КУЛЬТУРА

ЧАРІВНИКИ «КРИШТАЛЕВОЇ ТУФЕЛЬКИ»
Харківська хореографічна школа (одна з небагатьох в Україні) і дитячий балетний театр (поки єдиний у державі), що недавно відзначали свої відповідно 50 і 25-річний ювілеї, відомі далеко за межами країни.

Починалась хореографічна школа з невеликої студії при академічному театрі опери і балету імені М. Лисенка (ХАТОБ), не маючи навіть власного кутка. Та завдяки зусиллям перших її керівників В. Балацького і Л. Толкачової, педагогів В. Баранової, Н. Виноградової, З. Дьяченко, В. Денисенко, Г. Хоменко, Г. Серебрякової, Б. Приступи та інших був закладений фундамент майбутніх звершень. Школі поталанило: близько 40 років нею керує енергійна творча людина, заслужений діяч мистецтв Наталя Ржевська, вона ж — організатор і художній керівник тутешнього балетного театру. Саме їй любителі хореографії завдячують тим, що школа і театр обзавелись просторими і світлими приміщеннями, справжнім навчальним комплексом.
— Наталю Олександрівно, ваш навчальний комплекс у Харкові називають добрим домом...
— Бо в ньому народжується диво. Зайдіть у наш дім, і ви відразу відчуєте, що навколо вирує особливий світ балету, театру, творчості, погляньте в очі дітей — в них радість, натхнення... Адже кожна дитина талановита, в ній від народження закладено прагнення до прекрасного. Дайте тільки їй можливість реалізувати здібності, і все буде добре. Ми створюємо такі можливості. У школі і театрі діти не лише опановують секрети балетного мистецтва, а й беруть активну участь у створенні спектаклів, виступають на професійних сценах, отримують шанс відчути свою неповторність.
— Хто створює це диво?
— Мої однодумці, справжні професіонали, котрі, незважаючи на нинішні економічні труднощі, малу платню, не полишають доброго діла. Заняття танцями розвиває в дитини образне мислення і фантазію, пластику. Зрештою, танець — це потужне джерело естетичних вражень і насолоди, що формує в учня мистецьке «я».
— У вашому комплексі навчається понад 600 дітей віком від 3-х до 18 років. Мабуть, не просто задовольнити їхні потреби й прагнення...
— Чудовий колектив професіоналів здатен впоратися зі складним завданням. Особливу подяку складаю Т. Іванніковій, Г. Серебряковій, Т. Чепаловій, Т. Стариковій, О. Соловйовій, М. Жуку, Е. Ананян, Т. Черкасовій, Є. Волховському, Н. Костюченко та іншим. Допомагає вирішувати складні ситуації народна артистка України Світлана Коливанова. Велика увага приділяється спілкуванню. З раннього віку дитина повинна вислуховувати співрозмовника, знати, що люди мають потребу в контакті з нею. Учні середніх і старших класів разом з професійними хореографічними дисциплінами вивчають міфологію, етику, естетику.
— Фахівці зауважують, що рівень майстерності ваших вихованців, Наталю Олександрівно, останнім часом зріс надзвичайно. Чому завдячуєте?
— Знову-таки — нашим педагогам, національним і міжнародним конкурсам хореографічної майстерності — «Юність балету» (Київ), «Фуете Артека» (МДЦ «Артек»), «Одеські перлинки», «Галицька Терпсихора» (Львів), «Арабеск» (Перм, РФ), «Танець без кордонів» (Київ), «Кришталева туфелька» (Харків)... Наші випускники навчаються в національному коледжі Білорусі (Мінськ), Пермському хореографічному училищі, Київському хореографічному училищі, Київському хореографічному коледжі, Академії танцю в Штудгарті (ФРН), працюють як професіонали в Київській національній опері, Київському дитячому музичному театрі, Пермському державному оперному театрі, Музичному театрі імені К. Станіславського та В. Немировича-Данченка (Москва), балетній групі В. Гордєєва (Москва), театрі балету Кремлівського палацу (Москва), Каїрській національній опері (Єгипет), Берлінській національній опері, Голландській класичній балетній групі (Амстердам) та в багатьох інших закладах. Дев'яносто відсотків складу балетної групи ХАТОБ — випускники Харківської хореографічної школи. Не менш популярний і балетний театр. Успішними є спектаклі, концертні програми. Чарівність юних майстрів не залишає байдужими глядачів не тільки в Україні, а й у Росії, Німеччині, Фінляндії, Австрії, США, Франції, Іспанії, Португалії, Єгипті, Тайвані, Японії. За час діяльності дитячого балетного театру показано понад 500 спектаклів. До слова, цей проект поєднав багато творчих особистостей. Наприклад, здійснено спільний балет в Японії «Попелюшка». Цікавою і плідною була співпраця нашого балетного театру із солістом Великого театру (Москва) Моріхі ро Іватто. Танець не потребує перекладу, розкриває душу і серце кожного народу.
Харківська хореографічна школа є ініціатором заснування міжнародного конкурсу «Кришталева туфелька», змагань відбулось уже п'ять. Конкурс відкрив балетному світу нові таланти.
— Давайте зробимо екскурс в останні десятиріччя творчості вашого театру.
— У 1980-х роках народжувались спектаклі — «Робін-Бобін», «Казка про украдений танець», «Марія, Мірабелла...», «Весняна казка», «Новорічні пригоди», «Казки перського базару» («Алі-баба і 40 розбійників»), «Казки Оле Лукойе» та інші. Кінець 80-х — початок 90-х були ознаменовані виходом спектаклів школи на сцену ХАТОБу. Початком активної гастрольної діяльності театру став балет «Руки, ноги, туфельки», поставлений у стилі модерн німецьким хореографом Даніель Хаас. З середини 90-х дитяча група підкорює одну за одною вершини балетного мистецтва — в репертуарі з'являється шедевр світової класики — балет П. Чайковського «Лускунчик» в унікальній редакції В. Вайнонена, казка «Білосніжка і сім гномів» на музику Б. Павловського. Уперше у виконанні дітей побачив світ балет К. Хачатуряна «Чиполліно» в постановці Г. Майорова. Репертуар театру прикрасив шоу-балет «Чарівник Гаррі і Снігова Королева», чудово прийнятий глядачами, котрий поклав початок створенню спектаклів для дітей у жанрі шоу, де поєднуються різні стилі музики і хореографії, класика, модерн і клоунада. Здійснено спільний проект дитячого театру, Харківської музичної десятирічки і ХАТОБу — балет «Дитячий альбом» на музику П. Чайковського (автор хореографії вистави — колишній випускник Харківської хореографічної школи, соліст ХАТОБу Антон Удалов). Недарма дитячий колектив визнано найкращим балетним театром Європи й Азії.

Розпитував Віталій СТЕГНІЙ
також у паперовій версії читайте:
  • ВІДРОДЖЕННЯ ЗАБУТОГО ЖАНРУ