Головна
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
Головні новини
За пенсіями до ПФ звернулося 64 тис.переселенців У зв’язку з переїздом через воєнні дії на ... (12 Жов 2014)
Добра воля Не­що­дав­но бу­ли ... (12 Жов 2014)
Як Москва сама себе висікла 7 сеп­ня уряд Ро­сії на ... (12 Жов 2014)
Турецький Кіссінджер іде вгору Ре­джеп Та­йп Е­до­ган ... (12 Жов 2014)
Союз держав-ізгоїв У Мос­кві дня­ми ... (12 Жов 2014)
Активізація дипломатичних маневрів навколо Ураїни Чергове загострення військово-політичного ... (12 Жов 2014)
План Путіна Пе­зи­дент о­сії ... (12 Жов 2014)
Штайнмаєр вважає Порошенка й Путіна відповідальними за ... Міністр закордонних справ Німеччини ... (12 Жов 2014)
УКРАЇНА – НАТО Учо­ра в Уель­сі ... (12 Жов 2014)
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЕКОНОМІКА
Б’Є ФОНТАНОМ МІНЕРАЛКА

Обсяги споживання мінеральної води в Україні швидко зростають. У 1999 році в середньому на кожного громадянина припадало по 8–12 літрів кришталевого напою, торік — 36 літрів. Звісно, ці показники далекі від середньоєвропейських, які сягають 200 літрів, але завдяки зростанню добробуту та культури харчування мінеральна вода стала повсякденним продуктом в раціоні наших співвітчизників.

