ФРАНЧАЙЗИНГ БЕЗ КОРДОНІВ
На початку листопада на київській «Експоплазі» проводилася виставка «Франчайзинг-2009».
Спочатку прийшлося вивчити нові для більшості з нас слова: франчайзер — це продавець готового бізнесу, франчайзі — його покупець, а права на ведення бізнесу — то франшиза. Ці права включають використання технологій, ноу-хау, комерційної інформації та матеріалів для ведення бізнесу. Втім, відвідувачі виставки нові терміни опановують швидко, а вигоди визначають ще швидше.
Зрозуміло, що створювати новий бізнес власними силами новачкові складно і ризиковано. Тому цивілізований світ розробив методи полегшення входження в бізнес. Франчайзинг став важливою частиною спільної діяльності бізнесменів. В Україні цей вид бізнесу має хороші перспективи, бо за відносно невелику плату бізнесмен-початківець (тобто франчайзі) має можливість без зайвого ризику не тільки розпочати свій бізнес, а й отримати гідний прибуток. На виставці були люди, які розплатилися з кредиторами за 6–12 місяців, і тепер працюють зі значним чистим прибутком. Одинаки-початківці таких результатів добиваються рідко.
Уже створена «Асоціація франчайзингу» з директоратом, в якій успішно співпрацюють Україна та Росія, причому основну роль з української сторони грає Львів. Можна запитати — а як же із заявами політиків про ворожість росіян до «бандерівського» Львова? Бачимо, що то вигадки. Створено групи сервісів, видавничий центр. Видається «Каталог франшиз». Працюють консультанти з питань аудиту та захисту бізнесу. Є своє патентне бюро. Словом, «Асоціація франчайзингу» вже стала важливою силою, яка робить торговий бізнес в Україні цивілізованим, а життя українців — кращим.
Криміналу — зась! Саме завдяки франчайзингу досвід найбільш успішних фірм світу швидко розповсюджується по інших країнах. Фактично, франчайзинг не має кордонів. Продавці-франчайзери мають добрий прибуток, бо до них звертаються, а потім стають успішними багато новачків. На виставці франчайзингу в Києві було запропоновано до 400 готових проектів. І це тільки початок!
Можна стверджувати, що франчайзинг перетворить Україну в сучасну державу з цивілізованим веденням бізнесу. Особливо помітним буде вплив досвідчених бізнесменів-франчайзерів на українську глибинку, де роботи — непочатий край, а гривні просто ширяють в повітрі, але... Ну ніяк не можуть потрапити в кишені простих громадян.
Франчайзинг ускладнить життя криміналу. Якщо нині малі торгові точки «схоплені», то з бізнесменом-франчайзі «розмовляти» криміналу стане просто небезпечно. Франчайзинг у більшості випадків означає торгову мережу зі спільною системою захисту бізнесу як від звичайного криміналу, так і від тих, що «з чистими руками» і «ніколи не крали». Торгова мережа має більше можливостей для захисту юридичних прав своїх членів та обладнання торгових підприємств сучасними охоронними системами. Непримітна відеокамера швидко передасть «портрети» в центр, а група «ангелів» швидкого реагування відучить від поганої звички брати «дурне в голову, а чуже — в руки». Виставка охоронних систем показала, що це не фантастика.
Багато спроб дестабілізації суспільного життя в Україні закінчилися нічим. Це добре оцінили у світі, і тепер на виставках пропонують свої послуги та товари фірми з багатьох країн Європи. Наприклад, голландська фірма СПАР уже відкрила свої продуктові супермаркети в Дніпропетровську, Луганську та Черкасах. Європа сама йде до нас і робить наше життя кращим. Дехто може навіть злякатися: «Приходять, щоб нас грабувати!» Зарубіжні фірми нас не грабують. Вони від діяльності в Україні одержують свій відсоток прибутку, рояльті. Рояльті не бувають захмарними.
На виставці були представники фірм з Італії, Франції, США, Німеччини, Словаччини. Помітно, що багато зарубіжних фірм поки що вичікують, коли у нас закінчиться «криза». Економічної кризи вони не бояться, а «криза» політична, моральна відштовхує європейський бізнес від України.
