ПРОБЛЕМА

СТАРА НАЧЕ СВІТ, А ДАЄ МАХРОВИЙ ЦВІТ
Спеціально для боротьби з корупцією засновано організацію «Transparency International», яка досліджує рівень цього зла в різних країнах світу, створює та поширює антикорупційні стандарти. У нашій державі діє проект «Сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні».

«Колись «корупція» означала зіпсованість і моральний занепад. Зараз це поняття характеризується як зловживання суспільною владою для отримання особистої вигоди. Закон України «Про боротьбу з корупцією» дає таке визначення: «Під корупцією... розуміється діяльність осіб, уповноважених на виконання функцій держави, спрямована на протиправне використання наданих їм повноважень для одержання матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг»,— нагадує старший науковий співробітник Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України О. Удалова.

І.
Проблема підкупності й продажності владців, чиновництва стара, загальносвітова й універсальна. Ухвалено Декларацію ООН про боротьбу з хабарництвом у міжнародних комерційних операціях. Держави — члени Ради Європи та інші країни підписали Кримінальну конвенцію про боротьбу з корупцією. Чітка й ефективна система боротьби зі здирництвом, що спирається на нормативно-правову базу та однозначну підтримку суспільства, діє у Фінляндії. Цю країну міжнародна неурядова організація боротьби з корупцією «Transparency International» визначає як одну з найменш корумпованих з-поміж 133 держав світу. Україні варто перейняти досвід найближчих сусідів, зокрема Польщі.
Тут 2006 року створено Центральне антикорупційне управління. Кандидатів на службу сюди відбирають за допомогою психологічних тестів, співбесід, перевірок на детекторі брехні. Незважаючи на те, що останнє формально є добровільним, тих, хто відмовиться від нього, не зараховують до ЦАУ. Керівникові управління дозволено також, за потреби, періодично відправляти для перевірки на детекторі брехні будь-якого співробітника служби. Для боротьби з проявами корупції в лавах суддівського корпусу, інших учасників судового процесу зали для проведення засідань у польських судах почали обладнувати відеокамерами та мікрофонами, що дають змогу фіксувати хід засідань і поведінку кожного з учасників.
Надто екзотичним виглядає лівійський досвід. З 1994 р. у Лівії діє закон, відповідно до якого корупціонерам відрубують руки. З метою подолання корупції в країні вступило в силу нововведення, яке не має аналогів: ліквідується низка міністерств, запроваджується прямий перерозподіл нафтових прибутків між населенням держави. Лівійський лідер Муаммар Каддафі заявив, що такі заходи будуть для економіки «чутливими та складними, проте вони необхідні, оскільки у всьому світі джерелом корупції є адміністративний апарат і його потрібно скасувати».

ІІ.
Корупція негативно впливає на міжнародний імідж України, перешкоджає, а іноді блокує надходження іноземних інвестицій. За інформацією Міжнародної громадської організації «Школа рівних можливостей» та Центру єднання європейської молоді «За спільне майбутнє», близько 68% респондентів або членів їхніх родин протягом 12 місяців (березень 2007-го — березень 2008-го) було втягнено в корупційні дії під час вирішення справ із державними посадовими особами. Упродовж минулого року в середньому від 9 до 13,1% опитаних або членів їхніх сімей давали хабарі на побутовому рівні. Середній розмір хабарів, сплачених домогосподарствами, дорівнював 692–1044 грн, що сумарно становить 1,4–2,7 млрд грн.
За вчинення корупційних дій в Україні можливе притягнення до різних видів відповідальності. До дисциплінарних заходів входять усне чи письмове попередження, це можуть бути зняття привілеїв, ненадання можливостей просування по службі або зниження на посаді. Вчинення держслужбовцем будь-якої корупційної дії, якщо вона не містить складу злочину, передбачає адміністративне стягнення. У найгіршому разі вона може призвести до 15 діб адміністративного арешту. Однак у більшості випадків передбачає накладення штрафу в розмірі від 5 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Кримінальна відповідальність передбачає різні санкції, зокрема тривалий термін ув’язнення. Таким особам забороняється обіймати посади в державних органах та їх апараті протягом трьох років після звільнення.

ІІІ.
Хабарництво є небезпечним проявом корупції й передбачає одержання і давання мзди та посередництво в цьому. За даними офіційної статистики, хабарництво в середньому становить 0,3–0,5% загальної кількості зареєстрованих в Україні злочинів. Хоча в деяких сферах економіки чи галузях діяльності воно має значно більший відсоток. Так, в органах внутрішніх справ його частка сягає 13,6% загальної кількості вчинених працівниками системи МВС злочинів і третину посадових злочинів. Якщо говорити про засуджених в Україні за хабарництво, то їхня кількість є значно меншою від числа виявлених фактів злочину. Приміром, за посередництво у хабарництві засуджують лише кілька осіб на рік, водночас, за статистикою МВС, таких фактів щороку виявляється 70–80. Це при тому, що загальна частка засуджених за хабарництво серед засуджених за посадові злочини постійно зменшується.
В Україні створено відповідну законодавчу базу. Діє Закон «Про боротьбу з корупцією». Однак, як свідчать дані статистичного аналізу діяльності органів прокуратури, МВС і Служби безпеки, за сім років дії антикорупційного законодавства суттєвих позитивних зрушень у боротьбі з цим явищем у нашій державі не спостерігається.
За інформацією «Школи рівних можливостей» та Центру єднання європейської молоді «За спільне майбутнє», аналіз стану справ свідчить про подальше поширення корупції. Ситуація ускладнюється тим, що на шлях злочину стають не лише чиновники, а й працівники правоохоронних органів. Протягом року за скоєння корупційних дій до адміністративної та кримінальної відповідальності притягнуто майже 400 працівників системи МВС, понад 300 податківців, 40 митників. Очевидно, що таке складне явище подолати одними адміністративно-правовими методами неможливо. Для цього потрібно змінити зміст і характер суспільних відносин.
Протистояти корупції може і повинна громадськість. Так, тисячі громадських недержавних організацій в Україні активно представляють інтереси загалу, тримають під контролем дії влади. Значний обсяг антикорупційної роботи проведено українськими громадськими організаціями за підтримки проекту «Сприяння активній участі громадян у протидії корупції «Гідна Україна». Свій внесок зробила молодіжна організація «Еталон», яка запровадила проект «Для молоді — некорумповане завтра». В межах цього проекту молоді люди зверталися до своїх однолітків і розповідали їм про корупцію та її негативний вплив на майбутнє країни. Молодіжні тренери-волонтери провели низку виїзних інформаційних заходів у районних центрах, до міні-лекцій, ігор, конкурсів долучилося кілька тисяч школярів.

Інна БОРИСОВА
також у паперовій версії читайте:
  • ЯКУ ВОДУ «НЕСЕ ГАЛЯ»?
  • КУРЦЯМ ВАРТО ЗАДУМАТИСЯ