КРИМІНАЛ

ІЗ ГРИФОМ «ТАЄМНО»

Указ Президента України про розсекречення та оприлюднення значного масиву архівних документів, виданий 23 січня 2009 р., викликав неабиякий резонанс як серед журналістів, так і громадськості. Він стосується матеріалів, пов’язаних із українським визвольним рухом, політичними репресіями та голодоморами в Україні, й охоплює період з 1917 до 1991 рр.

Звичайно, через великий плин часу сталінські репресії, голодомори чи підпільно-повстанська боротьба ОУН-УПА зацікавить вузьку аудиторію, але події кінця 1980-х — початку 1990-х років викличуть у широкого загалу значний, а в деяких випадках і не надто здоровий інтерес. Ще б пак! Адже у той період органи КДБ переслідували людей за антирадянську агітацію і влаштовували щодо них усілякі провокації, а особи, котрі негласно співпрацювали з органами державної безпеки і допомагали їм у цій не дуже чесній справі, нині можуть обіймати високі посади у вищому керівництві України.
Особливої пікантності ситуації надає той момент, що, виступаючи на прес-конференції, нинішній керівник Служби безпеки України Валентин Наливайченко закликав студентів, журналістів і науковців приходити до СБУ і вивчати відповідні архівні документи радянських часів, оскільки відтепер їм у цьому не чинитимуть жодних перешкод. Бо, за його словами, з 23 січня цього року Україна більше не зберігає і не охороняє секретів карально-репресивної системи Радянського Союзу.
Проте не будьмо надто наївними, бо автори указу, напевно, передбачили можливий побічний ефект, і в його тексті є застереження «якщо вони не становлять державної таємниці». Цікава логіка, чи не так? Ніяких секретів немає, крім тих, що становлять державну таємницю! Іншими словами, указ — указом, але Закон України «Про державну таємницю», ухвалений Верховною Радою 21 січня 1994 року, ніхто не скасовує. Та й сам указ написано у суворій відповідності йому. Тож читачам буде цікаво хоча б побіжно ознайомитися з деякими його положеннями.
Отже, ст. 8 цього закону називається «Інформація, що може бути віднесена до державної таємниці». Згідно з її положеннями до цієї категорії належить інформація у сфері оборони, зовнішніх відносин, економіки, науки, техніки і, що найбільше нас цікавить, у сфері державної безпеки та охорони правопорядку. В цьому разі йдеться про форми, методи і результати оперативно-розшукової діяльності, а також про осіб, які співпрацюють чи раніше співпрацювали на конфіденційній основі з оперативно-розшуковими органами, причому незалежно від того, були вони штатними чи позаштатними працівниками.
Але у щойно згаданій статті є пояснення про те, що не належить до державної таємниці. До неї не належить інформація про незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їхніх посадових осіб.
Тепер уявіть ситуацію: певний підрозділ силового міністерства чи відомства незаконно проводив оперативно-розшукову діяльність, залучаючи негласних співробітників і, звичайно, обіцяючи їм конфіденційність. Сталося так, що зловмисників-посадовців викрили. То чи перестане бути таємною інформація про особи їхніх позаштатних помічників?
Розглянемо це на конкретному прикладі з новітньої історії. Вбивство Ґонґадзе. За його скоєння затримали трьох осіб, які на момент скоєння злочину були працівниками оперативно-розшукового підрозділу МВС. Зміст і методи їхньої роботи є державною таємницею. Після завершення розслідування усі троє сіли на лаву підсудних, журналісти, затамувавши подих, чекають цікавих подробиць, але після кількох засідань суд ухвалює рішення розглядати справу у закритому режимі. Державна таємниця — це гриф «Таємно». Пресу виставляють із зали. Після оголошення вироку його текст стає доступним широкому загалові, але матеріали досудового і судового слідства — зась. Знову ж таки — державна таємниця.
Чи передбачене законом про неї подібне засекречування інформації? Так, передбачене. Стаття 13: «Строк дії рішення про віднесення інформації до державної таємниці».
Ступінь секретності інформації розподіляється на три категорії. Найнижчий — «таємно», потім «цілком таємно» і найвищий — «особливої важливості». Згідно із законом термін, протягом якого діє гриф таємності (а інформація не підлягає розсекреченню та оприлюдненню), становить відповідно 5, 10 і 30 років. Одначе й після завершення цих термінів Президент України чи то з власної ініціативи, чи то за зверненням підприємств, установ, організацій чи й навіть деяких громадян може продовжити час дії грифу таємності. Зрозуміло, що серед цих громадян можуть бути як негласні співробітники, так і їхні родичі й друзі.
Таким чином, Віктор Ющенко своїм указом постановив розсекретити і оприлюднити далеко не всі документи часів СРСР, що стосуються репресій та підпілля, а лише ті з них, яким вийшов термін давності. І, за великим рахунком, зробив правильно. Якісь же таємниці мусять залишитись? Бо що то за держава без таємниць? Навіть якщо вони стосуються її далекої історії.

Юрій КОТНЮК
також у паперовій версії читайте:
  • КРАДІЯ ВИКРИЛА ДАКТИЛОСКОПІЯ
  • КОЛЕКТОРИ-ЗДИРНИКИ
  • ХРОНІКА ПРИГОД