Зазвичай успішні українські фірми активно співпрацюють із зарубіжними партнерами. Наприклад, львівська фірма JHIVA, створена 17 років тому, успішно розвивається. Не слід дивуватися назві української фірми на латині. Вона виробляє та пропонує на ринках модний жіночий одяг, а на базі її підприємства створена Торгова марка JHIVA, оскільки український жіночий одяг залюбки купують і в західних країнах. Там жінки хочуть бути схожими на слов’янок, яких Бог створив найкрасивішими у світі. А українською мовою JHIVA — це наша богиня Жива, або ж Живана, або Сева, бо жінки, навіть богині, люблять, коли їх називають різними іменами.
Фірма «Жива» випускає так багато моделей одягу, що повна її колекція завантажить торговий зал площею 100 квадратних метрів. Звертайтесь до керівництва львівської «Живи», організуйте свій салон одягу і заробляйте гарні гроші. Це вже роблять і в Росії, і в західних країнах. Красивий одяг «Живи» користується популярністю, а фірма запрошує підприємців та компанії до співпраці.
Відвідувачам виставки сподобався стенд та проспект ITIS GALLERY. Можна стверджувати, що зроблено тверді кроки до зближення торгівлі та мистецтва. Фірма займається оздобленням торгових підприємств, в основному квітами. Цим вона створює додаткові цінності бізнесу. «ІТІС Галерея» пропонує не просто квіти, а витвори флористичного мистецтва. І не тільки для банків, театрів, банкетних залів чи особливо важливих персон.
У Києві, Одесі та Дніпропетровську вже створено мережу бутиків флористики. Фахівці мережі допоможуть у розробці проектів оформлення торгових точок, навчать новий персонал. Досягнення французьких кутюр’є стануть доступними і простим українським громадянам. А витрати на художнє оформлення торгових залів швидко окупляться, бо, скажімо, випити кофе серед квітів набагато приємніше, чим біля базарної «точки».
А для контролю — вертоліт Десь рік тому молоді бізнесмени з Києва заснували нову і поки що єдину в Україні компанію «KinoDrive». Це кінотеатр, фільми в якому глядачі переглядають зі своїх авто. Задум виявився успішним, і автомобільний кінотеатр окупився за 7 місяців і 12 днів. Цей строк бізнесмени пам’ятають добре, бо взяли кредит і почували себе не дуже комфортно. А потім появився чистий прибуток і добробут для молодих сімей.
Перший автомобільний кінотеатр діє в Умані. Він настільки популярний, що бізнесмени вирішили запропонувати новим партнерам свою аналітичну та інформаційну підтримку з організації бізнесу, консультаційні послуги, поради з організації роботи кінотеатру, кафетерію або торгової точки.
Типовий кінотеатр має майданчик для розміщення 50 автомобілів. У великих містах цього може бути замало, тому існує проект на 200 автомобілів. Кіно або телевізійні передачі демонструються на величезному екрані.
У недалекому майбутньому Україна матиме цілу мережу автомобільних кінотеатрів. Організатори успішного бізнесу радять не затримуватися з пропозиціями. Наближається 2012 рік з масовими спортивними заходами, і це буде «золотий дощ» для мережі KinoDrive. Хто ж не захоче подивитися футбольний матч міжнародного класу на екрані площею 6х12 або 10х20 метрів у присутності своїх приятелів, та ще і з салону свого улюбленця!
Досвід створення цієї фірми показовий. Майбутнє належить саме таким підприємцям. І в тих же умовах зникли фірми, які були раніше організовані «золотими дітками» на гроші, поцуплені високопоставленими «предками». Коли організатори мережі автомобільних кінотеатрів, два Олександри з Києва та Володимир з Умані для контролю за діяльністю фірми куплять вертоліт, то ніхто про цю подію не скаже, що треба «припинити розгул буржуазії». Вони почали навіть не з нуля, а з великого кредиту і добилися фінансової самостійності. Все чесно. Успіхів вам і вашим послідовникам!
Українці вже отримали можливість пити каву за тими ж стандартами, що і швейцарці. На виставці свою франшизу пропонувала швейцарська компанія Blaser, заснована ще в 1922 році. Мабуть, швидко повсюди в Україні виникнуть «Будинки кави» цієї всесвітньо відомої фірми. Тоді цінителі зможуть зрівняти та оцінити «Балерину» з «Жубіле» чи «Ліла Роза». Або «Непал», «Ефіопію», «Ямайку» чи «Гаваї». І перестануть купувати підробки нечесних ділків.
