СУМНІВНИЙ УСПІХ
У середині вересня завершився черговий етап «війни нервів» між «Дженерал моторс» («GM») і німецьким урядом щодо дотримання умов попереднього договору і згоди американської фірми на продаж 55% акцій німецького автомобільного концерну «Опель».
Наступ німецьких політиків змусив «Дженерал моторс» оголосити, що більшість акцій «Опеля» візьме фаворит уряду ФРН, консорціум у складі канадсько-австрійського виробника автозапчастин «Магна» і російського державного банку «Сбербанк». Рішення, хоча воно ще не остаточне і не набрало чинності, з ентузіазмом привітала канцлер Ангела Меркель та працівники «Опеля», зате у Німеччині й за кордоном реакція була неоднозначною. Тамтешній уряд мусить пояснити опозиції овіяні завісою таємничості кінцеві розрахунки пропозиції «Магни» і «Сбербанку», а партнерам з ЄС і Європейської Комісії — характер бюджетної допомоги заводам «Опеля» у Німеччині.
Консорціум обіцяв німецькому урядові утримати в робочому стані заводи «Опеля» на території країни і незначне скорочення зайнятості. 1 червня «Дженерал моторс» оголосив банкрутство, а «Опелем» почало керувати тимчасове правління у складі п’яти осіб, чотири з них із правом голосу: два представники «GМ» і два з Німеччини — представники уряду і федеральних земель, де знаходяться заводи «Опеля». Поточну діяльність «Опеля» стало можливим вести завдяки кредитові у 1,5 мільярда євро від уряду Німеччини. Однак травневий договір не вирішив питання про власність «Опеля».
Представники «Дженерал Моторс» після реструктуризації почали замислюватись над збереженням концерну, члени правління розглядали також пропозиції інших учасників. Остаточно 11 вересня було оголошено про викуп консорціумом «Магна-Сбербанк» 55% акцій «Опеля».
Урядові США перейшло 60,8% акцій «Дженерал моторс» і йому вдалось вплинути на структуру нового «Опеля». «Магна» і «Сбербанк» мають отримати по 27,5% (попередньо це було відповідно 20 і 35% акцій). Без змін залишилась частка, яку у новому «Опелі» отримає «GM» — 35% та працівники «Опеля» — 10%. Крім наданого кредиту, уряд Німеччини повинен гарантувати ще на 3 мільярди єврокредитів. Частиною цих обов’язків уряд має намір поділитись з країнами, де знаходяться заводи «Опеля».
15 вересня у Берліні відбулась зустріч зацікавлених сторін у цій справі. Консорціум «Магна-Сбербанк» має внести до нової фірми 500 мільйонів євро. З чергових (частково оприлюднених) даних випливає, що у Європі буде звільнено 10,5 тисячі працівників «Опеля», але під питанням, у яких країнах. У Німеччині це буде чотири тисячі осіб, тобто на тисячу більше, ніж у травневих обіцянках «Магни».
Остаточно не відомо, які заводи буде закрито — у Німеччині мають працювати всі, можливо, закриють завод у Антверпені (Бельгія). Як і попередні, ця домовленість не має остаточного характеру, тож між «GM», консорціумом «Магна-Сбербанк» тривають переговори. Існує ймовірність, що «GM» поставить перед новим співвласником умови, за яких він не зможе викупити акції. Вірогідно, представники «GM» вимагатимуть права першості на викуп акцій у майбутньому, права вето щодо трансферу певних технологій до Росії, права на призначення чотирьох місць із восьми у правлінні, в тому числі такого ключового призначення як керівник відділу маркетингу. Переговори мусять завершитись до кінця року, а, отже, після виборів до бундестагу, які відбулись 27 вересня, що мало ключове значення для Ангели Меркель. Можливе фіаско переговорів не впливатиме на виборчу кампанію.
В атмосфері виборчої кампанії перед виборами у бундестаг провідну роль у виборі компаньйона для викуплення акцій відіграли обіцянки підтримати роботу заводів «Опеля» у Німеччині за якнайменшого скорочення робочих місць. Свій вплив мало також те, що вибираючи партнера, уряд виконує положення своєї закордонної політики стосовно Росії — реалізує на практиці ідею «партнерства задля модернізації».
Підтримуючи так однозначно одного з можливих інвесторів, уряд Німеччини втратив козирі для продовження переговорів. Ангела Меркель виступала щодо «GM» і американського уряду як лобіст обраного нею інвестора. За поразки німецької концепції це означало б втрату престижу. Про політичний контекст рішення і відсутність економічної обґрунтованості свідчать також аргументи представників німецького уряду і федеральних земель у тимчасовому правлінні «Опеля», які не хотіли дати згоди на викуп акцій «Магною-Сбербанком» (перший голосував проти, а другий утримався).
Вони зауважують, що «Опель» не зазнає справжньої реструктуризації і його банкрутство лише відкладається у часі, а весь ризик трансакції бере на себе німецький платник податків. Окрім цього, консорціум не вносить значних фінансових коштів у нову фірму, а більшість з них інвестуватиме у Росії (570 мільйонів євро, причому розраховує на 400 мільйонів впливів із російського ринку).
Негативним наслідком рішення є гостра критика німецького уряду з боку опозиції у країні, деяких держав Євросоюзу і Єврокомісії. Опозиція закидає уряду непрозорі умови порозуміння, його тимчасовий характер, додаткові ризики договору для державного бюджету. Бельгія і Велика Британія стривожились і Єврокомісія попередила Німеччину про неприпустимість протекціонізму, оголосивши про додаткове розслідування принципів надання бюджетної допомоги при рятуванні окремих заводів «Опеля». При цьому повинні бути спростовані побоювання представників інших держав, що фінансова допомога німецького уряду сприятиме роботі заводів у Німеччині, але призведе до закриття рентабельних заводів в інших країнах.
Німецький уряд стверджує, що допомога надається в межах затверджених Єврокомісією правил і не вимагає додаткового узгодження. Спосіб ведення переговорів Німеччиною у боротьбі за порятунок «Опеля» доводить, що пріоритетом була не довгострокова реструктуризація цієї фірми, а виборчі інтереси партій, які перебували при владі. А місце «Опеля» на тісному європейському автомобільному ринку визначатиметься після виборів у бундестаг 27 вересня.