ЄВРОПЕЙСЬКІ«КАНАТКИ» ДЛЯ УКРАЇНИ
Стрімкий розвиток європейської гірськолижної індустрії зумовив кардинальну зміну в ставленні до канатного транспорту, його монтажу та обслуговування. Одна з важливих умов — задоволення потреб користувачів, насамперед їхня безпека.
Нещодавно делегація фахівців Карпатського експертно-технічного центру (ЕТЦ) узяла участь у міжнародній виставці виробників пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) та обладнання для гірськолижних комплексів INTERALPIN 09 в Інсбруку (Австрія). Її масштаб — майже 500 учасників з 56 країн світу.
Прокоментувати новітні тенденції в будівництві канатних доріг наш кореспондент попросив представників Карпатського ЕТЦ — начальника Василя Пірка і технічного експерта Володимира Шевлюка.
Василь Пірко: «На виставці були широко представлені фірми, що планують та проектують гірськолижні курорти, виробляють устаткування для монтажу та обслуговування канатних доріг, систем снігонапилення та механізмів для сніготрамбування та підготовки схилів, а також всюдихідний транспорт, спорядження для верхолазних та аварійно-рятувальних робіт, обладнання для обслуговування та контролю за станом канатів.
Канатний транспорт — важлива галузь в економіці розвинених європейських країн, що приносить немалі прибутки. Одне робоче місце на канатній дорозі автоматично створює близько десяти робочих місць у суміжних галузях — готельному і ресторанному бізнесі, службах підготовки схилів, рятувальних службах, лижних школах, на транспорті, у будівництві доріг та ін. Навколо канатної дороги швидко виростає інфраструктурний комплекс, який відіграє помітну роль в економіці регіону. Тут є чого повчитись українським підприємцям, що, на жаль, орієнтуються на швидкий зиск за мінімальних затрат на підготовку схилів, техніки, персоналу, гарантування безпеки. У підсумку щойно збудовані гірськолижні комплекси скоро втрачають популярність.
Наші фахівці зустрілися з представниками відомих європейських фірм та обговорили питання співпраці в будівництві канатних доріг, експертизи проектів ППКД, їхнього технічного діагностування. Досягнуто домовленостей щодо оперативного реагування фірм-виробників у разі виявлення під час обстеженнях канатних доріг, здійснюваного Карпатським ЕТЦ, типових недоліків і дефектів, їхнього усунення, а також профілактики.
Канатні дороги іноземного виробництва, які вже експлуатуються за кордоном, згодом будуть встановлені на ППКД України. Цьогорічна поїздка до Австрії розширила обізнаність українських експертів з технологічними рішеннями, конструктивними особливостями канатних доріг і витягами для гірськолижників, з умовами виробництва, проектування та впровадження їх в експлуатацію».
Володимир Шевлюк: «Новітні розробки канатних доріг дають змогу підвищувати пропускну здатність, не знижуючи, а навпаки, підвищуючи їхню надійність та безпеку. Серед напрямів розробок слід виділити інновації в конструкціях одно-, дво- і багатоканатних доріг, витягів буксирних канатних, конвеєрів посадки та пристроїв безпеки.
Одноканатна система ППКД залишається найпоширинішою завдяки надійності та простоті обслуговування. Проте вона потроху втрачає популярність серед замовників, поступаючись новим високоефективним дорогам з пружинними або торсіонними канатними затискачами, постійно закріпленими на несуче-тяговому канаті під час руху на лінії, але від'єднуваними на станціях.
Крісло або кабіна в таких системах рухаються в межах станцій незалежно від руху каната, що дає можливість безпечно та комфортно здійснювати посадку та висадку пасажирів, не зменшуючи швидкості на лінії та загального часу поїздки, це особливо важливо для гірськолижних курортів і міських транспортних систем.
Використання від'єднуваних канатних затискачів сприяло розв'язанню багатьох проблем, дало змогу відмовитися від обмеження максимальної швидкості руху, кількості пасажирів у кріслі (кабіні), регулювання кількості рухомого складу на лінії та обслуговування несуче-тягового канату. Завдяки цьому збільшується строк служби рухомого складу, покращується якість їхнього огляду та обслуговування.
Сучасне крісло канатної дороги є зручним, має привабливий зовнішній вигляд. Воно обладнане вітрозахисним прозорим ковпаком, підніжками, пристроєм, що перешкоджає маленькій дитині випадково випасти на лінії. Деякі «канатки» обладнані системою підігріву сидінь.
Сучасне комп'ютерне обладнання дає можливість контролювати та регулювати десятки параметрів, гармонізувати швидкість рухомого складу та конвеєрної стрічки посадки, швидкість рухомого складу на лінії, відстань між кріслами або кабінами і таке інше. У разі виникнення несправностей або відхилення параметрів за межі допустимих значень система безпеки автоматично зупиняє канатну дорогу.
Варто окремо зупинитись на системі безпеки, яка за допомогою електромагнітних датчиків автоматично зменшує швидкість у разі відхилення каната від канавки ролика і здійснює автоматичну зупинку, якщо сталося відхилення положення каната за межі допустимих значень.
Згадувані вище одноканатні кільцеві системи неможливо використовувати на ділянках з довгими прогонами через значні вітрові навантаження. Та й місткість одноканатних кабін обмежена — до 15 осіб. У цьому випадку застосовують прогресивні дво- і триканатні кільцеві системи з кабінами місткістю до 30 осіб. Вони переміщуються на одному або двох несучих канатах за допомогою тягового каната, що рухається з постійною швидкістю. Такі ППКД зручно використовувати для масової доставки гірськолижників від зон паркування автотранспорту до місць катання або для роботи в умовах завантажених міських мереж.
Розвивається на Заході також канатний транспорт маятникового типу, зокрема, на ППКД використовують вагони підвищеної місткості. Рекордсменом серед них є маятникова канатна дорога у французьких Альпах, уже визнана найпрестижнішою у світі. На висоті близько 1600 м вагон на 200 осіб долає відстань завдовжки два кілометри за чотири хвилини.
Різноманітність видів та систем канатного транспорту зумовлює неабиякі вимоги до вибору канатів. Серед новинок, представлених на виставці провідними фірмами Швейцарії та Італії, захищені від корозії шести- та семипрядні канати з поліпропіленовим осердям, несучі канати з дротинками складного перерізу, несучі кабель-канати».