ТЕХНІКА

УКРАЇНСЬКА «ЛАСТІВКА» ПРИЙНЯЛА ПАСАЖИРІВ
Перший літак із сімейства регіональних реактивних лайнерів нового покоління Ан-148, створеного в Авіаційному науково-технічному комплексі імені О. Антонова, вийшов на внутрішньоукраїнські траси. Експлуатантом машини стала найбільша в країні за обсягами пасажирських повітряних перевезень авіакомпанія «АероСвіт — Українські авіалінії». Вона для першого комерційного рейсу цього літака обрала один із своїх регулярних маршрутів — між Харковом та Києвом. Серед пасажирів, які подорожували на борту «сто сорок восьмого», був кореспондент «Демократичної України».

Перший комерційний рейс
Що означає такий професійний вираз авіаперевізників, як «комерційний рейс»? Це — політ, під час якого в лайнері перебувають пасажири, тобто ті, хто придбав на нього квитки.
...Ще до того, як новий літак потрапляє в розпорядження авіакомпанії, котра експлуатуватиме його, машина вже має на своєму рахунку певну кількість польотів з людьми в салоні. Коли відбувалися сертифікаційні льотні випробування первістка цього крилатого сімейства, на ньому піднімалися в небо тільки льотчики та інженери-випробувачі. А вже після того, як АНТК отримав на Ан-148 сертифікат льотної придатності, в салоні лайнера (який мав виробничий номер 01-01) замість блоків вимірювальної апаратури встановили ряди крісел та інше обладнання, необхідне для перевезення пасажирів,— і лайнер кілька разів виконав службові польоти. В одному з них торік пощастило взяти участь авторові цих рядків.
Відтоді у цій сфері відбулися кілька значущих подій. Спочатку компанія «Лізингтехтранс» (яка належить до системи Міністерства транспорту і зв’язку України) у 2007-му придбала в АНТК отой літак Ан-148 з номером 01-01. І на порядку денному постало визначення авіакомпанії-експлуатанта, яка б узяла первістка до складу свого повітряного флоту. Коли тоді я запитав керівника Мінтрансу, хто ж стане першим експлуатантом першого складеного в Україні Ан-148, міністр Йосип Вінський відповів, що з цього приводу вестимуться переговори з українськими авіакомпаніями, але обов’язково «літак буде передано в хороші руки».
Перемови привели до реального підсумку: «Лізингтехтранс» передав згаданий лайнер у лізинг (довготермінову оренду) авіакомпанії «АероСвіт», яка залучила цей літак до виконання своїх регулярних рейсів. І нині Й. Вінський наголосив, що «АероСвіт» — це справді хороші руки.
Хоча будь-які чудові льотно-технічні та інші характеристики літака, продемонстровані під час випроб й офіційно засвідчені сертифікатом льотної придатності, без сумніву, мають чимале значення для просування крилатої машини на її шляху у велике життя, проте замовники (і реальні, і потенційні) схилятимуться до остаточного вибору на користь придбання новинки у власність або ж взяття у лізинг, коли, по-перше, виготовлення нових літаків із стадії дослідних зразків перейде до серійного виробництва, а по-друге — коли нові лайнери почнуть експлуатувати на регулярних перевезеннях у тій країні, де створено ці літаки, і доведуть там свою ефективність й економічність.
Щодо серійного виробництва регіональних Ан-148, то, нагадаю, що до їхнього складання залучено — на комерційних засадах — підприємства авіапрому України (київський державний авіазавод «Авіант») і Росії (ВАТ «Воронезьке акціонерне літакобудівне товариство»), які вже отримали деякі замовлення.
У Воронежі, як стало відомо, перший серійний Ан-148 планують викотити із заводського цеху до кінця червня нинішнього року і передати для льотних випроб. До речі, замовником цього лайнера є державна авіакомпанія «Росія» (її функції — перевезення вищих посадових осіб Російської Федерації).
Українські льотчики-випробувачі розповіли мені, що пілоти авіакомпанії «Росія» нині проходять підготовку до польотів на Ан-148. Комплекс такої підготовки складається з трьох етапів. Перший — теоретична робота. Другий етап — заняття в АНТК на спеціальному тренажері, який дає змогу імітувати умови польоту на лайнері такого типу (зліт, набір висоти, маневрування тощо аж до посадки). А третій етап — реальні польоти на одному з наявних дослідних зразків Ан-148 (спочатку з інструктором, а потім самостійно).
Щодо ж до київського «Авіанту», то там через певні складнощі з фінансуванням та деякі причини організаційного характеру розгортання серійного виробництва «сто сорок восьмих» дещо затрималося. Проте, як повідомили в Міністерстві промислової політики, є сподівання на те, що до кінця 2009-го «Авіант» завершить складання першого серійного Ан-148, а в першому кварталі наступного року випустить другий такий лайнер.
Для того, щоб прискорити початок експлуатації Ан-148 у пасажирських авіаперевезеннях в Україні, стала в пригоді ділова співпраця АНТК (творця літака) й авіакомпанії «АероСвіт», увінчана врешті-решт першим комерційним рейсом «148-го».

