ОПЕЛЬ ЗАЛИШИТЬСЯ
В РУКАХ GM
GM («Дженерал Моторс») не продасть «Опель» консорціуму з участю росіян, який підтримувала Німеччина. У Берліні й Москві не приховують роздратування.
«Враховуючи поліпшення бізнесової ситуації GM останніми місяцями та значення «Опеля» для його дочірньої британської філії Vauxhall у глобальній стратегії GM, рада директорів GM вирішила зберегти «Опель» і розпочати реструктуризацію своїх європейських підприємств»,— оголосив американський концерн.
Це був шок, бо GM повністю змінив своє рішення. На початку вересня концерн погодився продати 55% акцій «Оpel-Vauxhall» консорціуму австрійсько-канадської фірми «Магна» і російського державного банку «Сбєрбанк». Працівники «Опеля» мали отримати 10% акцій.
GM, який є власником «Опеля» вже 80 років, під тиском Німеччини весною погодився віддати контроль за цією фірмою. Від цього кроку уряд у Берліні поставив у залежність допомогу для «Опеля» під час кризи. GM не міг її дати, бо сам балансував на межі банкрутства. У червні уряд Німеччини новим інвестором для «Опеля» обрав консорціум «Магна-Сбєрбанк» і позичив «Опелю» 1,5 мільярда євро до завершення трансакції. А вже в липні GM вийшов з кризового стану за рахунок 50 мільярдів доларів уряду США. І негайно сформулював свої застереження щодо пропозиції «Магна/Сбєрбанк», які були опубліковані на початку вересня.
Договір мав бути підписаний у середині жовтня, але тоді свої застереження оголосила комісар ЄС з питань конкуренції Нієлі Кроес. На її думку, уряд Німеччини міг заздалегідь визначити нового інвестора, бо обіцяв 4,5 мільярда допомоги для «Опеля» ще до того, як контроль за фірмою отримала «Магна/Сбєрбанк», а це суперечить правовим нормам Євросоюзу.
На вимогу Кроес уряд Німеччини запевнив, що пропозиція допомоги для «Опеля» стосується всіх інвесторів. А GM постановив знову поставити питання про майбутнє «Опеля».
Канцлер Ангела Меркель виглядала дуже задоволеною, коли покидала Вашингтон і сідала в літак, адже за кілька годин до цього вона проголосила у Конгресі США доповідь, якій американські сенатори і конгресмени аплодували стоячи. Раніше в Білому домі її хвалив президент США Барак Обама. Рішення GM щодо «Опеля» було оголошено, коли літак пані канцлер знаходився над Атлантикою.
Коли літак канцлера приземлився в Берліні, у столиці Німеччини вибухнула політична буря. Німецькі політики не приховували гніву. Уряд Німеччини розглянув ситуацію з «Опелем», але принципового рішення не прийняв.
GM також оголосив, що найближчим часом обговорить з урядами держав Євросоюзу санацію «Опеля», здійснювану у відповідності з критеріями економіки. На це потрібно 3 мільярди євро, на третину менше, ніж Берлін обіцяв «Магні/Сбєрбанку». Європейська Комісія вже оголосила, що детально і старанно перевірить, чи GM узгодив з урядами держав ЄС допомогу для заводів «Опеля» у відповідності з європейським правом. Шум у Німеччині зовсім не випадковий, але і позиція GM досить сильна, бо якщо він буде керуватись лише економічними мотивами, то це може призвести до значного скорочення робочих місць у Німеччині, а про політичні мотиви німці воліють відкрито не говорити.
Чи не найбільше роздратування панує в Росії, хоча GM пообіцяв росіянам розвивати співпрацю. «Рішення GM про відмову від договору викликає здивування» — заявив Дмитро Пєсков, речник прем’єра Росії Володимира Путіна. Він додав, що «Магна/Сбєрбанк» незабаром проведуть «глибокий правовий аналіз ситуації». А неофіційно російські чиновники погрожують GM. «Американський концерн пояснює своє рішення поліпшенням кон’юнктури, але в разі відмови від трансакції про це не буде і мови. На російському ринку GM відчує за спиною подих інших великих автомобільних концернів»,— сказав для РІА «Новости» на умовах анонімності один з високопоставлених російських чиновників. Проте дуже сумнівно, що «Магна» підтримає росіян. Бо таким є західний бізнес і, за словами її представників, вони «не критикують конкурентів».
Рішення GM ґрунтується на міцному переконанні, що ринкові шанси «Опеля» на піднесенні. А це добре повідомлення і для робітників у Німеччині.