У цьому році експерти прогнозують збільшення споживання цієї води щонайменше на 15 відсотків. На кожного жителя України припадатиме по 40 літрів «мінералки» на рік. За словами генерального директора «IDS Group» Миколи Кмітя, компанія є провідним виробником продукту в нашій країні, найближчий конкурент — компанія «Coca-Cola» значно відстає за обсягами випуску.
Торік обсяги продажу бутильованої води на українському ринку зросли на 17 відсотків, сягнувши 1 440 млн літрів, у грошах це — 2 175 млн грн. Зважаючи на те, що український ринок безалкогольних напоїв зріс на 12 відсотків, експерти дійшли висновку — нині розфасована мінеральна вода відвойовує частку ринку в солодких і фруктових напоїв. За висновками фахівців, за кілька років на безалкогольному ринку домінуватимуть мінеральні і столові води та натуральні соки. Нині серед усіх напоїв майже 40 відсотків припадає на мінеральні води, 44 — на солодкі газовані напої і 20 відсотків — це соки.
Споживання газованих вод зростає переважно за рахунок збільшення частоти споживання, виробництво та продаж негазованої води зростає завдяки збільшенню покриття на ринку та обсягів, які використовуються для приготування їжі і напоїв замість води з водогонів. Серед основних факторів вибору марки та цінового сегмента експерти зазначають смак, високу якість та лікувальні властивості, тоді як ціна посідає лише четверте місце. Це свідчить про те, що на якісний продукт є сталий попит.
Відомо також, що найбільше мінеральної води споживають у Києві, Дніпропетровську, Запоріжжі, Харкові, Донецьку, Одесі та Львові. На Сході та Півдні держави попит на бутильовану воду стабільно високий. Це пояснюють тим, що в літню спеку через брак якісного централізованого водопостачання бутилі та пляшки в багатьох південно-східних містах і селищах — єдине джерело якісної питної води. Частка негазованих упакованих вод зростає в середньому на три відсотки щороку. У сегменті газованої води поступово знижується частка терапевтично-лікувальної води, однак й досі їй належить 40 відсотків.
Протягом кількох останніх років на ринку спостерігається збільшення середньої ціни за літр, зростання ролі гіпер- та супермаркетів, суттєве збільшення медіа-інвестицій в просування нових брендів, а також подальша консолідація ринку, укрупнення корпорацій та холдингів. Три провідні компанії — «IDS Group», «Coca-Cola» та «Ерлан» — разом виробляють майже 40 відсотків продукції. Десять провідних компаній виробляють понад 70 відсотків мінеральної та питної води. Загалом в Україні є майже 200 компаній та підприємств, котрі спеціалізуються на виробництві мінеральної та столових вод. Експерти вважають, що після вступу України до СОТ більшість дрібних виробників будуть змушені йти «під крило» провідних компаній або збанкрутують в конкурентній боротьбі із світовими брендами. Хоча в сегменті найдешевших мінеральних вод, котрі виробляються місцевими підприємствами, суттєвих змін ринок може не зазнати, адже споживачі, які звикли купувати дволітрову пластикову пляшку «мінералки» за дві гривні, ніколи не перейдуть в преміум-сегмент, де півлітра в скляній пляшці коштує п’ять гривень. Торік літр бутильованої води в середньому подорожчав на 10 відсотків, але три основні цінові категорії практично не зазнали змін. Лише вода преміум-класу зростає в ціні, адже для її споживачів вартість практично не має суттєвого значення.
Майже половина газованої води продається за ціною близько двох гривень за півтора літра. По двадцять відсотків збуту мають цінові сегменти 2,5 та п’ять гривень за півтора літра. У Європі середня ціна за таку ємність мінеральної води становить один євро. Майже 45 відсотків ринку газованих вод представлені дешевими брендами. Однак такі високі цінові сегменти, як «sub-Premium» та «premium» зростають найбільшими темпами. За висновками експертів, це зумовлене діяльністю двох компаній — «IDS Group» та «Coca-Cola».
Динамічно розвиваються також мережі HOD ( Home&Office delivery) — ринок доставки води додому та в офіс у тарі ємністю 5 галонів, це майже 19 літрів. У 2005 році на ньому компанії-постачальники реалізували 124 млн літрів, торік — 147, цього року прогнозують збут на рівні 173 млн літрів. В Україні головним ринком збуту є міста з населенням понад мільйон осіб, а незаперечний лідер серед них — Київ. Деякі компанії працюють тільки із столичними офісами, укладаючи річні контракти на поставки спеціальних кулерів та бутильованої води. Упродовж кількох років у цьому сегменті працюють п’ять провідних компаній — «Нова», «Живой источник», «Еталон», «Eden», «Clear water», щорічне зростання обсягів реалізації — у межах 19–20 відсотків.
Дослідження засвідчили, що зростання доходів збільшує споживання питної води. Тому зменшення доходів може уповільнити розвиток ринку, а виробники переорієнтуються на експорт.
Незважаючи на те, що частка сучасних мереж збуту — супермаркетів класу «Modern Trade» зросла на три відсотки, половина реалізації вод здійснюється через традиційні торговельні мережі.
За даними дослідницького підрозділу «AC Nielsen Ukraine», частка «IDS Group» на ринку мінеральної води торік становила понад 20 відсотків за обсягами продажу і чверть у грошовому вимирі. На рекламу ця компанія витратила майже половину бюджету всього ринку. Також динамічно розвивалися і збільшували свою частку «Coca-Cola», котра має 12,5 відсотка, натомість Царичанський завод та «Росинка» втратили частку ринку газованої мінералки на кілька відсотків.
Витрати на просування та рекламу продуктів компанії торік збільшили на 43 відсотки. Загалом в рекламні продукти виробники інвестували понад 10 млн доларів.
Мінеральна вода вже кілька років поспіль є важливим експортним продуктом. Обсяги поставок «IDS Group» за кордон сягнули майже 10 млн літрів. Основна частка припадає на Росію — це шість мільйонів літрів, решту експортують до Білорусі, Польщі, Прибалтики, Молдови та Німеччини. Українські мінеральні води спроможні опановувати значні частки закордонних ринків. Тож незабаром Україна з її унікальними природними мінеральними та столовими водами на зразок Трускавецької, Миргородської, Моршинської може стати одним із провідних експортерів на світовому ринку.

Роман ПІДВИСОЦЬКИЙ
також у паперовій версії читайте:
  • МОНОПОЛІСТИ ДИКТУЮТЬ УМОВИ
  • ВЛАДА МОЖЕ ПЕРЕШКОДИТИ ЗЛИТТЮ «ГАЗМЕТАЛУ» ТА ІСД

назад »»»


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».