Яким буває лізинг
Оскільки, як уже зазначалося, першим комерційним пасажирським рейсом літака Ан-148 авіакомпанії «АероСвіт» було визначено політ з Харкова до Києва, то рейс цього лайнера зі столичного аеропорту «Бориспіль» до Харкова мав статус технічного.
Утім, у призначеному для внутрішніх рейсів терміналі «В» Бориспільського аеропорту зібралися ті, хто мав того дня летіти на «сто сорок восьмому» за маршрутом Київ — Харків (журналісти та представники Мінтрансу, АНТК й «АероСвіту». Ан-148, між іншим, був заздалегідь перефарбований, змінивши колишнє фірмове маркування АНТК на емблему «АероСвіту». Раніше кіль хвостового оперення літака прикрашало зображення ластівки — стрімкого птаха, якого в АНТК обрали символом саме для Ан-148 (хоча слово «ластівка» не стало офіційною частиною наймення «сто сорок восьмого», як це було, скажімо, з Ан-124 — «Русланом» чи з Ан-225 — «Мрією»).
Через те, що пілоти «АероСвіту» ще не мали змоги опанувати новий для них тип літака Ан-148, на першому етапі його експлуатації в цій авіакомпанії машиною в польотах керуватимуть льотчики-випробувачі АНТК, досконало обізнані з усіма нюансами «сто сорок восьмого». Очільник льотно-випробувальної служби АНТК Євген Галуненко і командир загону льотчиків-випробувачів Сергій Трошин (саме вони свого часу облітали новачка Ан-148 й дали йому путівку у велике життя) розповіли мені, що така схема орендування літака, яку застосовано цього разу, має назву «мокрий лізинг» — коли в довготермінову оренду лайнер здається разом з його льотним екіпажем (на відміну від «сухого лізингу», коли орендується лише сам літак, а керує ним екіпаж з тієї авіакомпанії, яка лізингує лайнер).
У польотах за маршрутом Київ — Харків та зворотним Харків — Київ під час першого комерційного рейсу Ан-148 місця за штурвалами у пілотській кабіні зайняли двоє льотчиків-випробувачів АНТК: уже згаданий Сергій Трошин — у командирському кріслі і другий пілот Євген Рябинін. А трьох бортпровідників — двох стюардес та одного стюарда, які мали обслуговувати пасажирів рейсу,— надала авіакомпанія «АероСвіт».
Нині є різні варіанти компонування салонів Ан-148: або однокласне (лише економічний клас) — від 74 до 85 пасажирів, або двокласне (68 місць, з яких 8 — бізнес-клас і 60 — економ-клас). Той лайнер Ан-148-100В, у якому ми мали здійснити повітряну подорож в українському небі, мав двокласну компоновку пасажирського салону.
Двигуни додають обертів, літак рушає з місця, розганяється, швидко відривається від бетонки — і набирає висоту. Як оголосили на борту, лайнер летить із крейсерською швидкістю — близько 850 кілометрів за годину, піднявшись на 8500 метрів над землею. Проте політ на цій висоті виявився зовсім нетривалим, тож незабаром ми почали знижуватися, наближаючись до Харкова. Наша подорож у небі тривала сорок хвилин (мається на увазі час перебування літака у повітрі — від моменту, коли колеса шасі лайнера відірвалися від землі в Бориспільському аеропорту, й до тієї миті, як вони торкнулися її в аеропорту Харкова).
Поки місцеві журналісти брали інтерв’ю в льотчиків і представників АНТК та «АероСвіту», їхні столичні колеги разом із заступником міністра транспорту і зв’язку — головою Державної авіаційної адміністрації Олександром Давидовим, який прилетів тим самим лайнером з Києва,— вирушили з господарями — харківськими фахівцями — до будівельного майданчика праворуч від дуже поважного за віком будинку аеропорту — туди, де споруджується новий сучасний термінал, перша черга якого має бути готовою до функціонування у 2011 році, тобто ще до початку чемпіонату Європи з футболу-2012.

