Головна
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
Головні новини
За пенсіями до ПФ звернулося 64 тис.переселенців У зв’язку з переїздом через воєнні дії на ... (12 Жов 2014)
Добра воля Не­що­дав­но бу­ли ... (12 Жов 2014)
Як Москва сама себе висікла 7 сеп­ня уряд Ро­сії на ... (12 Жов 2014)
Турецький Кіссінджер іде вгору Ре­джеп Та­йп Е­до­ган ... (12 Жов 2014)
Союз держав-ізгоїв У Мос­кві дня­ми ... (12 Жов 2014)
Активізація дипломатичних маневрів навколо Ураїни Чергове загострення військово-політичного ... (12 Жов 2014)
План Путіна Пе­зи­дент о­сії ... (12 Жов 2014)
Штайнмаєр вважає Порошенка й Путіна відповідальними за ... Міністр закордонних справ Німеччини ... (12 Жов 2014)
УКРАЇНА – НАТО Учо­ра в Уель­сі ... (12 Жов 2014)
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА
ЯКИМ ШЛЯХОМ ПІДЕ РЕФОРМУВАННЯ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ?
Як відомо, 15 грудня 2005 року Кабінет Міністрів України схвалив Стратегію розвитку пенсійної системи України, яка нібито мала на меті призначення пенсій залежно від страхового стажу та сплачених внесків, аби посилити диференціацію пенсій, обмеження надвисоких пенсій. Віце-прем'єр з гуманітарних питань В'ячеслав Кириленко тоді сказав, що він умовить депутатів внести з цією метою зміни майже до 20 законів (по 19 із яких призначають пенсії «білим пенсіонерам»— Л. Р.). Стратегію тоді коментували й інші фахівці, але деякі її положення залишалися в «тіні». Нещодавно на черговій «гарячій лінії» про зміни, які чекають на пенсіонерів, розповів заступник голови Пенсійного фонду України Олексій Зарудний. За його словами, реалізація Стратегії сприятиме зменшенню розриву розмірів пенсій чоловіків і жінок, сплати страхових внесків понад норму (20 років для жінок і 25 — для чоловіків), а також легалізації заробітної плати та зайнятості.

Передбачається вдосконалити механізм індексації пенсій та їх підвищення відповідно до зростання середньої зарплати, запроваджуватиметься другий пенсійний рівень. Нас чекає також непопулярний захід — поступове збільшення пенсійного віку.
Протягом 2006–2009 років планується розробити і прийняти нормативно-правові акти щодо сплати єдиного соціального внеску. Серед іншого — вдосконалення порядку обчислення розмірів пенсій відповідно до тривалості стажу та сплачених внесків, поетапне підвищення вартості одного року страхового стажу під час обчислення пенсії.
У 2010–2016 роках планується завершити перехід до сплати єдиного соціального податку на паритетних засадах страхувальниками та застрахованими особами. Виплата пенсій, що призначаються за пільговими умовами або за вислугу років, буде переведена із солідарної системи до НПФ.
Усі ці заходи, на думку Олексія Зарудного, дадуть змогу поліпшити пенсійне забезпечення, подбати про подальший розвиток недержавного пенсійного страхування.
До речі, торік органи ПФУ зробили 23 перерахунки пенсій. Цього року передбачається зробити 14 через підвищення пенсій деяким категоріям пенсіонерів. А мінімальна трудова пенсія становить 350 грн.
На цьому можна було б поставити крапку, коли б не низка моментів Стратегії, які налаштовують на роздуми.
Учені науково-дослідного Інституту праці та зайнятості населення, проаналізувавши Стратегію розвитку пенсійної системи, звернули увагу на деякі слабкі її сторони, а також на окремі положення, котрі не витримують жодної критики.
У Стратегії передбачається з 2008 р. упровадження накопичувальної системи пенсійного страхування. Загальна сума інвестиційного ресурсу з 2008 до 2010 рр. становитиме 46 млрд грн, що адекватно загальному дефіциту ПФ з 2006 до 2009 рр. Інвестиційний ресурс накопичувальної системи вчені пропонують вкладати в розвиток економіки, а адекватну суму коштів державного бюджету, яка мала б спрямовуватись на розвиток економіки, скеровувати на погашення безвідсоткового кредиту Нацбанку. Кошти ж, передбачені в Державному бюджеті на 2006 рік для погашення дефіциту Пенсійного фонду (який виник унаслідок ручного управління пенсійними справами, починаючи з другої половини 2004 р.), спрямувати на господарські цілі. Виходячи з цього, накопичувальну систему можна було б упровадити не з 2008 чи навіть 2009 р., а з 2007-го, як це передбачалось раніше. При цьому інвестиційний ресурс накопичувальної системи становив би понад 8 млрд грн.
Науковців схвилювала і така позиція, яка поширена серед фахівців, що відповідають за запровадження другого пенсійного рівня. Оскільки, згідно із базовим пенсійним законом, внески до накопичувального фонду становлять 7% заробітної плати працюючих, то працівникам, які беруть участь у цій системі (жінки — до 45 років, чоловіки — до 50), слід підвищити зарплату саме на ці 7%. А іншим — ні. Це, на думку вчених, неправильно. Бо ті, кому не підвищили зарплату (в бюджетній сфері), звільнятимуться. Інші, які займуть їхні місця, мали б брати участь у накопичувальній системі, але вони ж займуть посади з непідвищеною зарплатою. Отже, не зможуть брати участі в накопичувальній системі. Інакше кажучи, від них не надходитимуть внески до другого пенсійного рівня, а до першого — менше очікуваних. Виходячи з цього, зарплату на 7% треба підвищувати всім працюючим.
Стратегією розвитку пенсійної системи передбачено «впорядкування (читай: зменшення) пенсій працюючим пенсіонерам з урахуванням доходів від зайнятості». Ідейка, що й говорити,— не нова, неодноразово «зарубана» різними складами Верховної Ради, але приваблива для чиновників: чому б не заощадити на старих? Однак учені наголошують: такий захід суперечить ст. 22 Конституції України, в якій сказано, що «при ухваленні нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод». І ще одне. Поки пенсіонер працює, він забезпечує себе. А інакше він стане в чергу за соціальною допомогою. У нас 1,5 млн працюючих пенсіонерів. І працюють вони задля того, щоб вижити, враховуючи низькі пенсії та інші соціальні гарантії. До речі, аби впровадити цей захід (урізати пенсії працюючим пенсіонерам), слід внести зміни майже до 20 законодавчих актів. Чи не розумніше і плодотворніше внести ці зміни щодо того, аби нарахування пенсій привести до єдиного знаменника — зарплати і страхового стажу й обмежити пенсії високопосадовцям і депутатам? Мабуть, саме це мав на увазі В'ячеслав Кириленко, обіцяючи умовити депутатів внести зміни майже до 20 законів?
також у паперовій версії читайте:
  • ЗБЛИЖЕННЯ ІНТЕРЕСІВ ПАРТНЕРІВ
  • У ТІМ'Я БИТА КОПІЙКА
  • УДОСКОНАЛИТИ МЕХАНІЗМ ДОПОМОГИ

назад »»»


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».