Швейцарська фірма вже має свої «Будинки кави» у великих містах України, а також в Росії та Молдові. Смішно читати про надумані протиріччя між сходом та заходом, півднем та північчю України. Мережа «Будинків кави» швейцарця Блезера об’єднала Львів, Одесу, Севастополь, Тернопіль та ще багато міст. Вона підвищує добробут громадян, на ділі робить їх побут європейським. А політики хай собі кричать про розбіжності.
Торгова марка «Доггер» запропонувала послуги в організації вуличної торгівлі готовими стравами. Така торгова точка невелика за розміром і розміщується в автоприцепі. Зазвичай страви готують в ресторанах, а «Доггер» слугує для наближення до споживачів. Звичайно, та ж сама їжа в ньому дешевша, ніж у ресторані.
Фірма «Dogger» у своєму невеликому, але змістовному проспекті вказує, що затрати на торгову точку будуть компенсовані за 6–8 місяців роботи. Для прикладу вказують витрати та прибутки. Виходить, що коли касовий апарат «Доггера» видасть 150 чеків за день при ціні одного не більш як 10 гривень, то чистий прибуток за місяць складе 8685 гривень. Тож не сидіть без грошей, слухаючи пустопорожні промови нардепів! Фірма «Доггер», продаючи свої хот-доги, є успішна. Спробуйте і ви!
«Поїхали з нами!» Туристична компанія «Поїхали з нами!» запропонувала свою франшизу, і матиме успіх. На ринку туристичних послуг вона успішно працює з 2004 року. Тепер має три офіси і 32 працівники. Невелика кількість людей змогла організувати 20 тисяч турів у 56 країн світу. Звичайно, маючи такого партнера, можна розраховувати на успішний бізнес. Тільки за поточний рік фірма відкрила в Україні більш ніж 25 франчайзингових офісів. Це значить, що новачки відразу включаються в прибуткову роботу, без невдач та розчарувань початкового періоду. Від провалу їх захищають працівники основної фірми з великим досвідом роботи.
Важливо, що «Поїхали з нами!» має угоди з добре відомими туроператорами світу. А в Україні вона ще попрацює і «на глибинку». Зрозуміло, що поїхати за кордон жителям сіл або містечок складніше, ніж жителям великих міст. Тепер з’явиться можливість зручно і без зайвих труднощів та перешкод побувати в різних країнах світу, притому якісне обслуговування гарантоване, бо бізнес ведеться за єдиними стандартами. А франчайзі з глибинки, себто покупець готового туристичного бізнесу, отримає допомогу від «пускової бригади» основної фірми.
Торгова марка «Нью-Йорк-Стріт-Піца» пропонує купити готові проекти кафе-піцерій швидкого обслуговування. За розрахунками, таке кафе окупить себе за 12 місяців, а потім приноситиме прибуток 40 процентів. Може, в теперішніх умовах це виглядає надто оптимістично, але мережа кафе цієї марки швидко розростається.
Мені доводилось бувати в австрійських та німецьких кафе, тому можу сказати, що львівська піцерія краща в багатьох відношеннях. І це при тому, що за діло взялися українські початківці. Настільки молоді та без належного досвіду, що на виставку не привезли навіть достатньої кількості рекламних матеріалів. Досвід появиться, а діло у них поставлене добре вже сьогодні. Можна сподіватися, що такі кафе-піцерії розповсюдяться по всій Україні, бо фірма пропонує допомогу в складанні бізнес-документації, виборі приміщень, передачу прав на запатентовані елементи фірмового стилю, рекламу, постачання високоякісних продуктів, проводить технічне обслуговування. Нема сенсу створювати щось своє, бо досвідчені фахівці вже все добре обдумали і зробили цей бізнес успішним на різних континентах. Зверніться до керівництва New-York-Street-Pizza, потім візьмете кредит. І вже через рік будете з чистим прибутком. Єдине обмеження — навіть не пробуйте розмістити кафе-піцерії в підвалі чи напівпідвалі. Ті часи — в минулому.
Цілеспрямована пропаганда економічних негараздів робить погану послугу. Багато людей зневірилось, пасивно чекають невідомо чого. Тим часом виставка франчайзингу показала, що дійсність не така вже й похмура. Ви там не були, бо дивились телевізор? То ваша справа. А чотири сотні пропозицій з продажу готового бізнесу та входження в успішні мережі торгових домів та марок уже знайшли і ще знайдуть собі дорогу в життя України.