Шановні читачі! 15 червня 2018 року газеті "Демократична Україна"
(до жовтня 1991р. - "Радянська Україна") виповнилося 100 років!
17 березня 2015 року відбулися дострокові вибори до кнесету Ізраїлю. Така практика є звичною для ізраїльської політичної культури, де від 1948 року не було жодного уряду, який відбув би повний термін перебування при владі. Нагадаємо, що нинішні позачергові вибори мали пройти внаслідок розпаду 2 грудня 2014 року правлячої «широкої» коаліції.
Того дня прем’єр-міністр Беньямін Нетаньяху відправив у відставку міністра фінансів Яіра Лапіда та міністра юстиції Ціпі Лівні. Приводом для цього рішення став їхній протест проти урядового законопроекту, поданого партіями «Лікуд» і «Наш дім Ізраїль». Закон називався «Про національний характер Держави Ізраїль» та передбачав позбавлення арабської мови статусу державної.
Опоненти закону вважають, що тим самим підриваються демократичні засади ізраїльського суспільства. Прихильники з числа правих ізраїльських політиків переконані, що скасування державного статусу арабської мови має посилити ізраїльську ідентичність та стати кроком до створення незалежної Палестини. Розсудити цю суперечку мали громадяни Ізраїлю.
Отже, громадянам Ізраїлю довелося робити вибір між 26 виборчими списками партій і партійних блоків. Нинішня виборча кампанія увійшла до політичної історії Ізраїлю як найбрудніша. Здавалося, що політики не стільки критикують програми один одного, скільки порпаються в компрометуючих матеріалах.
Мінські домовленості потроху діють. Бойові дії на Донбасі хоч і не припинились, але суттєво зменшили інтенсивність. Однак те, що відбувається на Донбасі, можна порівняти зі злоякісною пухлиною: якщо її не знищити, то вона метастазуватиме по всьому організму, країна буде розділена і стане васалом Росії.
Де Путін зупиниться? Там, де його зупинять. Після провалу в Криму Україна почала захищатись, і стала очевидною стратегічна помилка Путіна: Захід проявив характер, чого з ним давно не бувало. Залишаючись у тіні, Вашингтон уважно стежить за розвитком подій і не дає окремим європейським мародерам занадто відхилятися від заданого курсу.
Найбільшим викликом для України є прагнення Кремля зробити нас державою, яка не відбулась. Тому не тільки військовий опір є запорукою успіху, а передовсім — будівництво підвалин інституції правової держави і процедур, які дозволять стати Україні демократичним членом родини європейських народів.
Більшість політиків Європи і США розуміють: хоча бої йдуть у Південно-Східній Україні, на кону стоїть майбутнє всієї Європи. І не випадково у Мінську Путін зламав ручку. Реально на всіх переговорах про Україну йдеться не про технічні деталі розмежування військ тощо. Вирішується стратегічне питання: чи рішення щодо майбутнього України ухвалюватимуть у Києві, а не в Москві. Росія поблажливо ставилася до всіх попередніх українських урядів і не задіювала армії. Проте Революція гідності врешті серйозно поставилася до суверенітету і незалежності України. А ось із цим Росія погодитися не змогла.
5 березня Гагік Гарукян, один із найбагатших вірменських олігархів та засновник і лідер «Квітучої Вірменії» — найбільшої партії, яка не входила до складу правлячої коаліції, оголосив про завершення політичної діяльності. Раніше він відмовився від участі в організації масової демонстрації, яку «Квітуча Вірменія» як частина істеблішменту, разом з опозиційними угрупованнями, планувала на кінець лютого з наміром приходу до влади.
Відставка Гарукяна стала результатом шантажу з боку влади — оголошено, що Гарукян має багатомільярдний борг зі сплати податків, а також загрози позбавлення його депутатського мандата. Слідом за Гарукяном «Квітучу Вірменію» залишило багато членів партії, включно з депутатами.
У короткій перспективі розвал «Квітучої Вірменії» зміцнить правлячий владний табір, а особливо президента Сержа Саргсяна. Але в довшій перспективі — до парламентських виборів у 2017 році і президентських у 2018-му — може спричинити до послаблення легітимності влади і загрожувати суспільно-політичній стабільності.
Політичну нейтралізацію «Квітучої Вірменії» можна розглядати як успіх влади, яка ліквідувала потенційно небезпечний сценарій антиурядового союзу частини істеблішменту з опозицією. На відміну від решти опозиційних партій, «Квітуча Вірменія» володіла значними ресурсами, які могла використати для мобілізації суспільства і частини еліти проти владного табору.
