Головна
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
Головні новини
За пенсіями до ПФ звернулося 64 тис.переселенців У зв’язку з переїздом через воєнні дії на ... (12 Жов 2014)
Добра воля Не­що­дав­но бу­ли ... (12 Жов 2014)
Як Москва сама себе висікла 7 сеп­ня уряд Ро­сії на ... (12 Жов 2014)
Турецький Кіссінджер іде вгору Ре­джеп Та­йп Е­до­ган ... (12 Жов 2014)
Союз держав-ізгоїв У Мос­кві дня­ми ... (12 Жов 2014)
Активізація дипломатичних маневрів навколо Ураїни Чергове загострення військово-політичного ... (12 Жов 2014)
План Путіна Пе­зи­дент о­сії ... (12 Жов 2014)
Штайнмаєр вважає Порошенка й Путіна відповідальними за ... Міністр закордонних справ Німеччини ... (12 Жов 2014)
УКРАЇНА – НАТО Учо­ра в Уель­сі ... (12 Жов 2014)
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЛЮДИНА І ПРАВО
ПІД ЗБІЛЬШУВАЛЬНИМ СКЛОМ
Нещодавно Рада ООН з прав людини вивчала ситуацію в Україні. Приводом стало запровадження універсального періодичного огляду, в межах якого звітуватиме кожна країна. Наша держава представила доповідь, підготовлену міністерствами та Уповноваженою з прав людини. Зауваження і рекомендації до доповіді надіслали також шість правозахисних організацій.

ООН НАЙБІЛЬШЕ ТУРБУЄ В УКРАЇНІ КСЕНОФОБІЯ, КАТУВАННЯ І НЕЗАЛЕЖНІСТЬ ОМБУДСМАНА
400 тисяч дітей — у сфері нелегальної економіки
Урядова доповідь і відповіді на 40 запитань, поставлених після її оприлюднення, тривали три години. Найбільше членів поважної міжнародної структури занепокоїли відсутність у нашій країні боротьби з дискримінацією та ксенофобією, катування і жорстоке поводження в міліції та місцях позбавлення волі, ефективність діяльності омбудсмана, розповів виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини Володимир Яворський. Особливу цікавість викликає те, якою ситуація з правами людини постає в матеріалах, підготовлених Управлінням верховного комісара ООН з прав людини в Україні. Тож які тенденції помітили незаангажовані євробюрократи?
* * *
Україна внесла зміни в систему кримінального правосуддя, щоб привести її у відповідність до Європейської конвенції прав і свобод людини, однак воно, як і раніше, зберігає багато рис, притаманних репресивному радянському карному судочинству.
Вітчизняні Господарські суди розглядають спори на підставі правил, котрі не відповідають сучасним тенденціям у сфері цивільного судочинства. Процедура відбору суддів непрозора, заохочує зловживання і залежність служителів Феміди від державних осіб, які беруть участь в цій процедурі. З 2001-го до 2008 р. Європейський суд з прав людини виніс 384 судових рішення стосовно України, переважно за невиконання або тривале виконання рішень національних судів.
Управління верховного комісара з прав людини рекомендує запровадити право прямого індивідуального звернення до Конституційного Суду (це дало б можливість забезпечити ефективний захист економічних, соціальних і культурних прав).
* * *
Привернуто увагу до недитячих проблем наймолодших громадян. У сфері неформальної й нелегальної економіки зайнято понад 400 тисяч дітей віком до 15 років. Запровадження ювенальної юстиції досі залишається на рівні декларацій.

