Головна
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
Головні новини
За пенсіями до ПФ звернулося 64 тис.переселенців У зв’язку з переїздом через воєнні дії на ... (12 Жов 2014)
Добра воля Не­що­дав­но бу­ли ... (12 Жов 2014)
Як Москва сама себе висікла 7 сеп­ня уряд Ро­сії на ... (12 Жов 2014)
Турецький Кіссінджер іде вгору Ре­джеп Та­йп Е­до­ган ... (12 Жов 2014)
Союз держав-ізгоїв У Мос­кві дня­ми ... (12 Жов 2014)
Активізація дипломатичних маневрів навколо Ураїни Чергове загострення військово-політичного ... (12 Жов 2014)
План Путіна Пе­зи­дент о­сії ... (12 Жов 2014)
Штайнмаєр вважає Порошенка й Путіна відповідальними за ... Міністр закордонних справ Німеччини ... (12 Жов 2014)
УКРАЇНА – НАТО Учо­ра в Уель­сі ... (12 Жов 2014)
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА СУСПІЛЬСТВО
БЮДЖЕТ: ПЕРШИЙ РАУНД
Учора Верховна Рада ухвалила проект бюджету у першому читанні. До бюджетного процесу традиційно прикута величезна увага усіх без винятку політичних сил нашої держави. Але якщо врахувати, що нині саме із долею головного фінансового документа дехто пов'язує певні надії на дострокові парламентські вибори, бюджетні баталії виглядають особливо.