Російські слідчі органи оголосили про арешт підозрюваних в організації вбивства Бориса Нємцова. Несподівано ними виявилися чеченці. Затримання виконавців убивства поставило більше запитань, ніж дало відповідей.
Європейський парламент зажадав проведення незалежного міжнародного розслідування вбивства Бориса Нємцова, але цього не передбачає російське законодавство. Навпаки, такі вимоги гіпотетично можуть прискорити процес виходу Росії з режиму дотримання правових норм Ради Європи і відмови від конституційного принципу верховенства міжнародного права над російським національним правом.
Поки що слідчий комітет Російської Федерації розробляє версію відсутності замовників та представляє вбивство як індивідуальну ініціативу злочинців, котрі діяли з мотивів помсти нібито за «антиісламську позицію» Бориса Нємцова. Ця версія має відволікти увагу від альтернативних версій: замовлення вбивства кимось у Кремлі або Рамзаном Кадировим. У цьому разі виринають роздуми про напруженість у відносинах між силовими відомствами Росії та Кадировим, який із початком війни в Україні позиціонує себе як гвардієць Путіна, якому все дозволено. Однак визнання цього факту Кремлем може перекреслити всі «досягнення» замирення Чечні та поставить Росію і Чечню на межу відновлення війни.
16 березня 2015 року в Берліні відбулися переговори бундесканцлера Ангели Меркель і Президента України Петра Порошенка. На порядку денному були актуальні проблеми двосторонніх відносин і міжнародного становища. Німеччина докладає зусиль, аби послідовно виконувалися положення Мінських угод щодо замирення на Донбасі.
Це не дивує, адже лише останніми днями Меркель неодноразово висловлювала жаль з приводу того, що нестабільна ситуація у світі є головною перешкодою для активізації розвитку німецької економіки та економіки Європейського Союзу загалом. Частина переважно східнонімецького бізнесу, орієнтованого на Росію, продовжує наполягати на якомога швидшому скасуванню економічних санкцій, від яких вони зазнають відчутних збитків. Утім, це не завадило Німеччині підтримати продовження режиму санкцій проти путінського режиму з боку Європейського Союзу, принаймні, до 15 вересня поточного року.
Не менш значимими є запевнення німецької сторони, що санкції будуть ще більше розширені в разі зриву російською стороною процесу виконання Мінських угод. Реагуючи на це, Кремль зробив пропагандистський хід у вигляді звернення керівництва так званих ДНР і ЛНР до Ангели Меркель з приводу тиску на Київ з метою виконання всіх положень Мінських угод. Пропонується порушити питання фінансової допомоги Україні залежно від виконання конкретних пунктів домовленостей.
Росія 11 березня 2015 року офіційно вийшла з режиму дотримання положень Договору про звичайні види збройних сил у Європі. Цей договір був підписаний у листопаді 1990 року країнами Організації Варшавського договору і країнами Північноатлантичного договору з метою обмеження розміщення звичайних озброєнь уздовж лінії зіткнення двох військових блоків, ліквідації нерівності потенціалів збройних сил та мінімізації ризиків раптового нападу.
Ще 2011 року Росія заявила, що положення договору не виконуватиме і наразі де-юре припинила участь у ньому. Насамперед, це означає, що процес нагромадження російських військ на кордоні України буде неконтрольований. Формально Україні, як і будь-якій іншій державі — учасниці зазначеного договору російська сторона може тепер офіційно відмовити у праві проведення військової інспекції на місці. Положення про моніторинг військової діяльності досі було одним із серйозних досягнень Договору про звичайні види збройних сил у Європі, яке працювало на зміцнення військово-політичної довіри.
Водночас вихід Росії з режиму дотримання положень зазначеного договору означає, що країни НАТО тепер також не зобов’язані інформувати її про проведення передислокацій власних військ і проведення військових маневрів. Але цей принцип паритетності Росія використала з метою нагнітання напруженості у відносинах з НАТО під приводом його «агресивності».
Нещодавно наш лексикон поповнився новим політологічним образом-поняттям: «чорні лебеді». До 1697 року вважалося, що лебеді можуть бути лише білими. Однак голландська експедиція в Австралію, яку очолював Віль де Вламінк, виявила популяцію чорних лебедів. У наші дні «чорний лебідь» — це метафора, що означає поодинокі й важкопрогнозовані події, котрі мають певні наслідки.