Пасажир № 1
Зворотна подорож була такою ж зручною й нетривалою. Тільки тепер уже вільних місць у салоні лайнера вже не було: на них розмістилися ті, хто купив квитки в Харкові. Вони вирушали до столиці України, а дехто — транзитом через київський аеропорт Бориспіль — далі.
В аеропорту прибуття за традицією зустрічі літаків, що виконують перший рейс, наш лайнер з обох боків обливають струменям води з гідрантів двох пожежних машин. Нарешті ми побачили на трапі того, хто став першим пасажиром першого комерційного рейсу Ан-148 (цю людину визначили за часом купівлі квитка). Біля літака Вадимові Вишневському вручили квіти і символічні авіаційні сувеніри. Про себе він сказав лише те, що є корінним харків’янином, і додав: він радіє з того, що в Україні, незважаючи на економічні негаразди, будують нові термінали в аеропортах і споруджують нові літаки. Відбулася урочиста церемонія зустрічі першого комерційного рейсу Ан-148. Ще одна знаменна подія — голова правління концерну «Антонов» — генеральний конструктор АНТК Дмитро Ківа і генеральний директор «АероСвіту» Костадин Ботев підписали меморандум про наміри щодо придбання авіакомпанією «АероСвіт — Українські авіалінії» десяти регіональних пасажирських літаків — Ан-148 і Ан-158— протягом найближчих трьох років. Пояснимо, що Ан-158 — це розроблена в тому ж таки АНТК нова модифікація «сто сорок восьмого» — із дещо довшим фюзеляжем. Через це, на відміну від Ан-148, у якому, залежно від компонування, є від 68 до 85 пасажирських місць, створюваний нині Ан-158 вміщуватиме у салоні 99 пасажирів.

На оглядини в Ле Бурже
Коли цей матеріал був підготовлений до друку, стало відомо, що після десятидобової експлуатації на внутрішньоукраїнських маршрутах літак авіакомпанії «АероСвіт» Ан-148, який пілотують льотчики-випробувачі АНТК, 12 червня вирушив зі столиці України до столиці Франції, маючи на борту фахівців підприємств та організацій українського авіапрому в ролі пасажирів. Вони прямували на найбільший у світі міжнародний авіакосмічний салон, який протягом тижня (15–21 червня) працюватиме на аеродромі Ле Бурже, що неподалік Парижа.
В АНТК імені О. Антонова кореспондентові «ДУ» розповіли, що суто транспортними функціями (Київ — Париж і Париж — Київ) роль Ан-148 не обмежиться: «сто сорок восьмий» експонуватиметься на виставці «Ле Бурже-2009» й візьме участь у демонстраційних польотах. Це буде друге побачення Ан-148 з французьким небом: уперше він літав там під час салону «Ле Бурже-2007». Імовірно, що результатом ознайомлення фахівців авіаційної галузі та бізнесменів з різних країн світу із лайнером Ан-148 на цьогорічному салоні стануть нові контракти та протоколи про наміри щодо замовлень на регіональні літаки цього типу та їхні модифікації.

Обрії ширшають
Після того як тижнева програма нинішнього салону в Ле Бурже завершиться, Ан-148 повернеться з Франції в Україну, де далі працюватиме на регіональних рейсах «АероСвіту» в нашій країні.
Відповідаючи на моє запитання, генеральний директор авіакомпанії «АероСвіт» Костадин Ботев сказав, зокрема, що, крім прем’єрного для Ан-148 маршруту між Харковом і Києвом, перший лайнер цього типу використовуватиметься також на рейсах цієї авіакомпанії, які з’єднують столичний аеропорт Бориспіль із Сімферополем, Львовом, Донецьком, Одесою та іншими містами України. Щоб утримання літака такого типу було економічним, він має здійснювати щодоби по три регіональних рейси.
А надалі, коли Ан-148 буде достатньо обкатано на внутрішніх маршрутах, цей літак — зрозуміло, після врегулювання усіх технічних і правових питань — зможе вийти і на деякі міжнародні рейси «АероСвіту» — скажімо, до Варшави, Москви, Праги, Будапешта, Белграда, Софії та інших європейських міст.
Костадин Ботев пояснив також, що після завершення періоду, під час якого авіакомпанія ґрунтовно ознайомиться із Ан-148 в процесі його експлуатації, має статися опанування лайнера льотчиками «АероСвіту». На це загалом потрібно буде приблизно півроку.
Відповідаючи на запитання кореспондента «ДУ» з приводу перспектив розподілу між різними вітчизняними повітряними перевізниками подальших «сто сорок восьмих», які складатимуться в нашій країні, заступник міністра транспорту і зв’язку Олександр Давидов сказав, що наступний — другий — Ан-148 (той, що буде першим серійним літаком цього типу в програмі київського заводу «Авіант») планується запропонувати в експлуатацію авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» (МАУ), третій за ліком (тобто другий серійний Ан-148 виробництва «Авіанту») — авіакомпанії «АероСвіт», четвертий (третій серійний) — МАУ.

Вадим ФЕЛЬДМАН, Київ—Харків—Київ

також у паперовій версії читайте: