково-педагогічному колективу закладу на подальше повнокровне життя й розвиток.
На часі розширення матеріально-технічної бази, відкриття нових спеціальностей; спільно з МОЗ плануємо подати на затвердження ВАК наукову дисципліну «медсестринство», за якою буде проводитись захист дисертацій на здобуття наукових ступенів; маємо намір активізувати роботу із залучення студентів і молодих науковців до участі в конкурсах на наукові гранти.
Звісно, результатів можна досягти, коли в колективі здоровий, нормальний морально-психологічний клімат, панують взаємоповага і взаємодопомога, є бажання пошуку нового, прагнення рухатись уперед. А наш поступ до вдосконалення сприяє глибоким перетворенням у медичній освіті, підвищенню якості надання медичної допомоги громадянам України.