«Чорні лебеді» — це не лише негативні події, а й непрогнозовані удачі. З точки зору автора цього терміну Нассіма Талеба, всі значимі наукові відкриття, історичні й політичні події, досягнення науки і мистецтва — все це «чорні лебеді». Отже, як приклади, «чорні лебеді» — це і винайдення Інтернету, і Перша світова війна, і розпад Радянського Союзу, й атака 11 вересня 2001 року. Тобто, йдеться про події важкопрогнозовані, але водночас цілком ймовірні.
Тож що уготовив нам рік 2015-й? Які «чорні лебеді» виринули з-за обрію, і яка риба «на блешню» буде впіймана?
Цими днями офіційний Київ передав Брюсселю звернення до Ради Європейського Союзу з проханням розглянути можливість розгортання міжнародної операції з підтримки миру та стабільності. Схоже, що вітчизняна влада покладає на таку місію неабиякі сподівання. Навіть попри те, що коли місяць тому про можливість звернення до ЄС заговорили вперше на засіданні РНБО, така ідея багатьом здалася несподіваною.
Голова фракції Блоку Петра Порошенка Юрій Луценко прогнозує, що миротворці можуть з’явитися на території окупованого Донбасу за півроку. Хоча поки що непросто сказати, як розгортатимуться подальші події з приводу потенційного направлення контингенту в Україну. Схоже, що в Євросоюзі поки ще немає однозначної позиції щодо цього. Навіть попри те, що для направлення саме такого — поліцейського контингенту ЄС — достатньо лише консенсусного рішення Ради Європейського Союзу.
Тут доречно пригадати, що саме Рада ЄС схвалила влітку минулого року направлення в Україну спеціальної консультативної місії Євросоюзу з питань реформ сектора суспільної безпеки. Вона складається з цивільних представників поліції та судової системи, які допомагають нам у розробці стратегії безпеки й швидкої реалізації реформ у цій сфері.
Упродовж останнього тижня в Україні згадують події річної давнини. Саме в ці дні 2014-го відбувався вирішальний етап кримської окупації. Нині російські агресори на чолі зі своїм президентом настільки знахабніли, що вже не криючись розповідають про підготовку та плани окупації, котрі виношувалися торік. В Україні ж тим часом провідною залишається думка про те, що наша держава та її керівництво не були готовими до анексії.
Загалом рік — це цілком достатній термін, щоб осмислити те, що сталося на Півдні України навесні 2014-го й зробити певні висновки. Однак такі висновки поки що намагаються робити, здебільшого, не політики, а громадські діячі та активісти, котрі минулого року змушені були залишити окупований півострів. Політичні ж діячі при згадці про Крим переважно відмовчуються, наголошуючи на тому, що наразі це питання — не на часі. Тут би спершу з Донбасом розібратися.
Звісно, певна логіка в цьому є. Проте, відклавши на майбутнє з’ясування особистої відповідальності окремих політиків, помилки треба аналізувати вже тепер. Принаймні, для того, щоб не множити їх у майбутньому, та ще й з гарантовано прикрим результатом. Тим більше, що роковини подій у Криму так чи інакше спонукатимуть до роздумів та аналізу.
Як уже було сказано, нині помітна тенденція виправдовувати кримську поразку України раптовістю та несподіваністю російської воєнної інтервенції. Деякі автори патетично вигукують: «Ніхто не передбачав, що РФ нападе на Крим, загарбає та анексує його».
Сенсаційні результати для чемпіонату України з футболу — скоріше виняток, ніж правило. Тож втрата очок відразу двома командами з першої четвірки — факт, вартий уваги. Донецький «Олімпік» ненавмисне підклав свиню землякам із «Шахтаря», коли не встояв проти київського «Динамо» якихось два десятки секунд. Та й гра між харківським «Металістом» і донецьким «Шахтарем» не залишила байдужими любителів футболу з усіх куточків країни — інтригуючий сюжет, скандал і несподівана розв’язка на останніх секундах матчу.
Протистояння між Харковом та Донецьком епізодами нагадувало часи найкращого «Металіста» — команди самобутньої та вольової. Підопічні Ігоря Рахаєва з усіх сил билися за результат. Щоправда, «Шахтар» розпочав поєдинок доволі активно.
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.ua».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».