ВІЙСЬКО

СПОДІВАННЯМИ НА КРАЩЕ
Минулий рік для них видався не найгіршим у їхній історії: вони брали участь в 40 заходах, пов'язаних з оперативною підготовкою екіпажів, та у 250 навчаннях і тренуваннях. Найбільш масштабним було, звісно, комплексне командно-штабне навчання «Морський вузол-2008», під час якого відбулися бойові стрільби та повітряні бої з пусками ракет.

ЖИВУТЬ ЛЬОТЧИКИ ПОВІТРЯНИХ СИЛ ЗС УКРАЇНИ, ЯКІ ЧЕРЕЗ ФІНАНСОВУ КРИЗУ МЕНШЕ ЧАСУ ПРОВОДЯТЬ У ПОВІТРІ
Окрім того, заходи, спрямовані на підвищення бойового вишколу льотчиків, відбувалися і на землі: проводились льотно-методичні збори, насамперед з екіпажами винищувальної авіації, яка несе бойове чергування з охорони повітряних рубежів країни. Під час підготовки зенітних ракетних військ командування акцентувало увагу на проведенні навчань з бойовою стрільбою. Словом, льотчики всіляко удосконалювали свою майстерність. Але...
Тенденції, що торік окреслилися в проведенні навчань та тренувань, у поточному році не дістали продовження. Причина банальна— брак коштів. Нагадаю, що загальний бюджет Міністерства оборони становить трішки більше, як вісім мільярдів, з яких мало не два мільярди потрібно ще заробити. А на придбання авіаційного пального передбачено «аж» 39 мільйонів гривень. Їх вистачить на придбання хіба що трьох тисяч тонн гасу, а також мастил та олив. Для порівняння: 2008-го для подібних потреб Повітряних сил було асигновано майже 200 мільйонів гривень. Це дало можливість довести час, проведений одним льотчиком об'єднаних сил швидкого реагування в повітрі, до 35–40 годин. Щоправда, тодішня вартість пально-мастильних матеріалів була дещо нижчою...
Одне слово, льотчикам нині непереливки. Командування Повітряних сил було змушене кардинально корегувати плани бойової підготовки з огляду на реалії сьогодення. Тому, за словами заступника командувача ПС ЗС України, начальника авіації генерал-лейтенанта Василя Никифорова, зусилля спрямовуватимуться на підготовку тих, хто служить у частинах і підрозділах, які несуть бойове чергування, а також екіпажів літаків, що виконують особливі завдання, наприклад, перевозять керівників МО, здійснюють обліт засобів радіотехнічного забезпечення тощо.
Свого часу багато говорили про необхідність перенавчання льотчиків одного з полків, що дислокується на Житомирщині, на літаки СУ-27, які є — порівняно — сучасними бойовими машинами. А процес цей, тобто перенавчання, потребує значних матеріальних затрат. Насамперед пального: сучасний винищувач за годину польоту «з'їдає» близько тонни пального. Але й ці плани, вірогідно, зазнають певних коригувань. Наприклад, перенавчання дещо затягнеться в часі, оскільки за нинішнього фінансування навряд чи вдасться виконувати заходи у визначені терміни.
Ситуація, у якій опинилася військова авіація України, є надто складною. Державним бюджетом взагалі не передбачено асигнувань на підготовку льотного складу, окрім окремих категорій льотчиків. А льотчик, який не літає, швидко втрачає навички, на відновлення яких знадобиться і чимало часу, і неабиякі кошти. Правда, командування ПС вишукує резерви, щоб використати їх задля бойової готовності військ. Наприклад, залишки пального, що його вдалося заощадити торік, будуть використані для набуття льотної практики випускниками Харківського університету Повітряних сил.
Ситуація в ПС позначається і на моральному стані льотчиків, насамперед тих, хто не уявляє свого життя без неба. І вони пишуть рапорти з проханням звільнити їх з армії: нині вакантними є майже 70 льотних посад. Тож якщо згодом у держави з'являться кошти і вона матиме змогу купувати сучасні літаки, то постане інша проблема — кадрова. Хто на них літатиме? Адже для того, щоб льотчик піднявся в небо і міг виконувати найпростіші завдання, потрібно витратити багато часу. І грошей. Нагадаю, що ще за часів колишнього Союзу для того, щоб поставити льотчика «на крило», потрібно було кілька мільйонів. Радянських карбованців.
...Проблем у Повітряних сил України вистачає. Але льотчики, з якими я спілкувався, сподіваються, що з часом їх поменшає і вони все частіше підніматимуться в небо. При цьому вони свої надії пов'язують зі змінами до державного бюджету, котрі, як відомо, планується внести в травні. Звісно, що додатково виділені суми не будуть астрономічними. Але, як жартують офіцери, на гас вистачить. А це — чи не найголовніше...

Сергій ЗЯТЬЄВ
також у паперовій версії читайте:
  • ВІЙНИ НЕМАЄ. А ВТРАТИ Є...