Відтак, можливо, саме цим можна пояснити, що коли два тижні тому так звана антикризова коаліція ухвалила рішення перенести розгляд бюджету в першому читанні з 20 на 31 жовтня, опозиціонери на чолі з Юлією Тимошенко виступили з критикою такого рішення. Тепер же, коли бюджет нарешті дійшов до сесійної зали, та ж таки опозиція виступила за перенесення його розгляду на 2 листопада. Причина — депутати не встигли ознайомитися з усіма запропонованими новаціями.
Послідовники Юлії Тимошенко налаштовані проти фінансової конституції-2007 категорично. Тим паче, що сама Юлія Володимирівна вивчила доопрацьований проект досконало. Вона навіть вимагала, щоб парламент надав їй можливість оголосити десятихвилинний спіч від імені опозиції, присвячений бюджету. Та їй відмовили. Хоча свої 10 хвилин пані Тимошенко таки отримала — за рахунок часу, що відводився на виступи керівникам профільних комітетів, очолюваних двома «бютівцями».
Утім, якщо вірити представникам Партії регіонів, то ситуація з державним кошторисом не така й безнадійна. Голова бюджетного комітету «регіонал» Володимир Макеєнко намагався заспокоїти ті верстви населення, котрі стурбовані можливими зменшеннями соціальної складової бюджету-2007. Зокрема, за його словами, наступного року передбачається не скорочення соціальних виплат, а їхнє зростання на вісім відсотків. Хоча навіть Макеєнко фактично визнав, що це стало можливим не завдяки урядовим зусиллям, а лише після парламентського доопрацювання того бестселера, що було подане відомством Миколи Азарова.
Так, депутати прибрали суперечливу статтю 116. Нагадаємо, там йшлося про обмеження розміру пенсій для працюючих пенсіонерів. А у статті 110, котру депутати теж вилучили, передбачалося робити перерахунок пенсій у разі збільшення зарплат. Не дали парламентарі урізати й максимальний термін перебування на лікарняному. Статтю 140, якою пропонувалось обмежити його 30 днями, спіткала та сама участь, що й попередні статті.
Зрозуміло, що самих лише цих прикладів замало для того, аби заявляти про соціальне спрямування головного фінансового документа-2007. Юлія Тимошенко слушно зауважила, що мінімальну зарплату й пенсію уряд фактично «заморожує». Упродовж півроку мінімальна платня взагалі лишається сталою, а потім підвищення пропонується вкрай незначне. Ще одна потенційна загроза — по відношенню до нинішнього року на 5,3 мільярда зменшено видатки на Пенсійний фонд.
Про підвищення комунальних тарифів навіть згадувати зайвий раз не доводиться. Опозиція застерігає: дотацій для бодай якоїсь державної підтримки найбіднішим передбачено явно недостатньо. Те саме стосується фактичного «заморожування» прожиткових мінімумів.
Щодо дохідної частини бюджету, то й тут ситуація непроста. Скажімо, голова Рахункової палати Валентин Симоненко назвав кошторис надзвичайним. А згадуваний Володимир Макеєнко навіть визнав, що очолюваний ним комітет запропонував Кабміну не включати в бюджет зміни до податкового законодавства, як це в Україні робиться з року в рік.
Бюджетний комітет пропонує розробити окремий проект, що стосується податкового законодавства, лише після його ухвалення голосувати бюджет загалом. Щоправда, не надто зрозуміло, як це можна зробити. Адже бюджет учора був розглянутий і ухвалений у першому читанні, а жодні податкові новації окремо ще навіть не подавалися. Більше того, депутати зауважують: ціла низка пропозицій, що містяться в бюджеті, прямо стосуються податкових новацій. Скажімо, у питанні діяльності банків або щодо оподаткування операцій для сільгоспвиробників.
Не зрозуміло також, що буде зі спеціальними економічними зонами (СЕЗ). Їхню діяльність уряд, як і прогнозувалося, пропонує поновити. Опозиція небезпідставно називає цей процес економічним лобізмом для урядових «любимчиків». А бюджетний комітет, нібито намагаючись догодити нашим і вашим, рекомендував Кабміну водночас із поданням бюджету до другого читання надати пропозиції щодо врегулювання діяльності СЕЗів. Зокрема, розробити механізм залучення ефективних інвестиційних проектів. Виходить, що попередню багаторічну діяльність спеціальних економічних зон (до того, як їх було ліквідовано у березні 2005 р.) представники коаліції таки визнають неефективною.
Загалом бюджетний комітет пропонує збільшити дохідну частину бюджету на 741 мільйон гривень. Основна маса «приросту» коштів стосується митних зборів (збільшення на 523 мільйони) і збільшення акцизів (на 170 мільйонів).
Щодо приватизації, то навіть бюджетний комітет визнає: там є чимало проблем. Володимир Макеєнко від імені комітету пропонує усі надходження від приватизації стовідсотково спрямовувати до загального фонду (вочевидь, демонструючи, що «дерибану» не буде). Але навіть він каже, що запропоновані урядом десятимільярдні надходження — найризикованіша стаття бюджету. Відтак комітет пропонує доручити Кабміну переглянути перелік підприємств, що приватизовуватимуться наступного року. Зокрема, доповнити перелік великими та середніми підприємствами, привабливими для інвесторів. Кабмін спільно з Фондом держмайна нарешті повинен буде подати до Верховної Ради програму приватизації на 2007–2009 роки. Нагадаємо, що подібний документ у державі відсутній з 2002 року.
Узагалі Мінфін і бюджетний комітет, як структури, очолювані представниками однієї «регіональної» партії, непогано розіграли таку собі «демократичну» парламентську партійку. Перший віце-прем'єр, він же міністр фінансів Микола Азаров навіть обурився тим, що парламентарі нібито перебирають на себе не властиві їм повноваження виконавчої влади. Миколу Яновича буцімто обурило, що його відомство відтепер має щомісяця інформувати бюджетний комітет про факти заміщення джерел покриття бюджетного дефіциту. (До речі, це — ще одне свідчення, що запропоновані приватизаційні надходження мало реальні). А також ідея пана Макеєнка зобов'язати інформувати Верховну Раду про ситуацію з державним боргом.
Утім, хай там як, але перше читання для бюджету стало перегорнутою сторінкою. До своїх багнетів коаліція долучила вісім «бютівських» і 18 «нашоукраїнських» голосів. Якщо серед «бютівців», котрі підтримали бюджет, переважно давні перебіжчики, то «нашоукраїнці» у такий спосіб знову поділилися на прихильників і опонентів політики Віктора Януковича. Що буде далі, дізнаємося невдовзі.

Ярослав ГАЛАТА
також у паперовій версії читайте:
  • МОРОЗ ПРОСИТЬ ДОБИРАТИ СЛІВ
  • НУ ЩО, «НУ»?
  • ЦУШКО ЗВЕРНУВСЯ ДО ПРАВООХОРОНЦІВ

назад »»»


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».