Умови у в’язницях поліпшуються, хоча...
Останнім часом умови у в’язницях поступово поліпшуються, однак у камерах попереднього тримання вони лишаються поганими, головним чином через перенаселеність. Ситуацію могло б поліпшити ширше запровадження такого запобіжного заходу як застава. Невиправдано часто обвинувачених утримують у слідчих ізоляторах за не дуже тяжкі злочини, тому що так зручно слідчим.
Із середини 2005-го в складі Міністерства внутрішніх справ діють мобільні групи з моніторингу дотримання конституційних прав і свобод громадян, до складу яких входять представники МВС і правозахисних організацій. Протягом останніх двох років вони відвідали 235 ізоляторів тимчасового тримання (48% таких закладів). Завдяки їхнім висновкам і пропозиціям поліпшилися тамтешні умови, тож нині 407 ізоляторів (84%) відповідають загальноприйнятим нормам.
* * *
Критичною є ситуація із захворюваністю на туберкульоз. За останні 15 років кількість уражених цією недугою збільшилася в 2,6 раза, а смертність через неї — в 2,9 раза. Ці чинники, а також перенаселеність місць позбавлення волі та погані умови в них призводять до високого рівня інфікованості серед затриманих. Протягом 2004–2007 років у слідчих ізоляторах щороку помирали 130–135 осіб. У більшості випадків причиною смерті був неадекватний медичний догляд, у тому числі відсутність правильного діагностування захворювань, з якими ув'язнені потрапили в СІЗО (у переважній більшості йдеться знову-таки про туберкульоз).
Хоча українське законодавство прямо забороняє медичним установам відмовляти в допомозі особам, що живуть з ВІЛ/СНІД, працівники системи охорони здоров’я часто їх дискримінують (відмовляють у невідкладній медичній допомозі, виписують з лікарні, як тільки стає відомо про наявність у них ВІЛ). До омбудсмана надійшла низка повідомлень про порушення прав ВІЛ-інфікованих осіб, які перебувають у медичних відділах місць позбавлення волі.
* * *
Заяви про застосування катувань та інших форм жорстокого поводження зазвичай не призводять до ефективного розслідування. Вироки за це виносять рідко, а коли таке й трапляється, то умовні. Часто неможливо отримати документи в медичних закладах, де жертва проходила обстеження і лікування. Органи прокуратури не докладають зусиль для гарантування безпеки осіб, що скаржаться на катування. У цьому зв’язку Управління верховного комісара ООН з прав людини в Україні рекомендує створити незалежний механізм із розгляду скарг на працівників міліції.

Про притулки для жертв насильства в сім’ї
2002 року набрав чинності закон про попередження насильства в сім’ї, але він є недосконалим і неефективним у боротьбі з побутовим насильством. Цим документом передбачається концепція «віктимної поведінки» (вона визначається в цьому контексті як «поведінка жертви, що викликає побутове насильство»). Цю концепцію використовували як підставу для звинувачення жінок у провокуванні насильства щодо них, вона сприяла безкарності, допомагаючи винуватцям злочину уникати судового переслідування. Торік до Верховної Ради було подано законопроект про внесення поправок до цього закону, але він і досі не ухвалений. З проекту вилучено концепцію «віктимної поведінки», однак його положення недостатньо зорієнтовані на те, аби забезпечити тимчасове альтернативне житло (притулки) для жертв побутового насильства.
* * *
Зберігається упереджене ставлення до циган. Вони зазнають дискримінації практично в усіх сферах життя: під час отримання особистих документів, доступу до освіти, житла, охорони здоров’я, зайнятості й соціальних послуг. У них найгірші, порівняно з іншими, умови життя. Управління з прав людини Ради Європи рекомендувало Україні розробити програми соціальної інтеграції ромів за рахунок підтримки малого підприємництва, доступу до освіти та інфраструктури.
Кримські татари недостатньо представлені на державній службі в Автономній Республіці Крим. Більшість їх вилучена з процесу приватизації землі (ділянки отримала лише обмежена кількість представників цього народу).
* * *
В Україні, як і раніше, відсутня зрозуміла політика в сфері міграції та єдина ефективна міграційна служба. В багатьох центрах умови утримування мігрантів не відповідають загальноприйнятим вимогам (звичним явищем є відмова на доступ до адвоката, повідомлення родичам чи близьким, що особа перебуває під вартою, отримання інформації про власні права, відсутність вичерпних і справедливих процедур визначення статусу біженця).
* * *
Мжконфесійні суперечності в доповіді Управління верховного комісара з прав людини трохи несподівано представлено як результат боротьби за контроль над державним розподілом конфіскованої раніше церковної власності.
* * *
Нинішні закони про асоціації, ухвалені переважно на початку 90-х років минулого сторіччя, не відповідають сучасним потребам громадянського суспільства. Головними проблемами є труднощі під час реєстрації асоціацій та отриманні некомерційного статусу і відповідних податкових пільг.
* * *
У матеріалах, підготовлених Українською Гельсінською спілкою, йдеться про те, що секретаріат омбудсмана не має спільного реєстру всіх скарг, які до нього надходять, не забезпечує ефективний контроль за їхнім розглядом.
Більшість петицій, адресованих Уповноваженій з прав людини, автоматично пересилають тим, проти кого вони подані.

Ніна КЛИМКОВСЬКА
також у паперовій версії читайте:
  • ЗАПИТУВАЛИ — ВІДПОВІДАЄМО
  • У КРИМСЬКИХ СЕЛАХ НЕМАЄ АПТЕК, КРАМНИЦЬ, ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ

назад »»»


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».