Головна
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
Головні новини
За пенсіями до ПФ звернулося 64 тис.переселенців У зв’язку з переїздом через воєнні дії на ... (12 Жов 2014)
Добра воля Не­що­дав­но бу­ли ... (12 Жов 2014)
Як Москва сама себе висікла 7 сеп­ня уряд Ро­сії на ... (12 Жов 2014)
Турецький Кіссінджер іде вгору Ре­джеп Та­йп Е­до­ган ... (12 Жов 2014)
Союз держав-ізгоїв У Мос­кві дня­ми ... (12 Жов 2014)
Активізація дипломатичних маневрів навколо Ураїни Чергове загострення військово-політичного ... (12 Жов 2014)
План Путіна Пе­зи­дент о­сії ... (12 Жов 2014)
Штайнмаєр вважає Порошенка й Путіна відповідальними за ... Міністр закордонних справ Німеччини ... (12 Жов 2014)
УКРАЇНА – НАТО Учо­ра в Уель­сі ... (12 Жов 2014)
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА НАУКА
МАЙБУТНЄ «КЛІПЕРА» — В ТУМАНІ
У тій частині російської експозиції на 47-му міжнародному аерокосмічному салоні «Ле Бурже-2007», де свої розробки демонстрували підприємства й організації космічної галузі, я побачив модель «Кліпера» — майбутнього пілотованого космічного корабля багаторазового використання. Його сконструювали фахівці ракетно-космічної корпорації «Енергія» імені С. Корольова в співпраці з авіабудівною компанією «Сухой».

Обриси цього «Кліпера» були мені знайомі ще з позаторішньої міжнародної виставки МАКС-2005 (Московський авіаційно-космічний салон) в місті Жуковському. Тільки тоді його російські творці продемонстрували повномасштабний макет космічного корабля, який можна було не лише оглянути іззовні, але й потрапити всередину. А тепер — на «Ле Бурже-2007» — вони обмежилися тільки невеликою моделлю «Кліпера». Це, як нам здається, є відображенням того, що нині в Росії для згаданого проекту настали не найкращі часи.

Держбюджетні гальма
Відбувається таке, певніше за все, не тому що в «Кліпері» розчарувалися, а через те, що цей проект досі не отримує в Росії держбюджетного фінансування, необхідного для такої масштабної програми.
Якби асигнування з держбюджету РФ надійшли і все інше також було б як потрібно, то, вважають фахівці РКК «Енергія», перший політ першого «Кліпера» міг би відбутися приблизно за п’ять років.
«Кліпер» буде в сім разів легший за свого радянського попередника — корабля багаторазового використання «Буран» (для виведення останнього в космос призначалася могутня ракета-носій «Енергія» — свого часу цю програму після єдиного безпілотного космічного польоту «Бурана» закрили.— Авт.), проте буде здатний взяти на борт шість членів екіпажу й 700 кілограмів вантажів та перебувати в космосі близько десяти діб (не лише на навколоземних орбітах — для доставки космонавтів та спорядження на Міжнародну космічну станцію, а й у майбутньому літати на Місяць та повертатися звідти на Землю).
Як підрахували в РКК «Енергія», для створення флотилії з п’яти «Кліперів» потрібна сума, еквівалентна двом мільярдам доларів США. Таких коштів (поки що?) у бюджеті Російської Федерації на цей космічний корабель не знаходиться...

Вакансія ракетного «коня»
А тим часом фахівці в ракетно-космічній галузі (не тільки російські, а й українські) розмірковують над тим, які ж із ракет-носіїв зможуть бути найкращими «конями» для виведення «Кліперів» у космос.
...Біля отієї моделі «Кліпера», що експонувалася у червні 2007-го на російському виставковому стенді під час міжнародного аерокосмічного салону в Ле Бурже, автор цих рядків розмовляв з Володимиром Данєєвим, який в РКК «Енергія» імені С. Корольова очолює один з відділів у тій дирекції, яка опікується питаннями програми Міжнародної космічної станції (МКС) та проектом «Кліпер». У цій розмові серед можливих варіантів майбутнього вибору носія для виведення пілотованих «Кліперів» у космос були названі три різні типи ракет. Це, зокрема, модернізований російський «Союз» (РКК «Енергія»), або модернізований український «Зеніт» (ДБК «Південне» разом з ВО «Південний машинобудівний завод»), або російська ракета важкого класу «Протон» (Центр імені Хрунічева).
На моє запитання про те, яка з ракет є найвигіднішим носієм для використання в програмі з «Кліпером», Володимир Данєєв вирішив за краще дипломатично ухилитися від конкретної відповіді. І таку його обережність можна зрозуміти: російський фахівець ракетно-космічної галузі давав інтерв’ю українському журналістові.
Але тут від себе зауважу, що протягом останніх років від фахівців доводилося почути, що з технічного та економічного погляду у «Зенітів» є певні переваги. Хоча вірогідним може бути й те, що у виборі ракети для «Кліпера» найвагомішими аргументами стануть не так техніко-економічні, як політичні фактори.
Поки ж майбутнє «Кліпера» — в тумані (через згадане вже неналежне фінансування проекту з державного бюджету Росії). Чи настануть кращі часи для створення цих перспективних багаторазових кораблів?

Вадим ФЕЛЬДМАН
також у паперовій версії читайте:
  • ЧИ ПОТРІБНЕ ВИПРАВДАННЯ ГЕГЕЛЬЯНСТВУ?
  • «ІСТОРІЯ» — СИНОНІМ «ЗНАННЯ»

назад »»»


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».